شب‌های تاریک جیرفت را شهردار می‌بیند؟

الهام پی پر/کرمان نو

روشنايی معابر در شب يکی از مسائل مهمی است که در هر شهر و دياری بايد رعايت شود چرا که نبود آن مشکلات فراوانی را برای اهالی و مردم ايجاد میکند.امروزه نور پردازی، تعریف کننده هویت و سیمای شبانه شهر است و طراحی روشنایی شهری نه تنها موضوعی صرفا تزیینی نیست، بلکه روشنی در جهت تامین امنیت و آرامش بیشتر محیط است. روشنایی مناسب کوچه ها،معابر وخیابان ها باعث ارتقای امنیت و رضایتمندی شهروندان می شود.
تاریکی همیشه برای آدمی هراس آور بوده است و در مقابل استفاده از نور برای روشنایی در فضاهای ناایمن (فضاهای بیدفاع) شهری موجب افزایش امنیت شهروندان در فضای شهر میشود.تاریکی بخش زیادی از خیابانها و کوچه های شهر جیرفت این روزها نارضایتی شهروندان را در پی داشته است. باید بدین نکته مهم توجه داشت کمبود روشنایی در شهرها و کوچه ها، علاوه بر وقوع تصادفات رانندگی، زمینه حضور بی دغدغه مجرمان و سارقان را فراهم می آورد، اگر مسوولان شهری برای صرفه جویی در مصرف برق چنین تصمیمی گرفته اند باید به عواقب خطرناک چنین اقدامی نیز بی توجه نباشند ، که همین مساله به ظاهر کوچک «نبود روشنایی کافی در معابر» می تواند در کاهش امنیت و به تعبیر کارشناسان احساس امنیت در جامعه بسیار تاثیرگذار باشد. به هر صورت آنچه مهم است این که توجه به درخواستهای مردمی برای داشتن جیرفتی با روشنایی مطلوب ، امری است ضروری که باید این مطالبه به حق از سوی مسوولان و نیز مجموعه مدیریت شهری برآورده شود.

قوانین روشنایی معابربند 2 ماده 55 قانون شهرداریها میگوید: تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انوار عمومی و مجاری آبها، فاضلاب، تنقیه قنوات مربوط به شهر و تامین آب و روشنایی به وسایل از وظایف شهرداریها است .همچنین در ماده 11 عوارض شهرداری مصرف نیروی برق حداکثر یک ریال برای هر کیلووات ساعت ذکر شده که با توجه به مقتضیات و نیروی برق مصرفی شهرها بنا به پیشنهاد وزارت آب و برق و وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران تعیین خواهد شد.

تبصره 51 قانون بودجه سال 1344نیز میگوید: کلیه مقررات مغایر با این قانون و مقررات مربوط به اخذ هرگونه عوارض از مصرف نیروی برق و یا از لوازم و وسائل تولید و انتقال وتوزیع نیروی برق لغو خواهد شد.

تبصره 2 – طرز اجرای این ماده و نحوه تأمین و تعیین هزینه روشنایی معابر به موجب آیین نامه ای خواهد بود که در مدت 6 ماه از طرف وزارت آب و برق و وزارت کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تاریکی میزان امنیت را کاهش می دهد یک شهروند جیرفتی می گوید:« یکی از وظایف شهرداری ایجاد امکانات لازم برای روشنایی معابر است.تامین امکانات فیزیکی برق به عهده شهرداری است»

صالحی تصریح کرد: «نصب ستونها، تیرهای چراغ برق و کابلکشی به عهده شهرداری است که در تمامی نقاط شهر این اقدام انجام شده است. اما متاسفانه اداره برق این معابر را روشن نمیکند. روشنایی معابر و خیابانهای شهری با امنیت و رفاه مردم گره خورده و نمی توان آن را نادیده گرفت. »

حمیدی یکی دیگر از شهروندان جیرفتی گفت:« تاریکی خیابانهای جیرفت مدتهاست رخ داده و هیچکس آن را حل نمیکند و این مساله باعث شده تا هر شب شاهد اتفاقات ناگواری در انتهای برخی خیابانها از جمله بلوار امام علی(ع)باشیم، متاسفانه بعضی شبها شاهد استعمال مواد مخدر در تاریکی هستیم و جرأت بیرون رفتن از خانه را نداریم بعضی وقتها هم صدای گریه و فریاد دختران را میشنویم به پلیس هم که زنگ میزنیم یا نمیآیند یا همیشه نیم ساعت بیشتر طول میکشد تا حضور پیدا کنند و دیگر کار از کار گذشته است.تاریکی میزان بروز جرم را در کوچه پس کوچه های شهر بالا برده و زیرپوست شهر پنهان کرده است.»

عبدالهی یکی دیگر از شهروندان جیرفتی میگوید:« باید برای رفتن به خانه در شب از چراغ قوه استفاده کرد.»

این مساله فقط مربوط به کوچه ها نیست بسیاری از خیابانها نیز با همین مشکل مواجه هستند و اگر کمی بیشتر از غروب در شهر بمانی احساس ترس در دلت رخنه میکند به طور مثال چهارراه دهخدا ، میدان اما و خیابانهای اطرافشان، حتی بسیاری از مواقع خیابان لرها نیز تاریکی ترسناکی دارد.شاید تنها نقطه روشن شهر اداره برق جیرفت است که نور لامپهای دیوارهای اطراف آن در شب چشمانت را میزند.»

شهرداری وظیفه ای ندارد

سخنگوی شورای شهر جیرفت به گفت:«شهرداری در حوزه معابر شهری مسوولیتی برعهده ندارد این بخش بر عهده برق است و فقط وظیفه روشنایی پارکها را دارد.»

وی افزود:«البته ما در شورای شهر به این مساله هم نظر داشتیم و بارها این مشکل را بارها تماس گرفته و پیگیری کردم. یک تفاهم قبلا با شهردای و راه و شهرسازی و برق اتفاق افتاد و با ورود شهردار جدید بحث روشنایی پیگیری شد که دو ترانس خریداری و ورودی شهر برقرار شد و کلرود و کهوروییه را هم که خودم پیگیری کردم و بحث بین دستگاهی است نه اینکه برعهده شهرداری باشد.»

وظیفه تامین روشنایی معابر طبق قانون برعهده شهرداری است نه اداره برق

رییس شرکت برق جیرفت گفت:« وظبفه روشنایی معابر در شهر وظیفه شهرداری است اما علیرغم همه اینها در سال 97 در سطح شهر بابت بهبود روشنایی معابر اقدماتی را انجام دادیم که در همین راستا بیشتر از 300 چراغ برق نصب شد.»

انجم شعاع افزود:«بهبود روشنایی خیابان کشاورزی و خیابانهای پرتردد مانند چهار طرف میدان 17شهریور خیابان دهشتریها و مرکز شهر را انجام دادیم.البته شهرداری در این زمینه باید اقدام می کرد که متاسفانه با وجود این مواد قانونی هنوز وارد عمل نشده است.تاکنون اداره برق هیچ پولی بابت روشنایی معابر از شهرداری دریافت نکرده است.»

وی تاکید کرد:« هرجا بتوانیم در کنار وظیفه اصلیمان حتی تعمیرات را روزانه به صورت دو شیفت انجام میدهیم که همه اینها رایگان است. البته گاهی با افت ولتاژ مواجه بودیم و در سال 95 با اعتباری که گرفتیم 265 ترانس در شهرستان نصب کردیم که از این میان 207ترانس فقط در شهر جیرفت نصب شد. در سال 97 طرح کاهش تلفات فنی برق را اجرا کردیم و امروز تنها شهری که در جنوب کرمان سه ماشین بالابر در اختبار دارد جیرفت است که تعمیرات داخل شهر را رایگان انجام میدهیم ، تمام سعیمان را کردیم در حالی که وظیفه ما نبود اما انتظار داریم متولیان هم پای کار بیایند ما هم در کنارشان خواهیم بود.»

وی ادامه داد:«در اثر عبور ماشین آلات یا نوسانات جوی و…تجهیزات داخل چراغ برقها معیوب میشود که هزینه بر است.»

تفاهمنامه کو؟!

انجم شجاع در ادامه افزود:«نورپردازی اداره برق بخاطر مسائل امنیتی داخل اداره است زیرا روشنایی شهر را ما تامین میکنیم و از لامپهای فوق کم مصرف استفاده کردیم که با اینها هم روشنایی تامین شده و هم مصرف و زیبایی را به شهر دادیم. البته دوستان از تفاهمنامه قبل از ورود من به جیرفت حرف زدند و من بارها تاکید کردم تفاهمنامه را بیاورید ببینم اما خبری نشد هرچند تفاهمنامه قانون نیست.البته بلواری که به سمت دانشگاه آزاد است و روشنایی هم تامین شده را راه و شهرسازی احداث کرد که شهردای امتیازات برق را خریداری کرد و ما تاکنون قبض برقی صادر نکردیم. ورودی شهر را نیز از پلیس راه تا میدان امام حسین(ع) را اداره کل راه انجام داد که مهندس سلیمانی از اداره راهداری پیگیر این پروژه بود قرار بود هزینه انشعابات را شهرداری بدهد اما شهرداری به دلایلی که نمیدانم نیست امتیازات را نخرید و راهداری این کار را نیز برعهده گرفت و هزینه های روشنایی را نیز وزارت نیزو تقبل کرد. »

وی اضاقه کرد:«روشنایی به امنیت کمک میکند البته سه درصد از درآمد فیشهای برق به شهرداری پرداخت میشود.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27847
2 نظرات
  1. حسین می گوید

    ممنون از گزارشتون . اما قسمتی از متن که میگه” دیگه اینکه صدای جیغ دختران هرشب می اید . جرات بیرون رفتن از خانه را نداریم” با واقعیت اصلا جور نیست

  2. محمود میرجانی می گوید

    باسلام
    تمام اظهارات بالا درست،اما خدا وکیلی مغازه ها و منازل موجود در عکس بالا برای امنیت خودشان هم که شده نمی توانند یک لامپ کم مصرف بالای سر در مغازه ومنزلشان قرار دهند.
    با تشکر-یک شهروند کشور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.