تشریح نحوه ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان

رئیس اداره فناوری اطلاعات آموزش و پرورش کرمان نحوه ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان را در سامانه سیدا و از طریق درگاه pada.medu.ir تشریح کرد.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلیل خجسته رئیس اداره فناوری اطلاعات آموزش و پرورش استان کرمان، گفت: ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان تمامی دانش آموزان در پایه‌ها و مقاطع مختلف و انواع مدارس در سامانه سیدا و از طریق درگاه pada.medu.ir به شرح زیر است:.

گام اول: سازمان مدرسه

برای آغار فرآیند ثبت نام دانش آموزان ابتدا مدیر مدرسه در سیدا می‌بایست:

۱. سال و دوره جدید را ایجاد نماید. (سال دوره ثبت نامی می‌بایست دوره ضمن سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ انتخاب گردد).

۲. بعد از ایجاد دوره سال تحصیلی جدید مدیر می‌بایست سازمان مدرسه را تعریف (رشته ، پایه ، ظرفیت) و برای منطقه جهت تایید ارسال نماید.
تبصره: برای راحتی کار مدیر سازمان سال گذشته مدرسه برای مدیر نمایش داده شده و درصورت لزوم تغییرات مورد نیاز اعمال و سپس تایید و برای منطقه ارسال می‌کند.

۳. سازمان ارسالی از طرف مدیر مدرسه در سیدا در کارتابل طرح و برنامه منطقه جهت تایید رشته ، پایه و ظرفیت آن‌ها قرار می‌گیرد. با تایید سازمان مدرسه عملا امکان ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید فرآهم می‌گردد.
تبصره: چنانچه سازمان مدرسه یعنی رشته ، پایه و ظرفیت پیشنهادی مدرسه مورد تایید قرار نگیرد سازمانه مربوطه به همراه توضیحی که کارشناس طرح و برنامه استان در سامانه ثبت می‌کند جهت اصلاح برای مدیر مدرسه ارجاع می‌گردد.

گام دوم: ثبت نام

۱ – ثبت نام میان پایه‌ها:

در این خصوص مقرر گردیده است بعد از برگزاری امتحانات نوبت دوم و اعلام نتایج نهایی در سیدا، ثبت نام میان پایه‌ها به صورت خودکار انجام گرفته و دانش آموز در پایه بالاتر در همان مدرسه مدرسه ثبت نام، و نیازی به مراجعه دانش آموز یا اولیای آن‌ها به مدرسه نباشد.

تبصره ۱: ثبت نام خودکار میان پایه‌ها موقت بوده و دانش آموز با مراجعه به درگاه pada.medu.ir نسبت به نهایی کردن ثبت نام خود اقدام نموده و یا در صورت تمایل می‌تواند ۴ مدرسه دیگر را نیز به عنوان پیش ثبت نام انتخاب نماید.

مراجعه دانش آموز به سامانه پادا الزامی نیست و چنانچه در زمان مشخص شده به درگاه مراجعه نکند سامانه به طورت خودکار ثبت نام دانش آموز را نهایی خواهد کرد.

تبصره ۲: نظر به اینکه ثبت نام دانش آموزان میان پایه خودکار انجام و در مدرسه فعلی ثبت نام می‌گردد، چنانچه دانش آموزی در زمان مقرر به درگاه پادا مراجعه ننمود و ثبت نام آن قطعی شد، اما متقاضی ثبت نام در مدرسه دیگری می‌باشد، می‌بایست به درگاه pada.medu.ir مراجعه و از بخش درخواست انتقال دانش اموز درخواست انتقال به مدرسه دیگر را بدهد. طبیعی است با تایید مدیران مدارس مبدا و سپس مقصد امکان جابجایی دانش آموز میسر خواهد بود.

۲ – ثبت نام دانش آموزان ورودی مقاطع

دانش آموزان ورودی مقاطع (پایه‌های اول، هفتم و دهم) می‌بایست با مراجعه به درگاه pada.medu.ir اقدام به پیش ثبت نام در مدارس مورد نظر خود نماید.

تبصره ۱: برای این منظور به دانش آموز ۵ اولویت انتخابی داده می‌شود.

تبصره ۲: محدودیت جغرافیایی با در نظر گرفتن ضوابطی در سامانه کنترل می‌شود.

تبصره ۳: چنانچه دانش آموز مدرسه‌ای را در خارج از محدوده یا منطقه خود انتخاب نماید، در خواست ابتدا به کارتابل مسول ستاد ثبت نام منطقه منتقل شده و در صورت تایید آن امکان نمایش درخواست در لیست درخواست پیش ثبت نام مدرسه قرار خواهد گرفت.

تبصره ۴: به محض تایید ثبت نام نهایی دانش آموز در یک مدرسه، به صورت خودکار تمامی اولویت‌های انتخابی دیگر دانش آموز حذف خواهد شد. بدیهی است چنانچه بعد از تایید نهایی دانش آموز بخواهد در مدرسه دیگری ثبت نام نماید می‌بایست از طریق درگاه pada.medu.ir در خواست لغو ثبت نام در مدرسه فعلی را داده و یا اینکه از گزینه درخواست انتقال دانش آموزان از درگاه فوق الذکر اقدام نماید.

تبصره ۵: فایل‌های آموزشی در سطوح مختلف فرآیند‌های ثبت نام و اطلاع رسانی‌های لازم، از طریق شبکه شاد و دیگر مکانیزم‌های ارتباطی صورت پذیرد؛ لذا هر سطح مسئولیت اطلاع رسانی به سطوح پایین‌تر را به عهده خواهد داشت. (استان به مناطق، مناطق به مدارس و مدارس به اولیا و دانش آموزان)

تبصره ۶: تعریف کلمه و رمز عبور و یا بازنشانی آن برای دانش آموزان جهت استفاده از درگاه pada از طریق سیدا و به دست مدیر مدرسه صورت گرفته، و توسط مکانیزم‌هایی که در سامانه پیش بینی می‌گردد و یا دیگر راه‌های امن در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

تبصره ۷: ثبت نام دانش آموزان پایه دهم به جز مدارس خاص و مدارس غیر دولتی با در نظر گرفتن شرایط هدایت تحصیلی دانش آموزان صورت می‌گیرد.

تبصره ۸: مدیران مدارس موظف هستند تا یک هفته قبل از آغاز فرآیند ثبت نام، سازماندهی مدرسه (از جمله ظرفیت رشته ،پایه‌های پذیرش مدرسه) را به تایید منطقه برساند. در این راستا مدیر نسبت به ثبت دقیق اطلاعات محل مدرسه از جمله کد پستی و آدرس دقیق نیز در سامانه سیدا اقدام نماید.

تبصره ۹: دانش آموزان و کاربران می‌بایست اطلاعات محل اقامتی خود (از جمله کد پستی و آدرس دقیق) را در سامانه سیدا ثبت نمایند. (از طریق درگاه pada.medu.ir)

۳. ثبت نام مدارس خاص:

مدارس استعداد‌های درخشان:

نظر به اینکه ورودی این مدارس دارای سامانه برگزاری آزمون متمرکز کشوری می‌باشد، بعد از اعلام نتایج نهایی، ثبت نام قبول شدگان به صورت متمرکز و خودکار انجام می‌شود.

تبصره: دانش آموزان میان پایه این گونه مدارس نیز مانند مدارس عادی در درگاه pada به صورت درخواست انتقال، انجام می‌شود.

مدارس نمونه دولتی:

با توجه به این که آزمون ورودی این گونه مدارس به صورت استانی برگزار می‌شود، امکان دریافت فایل قبول شدگان به دست ستاد ثبت نام استان و ثبت نام خودکار آن‌ها در سیدا فراهم شده است.

مدارس شاهد:

ثبت نام مدارس شاهد نیز در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در سامانه سیدا انجام خواهد شد. دانش آموزان (میان پایه و ورودی‌های مقاطع) می‌توانند طبق ضوابط ثبت نام مدارس شاهد با مراجعه به درگاه pada.medu.ir، نسبت به پیش ثبت نام در مدرسه مورد نظر اقدام نمایند.

تبصره ۱:اعلام ظرفیت ثبت نام مدارس خاص طبق زیرساخت‌های پیش بینی شده در سامانه سیدا انجام می‌شود.

تبصره ۲: اگر ثبت نام دانش آموزی قبل از اعلام نتایج مدارس خاص، در مدرسه‌ای نهایی گردد، به دلیل اینکه در سامانه یکپارچه دانش آموزی به دانش آموز اجازه ثبت نام در بیش از یک مدرسه داده نمی‌شود، می‌بایست ابتدا با مراجعه به درگاه پادا، درخواست لغو ثبت نام در مدرسه قبلی را داده و بعد از تایید لغو ثبت نام توسط مدیر مدرسه، امکان ثبت نام در مدارس خاص برای دانش آموز فرآهم خواهد شد.

ثبت نام مدارس غیر دولتی:

ثبت نام دانش آموزان مدارس غیر دولتی نیز بطور کامل می‌بایست مانند مدارس دیگر در سامانه سیدا انجام شود، با این تفاوت که ابتدا می‌بایست قرارداد شهریه دانش آموزان که بین اولیا و مدیر مدرسه غیر دولتی منعقد می‌گردد می‌بایست در سامانه mosharekat.ir ثبت گردد.

در سامانه سیدا از طریق وب سرویسی کنترل می‌شود که قرارداد فوق الذکر ثبت شده و سپس اجازه ادامه فعالیت دانش آموز (کلاسبندی، برنامه هفتگی، دفتر آمار و مواردی از این قبیل) در سیدا داده می‌شود.

ثبت نام اتباع

در سامانه سیدا فرآیند‌های مربوط به ثبت نام و تخصیص کد دانش آموزی برای دانش آموزان اتباع، بدون سرپرست و مواردی از این قبیل وجود دارد.

نکات:

۱. تعریف محدوده جغرافیایی برای مدارس در کارتابل ستاد ثبت نام منطقه قرار گرفته است. تعریف محدود برای تمامی مناطق اجباری نیست و تنها مناطقی که نیازمد تعریف محدوده ثبت نامی برای مدارس خود هستند از این امکان استفاده می‌کنند.

۲. برای تمامی پست‌ها و جایگاه‌های سازمانی مانند طرح و برنامه، معاونت‌های آموزشی، سنجش، و … در سیدا نقهشای متناسب تعریف و امکانات خاص آن‌ها در کارتابل مربوطه قرار داده شده است.

۳. طبق دستور العمل ثبت نام، ثبت نام دانش آموزان پایه اول بصورت حضوری انجام می‌گردد؛ لذا برای استان‌ها و مناطقی که تمایل دارند تلفیقی از ثبت نام حضوری و غیر حضوری دارند امکان ثبت نام غیر حضوری نیز فرآهم است.

۴. در کارتابل دانش آموز در درگاه پادا تمامی مراحل و فرآیند‌ها به اطلاع دانش آموز خواهد رسید.

۵. چنانچه تمامی اولویت‌هایی که دانش آموز انتخاب نموده است توسط مدیران تایید نشوند این موضوع در کارتابل دانش آموز در پادا اطلاع رسانی شده و دانش آموز می‌بایست نسبت به انتخاب اولویت‌های دیگر برای پیش ثبت نام اقدام شود.

۶. دانش آموزان متقاضی انتقال می‌بایست از طریق درگاه پادا و بخش درخواست انتقال نسبت به ثبت در خواست انتقالی خود بین مدارس داخل یا خارج از منطقه و استان اقدام کنند.

۷. دقت داشته باشید مدیر مدرسه بعد از ثبت نام دانش آموزان توسط مراحل فوق امکان حذف ثبت نام دانش آموزان را نخواهد داشت.

۸. گواهی پایان دوره نوآموزان پیش دبستانی در سامانه سناد انجام شده و توسط مدیر مدرسه قابل دریافت است. این بخش برای سنوات آینده در سامانه سیدا راه اندازی خواهد شد.

۹. تمامی وب سرویس‌های مورد نیاز سامانه سیدا از جمله ارتباط با سازمان ثبت احوال، ارتباط با پایگاه سنجش سلامت و … در سیدا توسعه داده شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=71212
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.