عزاداری برای سالار شهیدان در همه جهان مرسوم است و هر کسی به نحوی ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان میدهد، مردم شیعه و سنی روستای «مهرآباد» منوجان در جنوب کرمان نیز با هم به عزاداری میپردازند.
طالب گل افشان| اگرچه اصل و اساس برپایی آیینهای محرم، عزاداری برای سرور و سالار شهیدان حضرت حسین (ع)، اهل بیت و یاران با وفای ایشان و زنده نگه داشتن اسلام و ارزشهای دینی و الهی است، اما توجه نکردن به اهداف این قیام بزرگ و عزاداریهای واقعی زمینه ساز رسوخ برخی خرافات و سوء استفاده دشمنان اسلام از آیینهای عزاداری میشود.
توجه به آداب و رسوم هر منطقه راهی موثر در جلوگیری از نفوذ عقاید ضد دینی در مراسم عزاداری است.
برگزاری آیینهای خاص در منوجان از دیر باز تاکنون رواج داشته و هر ساله با شور و حال وصف ناپذیری اجرا میشود که از جمله مهمترین آنها تعزیه خوانی، شبیه خوانی، علم گردانی و چاوشی، سینه زنی نشسته، زنجیر زنی، روضه خوانی، سینه زنی واحد و پخش نذورات است.
سینه زنی به صورت نشسته در منوجان قدمتی دیرینه دارد و ذاکرین اهل بیت علیه السلام با اشعار به زبان محلی به نوحه خوانی و مرثیه سرایی میپردازند.
عزاداری حسینی شیعه و سنی در کنار هم
اما در میان این همه مراسم های مختلف به روستایی محروم و دورافتاده سرزدیم.
صدای اذان مغرب وعشاء که در روستای «مهرآباد» طنین انداز می شود ، عزاداری امام حسین (ع) باحضور گسترده مردم در مسجد آغاز خواهد شد عزاداری که با حضور برادران اهل تسنن همراه است.
«صالح بهزادی» دهیار روستای مهرآباد گفت: «مهرآباد روستای دورافتاده و محروم است، اما این محرومیت نتوانسته اعتقادات مردم این دیار را سست کند بلکه هرساله به عشق سید سالار شهیدان عزاداری در یک خانه کپری برگزار می شود.»
او افزود:« امسال منبر و عزاداری ما خاص ویژه هست و توجه همه را به خود جلب کرده است و آن اینکه امسال برای اولین بار مسجد روستا به همت امام جمعه وخیرین آماده شده و ما توانستیم بعد از مدتها که منبر وعزاداری در یک کپر برگزار میکردیم در مسجد روستا برگزار کنیم.»
ندای الله اکبر و اذان برای اولین بار در روستای مهرآباد طنین انداز شد و مردم این روستا صدای اذان را شنیدند.
دهیار مهرآباد گفت: «همزمان با آغاز دهه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) مسجد این روستا بعد از ۴۰ سال توسط خیرین ساخته و آماده بهره برداری شد و برای اولین بار مردم این روستا صدای اذان را از مسجد این روستا شنیدند و این باعث خوشحالی وبه جا آوردن سجده شکر اهالی این روستا شد.»
«بهزادی» گفت: «در روستای مهرآباد همه فقیر و مستضعف هستند اما با پول کارگری مراسم عزاداری را برگزار می کنند این روستا متشکل از سه قبیله بشکردی، رمشکی و مارزی است و مهمتر از همه برادران تسنن وتشیع که در کنار هم برای عشق به امام حسین (ع) زیر پرچم سالار شهیدان گرد هم جمع می شوند.»
او افزود: «منبر وعزاداری امام حسین (ع) باعث وحدت شیعه وسنی در روستای مهرآباد شده است.»
وحدت شیعه وسنی زیر پرچم امام حسین (ع)
«جمعه حیدری» از برادران اهل تسنن روستای مهرآباد که پا به پای دیگران در این عزاداری حضور داشت گفت: «امام حسین (ع) مطلق به قشر خاصی نیست عشق به سالار شهیدان امروزه جهانی شده است و همه ما دلدادگان آن امام شهید هستیم و ما افتخار میکنیم که نوکری امام حسین (ع) میکنیم.»
او افزود:« این مراسم هرساله در یک کپر برگزار میشد و ما خوشحالیم که امسال مسجد روستا آماده شد و مردم میتوانند هم نماز وعبادات خود را بجا بیاورند و هم عزاداری را در آن برگزار کنند.»
«ابراهیم کریمی» یکی دیگر از کسانی که شب را در کنار جوانان روستا در این عزاداری حضور دارد گفت: «کار برای امام حسین (ع) خستگی ندارد بلکه عشق است و در کنار جوانان روستا برای برپایی عزاداری حضور داریم تایادبگیرندو در مکتب امام حسین (ع) قدم بردارند.»
او افزود:« همه باهم از برادران اهل تسنن و تشیع گرفته تا پیر و جوان در کنار هم برای عشق به امام حسین (ع) کار میکنند.»
«کریمی» گفت: «چند روز قبل از محرم در محله جلسهای با حضور سران هر سه قبیله رمشکی ،مارزی و بشکردی برگزار می شود وهر سر قبیله مبلغی که مردم برای برگزاری مراسم عزاداری جمعآوری کردهاند را به مسئول برگزاری می دهند.»
عزاداری برای امام حسین در خانههای کپری
«عظیم احمدی» عضو هیات امنای مسجد تازه تاسیس این روستا گفت: «شب قبل از محرم مردان و جوانان هرسه قبیله برای برگزاری و برپایی منبر عزاداری درکنارهم جمع میشوند و زنان هم برای حاضر نمودن آش نذری و پذیرایی در شبهای محرم همکاری میکنند.»
او افزود: «پذیرایی در شبهای محرم با وحدت وهمدلی همه اهالی مهرآباد و همکاری برادران اهل تسنن برگزار میشود.»
«گنج خاتون» از بانوان فعال فرهنگی روستا و بانی منبر گفت: «پیش از این ما منبر عزاداری امام حسین (ع) را در یک خانه کپری برگزار میکردیم، اما امسال عزاداری را در مسجد روستا برگزار میکنیم.»
او افزود: «خوشحالیم و خدا را شاکر هستیم که خیرین و امام جمعه منوجان با پیگیریهای خود توانستند مسجد این روستا را بنا کنند و ما برای اولین بار صدای اذان را از مسجد این روستا شنیدیم.»
محرومیت زاده تفکر مردم مهرآباد نیست
بانی منبر مهرآباد گفت: «بیش از این روستای ما مسجد نداشت و ما توفیق شنیدن صدای اذان را نداشتیم و این غم بزرگی برای همه ما بود از تمام کسانی که آرزوی مردم روستای محروم مهرآباد را برآورده کردند کمال قدردانی را داریم.»
او با اشاره به حضور گسترده زنان ودختران روستا درکنار مردان درعزاداری وبرپایی منبر امام حسین (ع) افزود: «وقتی حرف از عاشورا و کربلا باشد مرد و زن ،شیعه و سنی ندارد همه در زیر این پرچم مسوول هستیم و باید باشیم و این اتحاد ما درس از عاشورا و مکتب امام حسین (ع) است.»
وقتی روستای مهر آباد را ترک کردم حس غریبی داشتم مردم اینجا در عین نداری چقدر اعتقاد راسخی دارند چقدر در مکتب امام حسین (ع) احساس خوشبختی می کنند و به شناخت از اهداف قیام رسیدهاند مردمی که محرومیت زاده ی تفکرشان نیست و باید تفکرهای دیگر تغییر کند وقتی خیران می آیند و امام جمعه همت می کند روستایی صاحب یک مسجد می شود آیا امکان ندارد مسوولی دیگر به همراهی دیگران همت کند و اقدامی دیگر انجام دهد .
این روستا که متشکل از برادران اهل تسنن و تشیع و دارای سه قبیله مختلف است، اما برای مراسمات دینی و مذهبی درکنارهمدیگر همدل و با اتحاد دریک سو وجهت هستند و این اتحاد نشان از درس عاشورا و مکتب امام حسین (ع) است.
روستای مهرآباد در فاصله ۲۵ کیلومتری از مرکز شهرستان منوجان و ۴۵۰ کیلومتری از مرکز استان کرمان قراردارد و جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ خانوار و ۳۷۰ نفر دارد.