مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان اعلام كرد: نوسازي كاميون هاي فرسوده استان کرمان با كاميون هاي سه سال ساخت وارداتي انجام میشود.
سازمان راهداري و حمل ونقل جادهاي در راستاي نوسازي ناوگان باري كشور و استفاده از كليه ظرفيتهاي قانوني مندرج در قوانين احكام دائمي توسعه در نظر دارد به منظور تسريع در انجام روند نوسازي، از تاريخ سوم خردادماه سال جاري از متقاضيان ورود خودروهاي باري سنگين تا سه سال ساخت در آدرس اينترنتي خود (www.rmto.ir) بخش نوسازي و توسعه ناوگان ثبت نام بعمل آورد.
سيد علي حاج سيدعليخاني مدير كل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان كرمان با اشاره به شرايط كاميونهاي وارداتي افزود: بنا به اعلام سازمان متبوع،كاميون هاي وارد شده نبايد بيش از 3 سال از زمان ساخت آنها گذشته باشد و از نظر ايمني، كيفيت و آلايندگيهاي محيط زيست با استانداردهاي روز و اجباري كه مورد تائيد مراجع ذيربط بوده، انطباق داشته و داراي استاندارد e-mark نيز باشند.
مهندس حاج سيد عليخاني تصريح كرد: كاميونهايي ميتوانند به كشور وارد شوند كه ساخت كشورهاي اروپايي، ژاپن يا كره جنوبي بوده و در 5 سال گذشته مدلهاي آنها در كشور توليد و يا به كشور وارد شده باشند. كاميونهاي وارداتي جديد ساخت كشورهاي مذكور بايد از نظر ايمني، كيفيت و آلايندگيهاي محيط زيست در زمان ساخت مورد تائيد دستگاههاي ذیربط باشد.
وي با اشاره به اين مطلب كه اولويت با كاميونهاي داراي ظرفيت (مندرج در كارت مشخصات وسيله نقليه) 18 تن و بالاتر ميباشد، افزود: كاميونهاي وارداتي، بايد شرايط زيست محيطي، استانداردها و شرايط لازم براي حملونقل بينالمللي و ورود به كشورهاي اروپايي را دارا باشند.
سيد عليخاني خاطرنشان كرد: واردات هر يك دستگاه كاميون منوط به اسقاط حداقل يك دستگاه كاميون كه از زمان ساخت آن بيش از 25 سال گذشته باشد و ظرفيت آن نيز ميتواند حداكثر 3 تن كمتر از ظرفيت كاميون وارداتي باشد كه در اين مرحله، ظرفيت كاميون اسقاطي مندرج در كارت مشخصات وسيله نقليه حداقل 15 تن ميباشد.
مديركل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان كرمان افزود: كاميون مورد اسقاط بايد فعال در بخش حملونقل عمومي و داراي معاينه فني معتبر در زمان اسقاط (برابر اسناد ثبتي در سامانههاي سازمان راهداري و حملونقل جادهاي) باشد به ازاي اسقاط كاميون، پس از تاييد سازمان راهداري و حملونقل جادهاي، سود بازرگاني كاميون وارداتي 25 درصد توسط گمرك جمهوري اسلامي ايران كاهش مييابد.
وي تاكيد كرد: هرگونه اطلاعيه ديگري در خصوص واردات و نوسازي ناوگان حملونقل عمومي فاقد اعتبار بوده مگر آن كه منحصراً در سايت سازمان راهداري و حملونقل جادهاي درج گرديده باشد.