تسهیلات بلاعوضی برای پسته کاران در کار نیست | دستور امهال سه‌ساله بدهی کشاورزان به بانک‌ها معطل ابلاغ بانک مرکزی

این خبر را ایرنا در دهم شهریورماه جاری به نقل از احمد انارکی، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی منتشر کرده است.

اما متأسفانه انارکی در این خصوص پاسخگو نبود.

در ادامه با رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تماس گرفتیم.

عباس سعیدی ضمن رد این خبر به «کرمان نو» گفت که به دنبال پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی، کمیسیون کشاورزی مجلس، نمایندگان مردم استان در مجلس و سایر نمایندگانی که در امر پسته در کشور ارتباط دارند موضوع خسارت‌دیدگی پسته کاران استان منعکس و منجر شد دولت مصوبه‌ای مبنی بر امهال بدهی کشاورزان به بانک‌ها به مدت سه سال بدهد.

به گفته او این مصوبه از سوی دولت به بانک مرکزی ابلاغ‌شده اما هنوز بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ نکرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان ادامه داد که شب گذشته وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به ریاست بانک مرکزی نوشت که هر چه زودتر این ابلاغ صورت گیرد تا کشاورزان و بانک‌ها از این سردرگمی نجات یابند و به بخش کشاورزی کمک شود.

در سال جاری بیش از 90 درصد از پسته استان از بین رفت.

به گفته سعیدی این اتفاق به دلیل نوسانات دمایی در استان بوده است که رقمی بالغ‌بر بیش از سه هزار میلیارد تومان می‌شود.

او اضافه کرد: تغییرات اقلیمی از معضلاتی است که در استان کرمان با آن مواجه هستیم، افزایش دما، کاهش بارندگی و نوسانات زیاد دمایی و عدم تامین نیاز سرمایی روی عملکرد پسته تأثیر گذاشته و در امر تولید پسته دچار مشکل شدیم.

سعیدی با اشاره به اینکه مقام اول سطح زیر کشت پسته در کشور از آن استان کرمان است، گفت که در گذشته بیش از منابع آبی که در دست داشتیم سطح زیر کشت پسته را توسعه دادیم، امروز مجبور هستیم به دلیل محدودیت منابع آبی و تغییرات اقلیمی سطح زیر کشت را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر عمده باغات با متوسط 5 هزار مترمکعب آبیاری می‌شود درصورتی‌که ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار مترمکعب نیاز آبی باغات پسته است.  همچنین متوسط عملکرد ما حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار است که بسیار پایین است اما کشاورز نمونه ۱۳ تن در هکتار پسته خشک برداشت می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه خرده مالکیت کشاورزی در استان از مشکلات دیگر بخش کشاورزی است، گفت که متوسط مالکیت در استان حدود دو هکتار است و این مشکل در مدیریت کل محصولات ما را دچار مشکل می‌کند.

سعیدی در ادامه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار و مبارزه با آفات را ازجمله مشکلات پیش روی خرده مالکی دانست.

او ادامه داد: به‌طور مثال موتورپمپی در رفسنجان بیش از ۴۳۰ نفر مالک دارد که سعی ما این است که این موتورپمپ‌ها را تجمیع ‌کنیم تا هم آبیاری تحت‌فشار انجام دهیم هم مدیریت فنی را بتوانیم اعمال کنیم.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19666
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.