رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد


کاهش جدی تقاضا برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی از چالش‌های آموزش و پژوهش کرمان

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به چالش‌های آموزش و پژوهش در استان کرمان تصریح کرد: مهاجرت استعدادهای برتر به تهران، کاهش جدی تقاضا برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی، مشکلات معیشتی اعضای هیئت علمی جوان و نبود بودجه کافی در بخش پژوهش از جمله چالش‌هاست.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، محمدعلی طاهر، در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر این استان ضمن تبریک روز دانشجو بیان کرد: علم و دانش با فرهنگ ایرانی و اسلامی عجین شده است. تلاش بسیاری از انسانها دست به دست هم داده تا دانش بشری را به این مقام رسانده است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: باید توجه شود که پژوهش‌های ما در کجای جهان قرار دارد، کجای راه را درست رفتیم و کجا را اشتباه. راه سعادتمندی در دنیا و آخرت را با بهره‌گیری از دانش می توان، پیمود و سستی در کسب دانش سبب بر باد رفتن عمر خواهد شد.

طاهر ادامه داد: پژوهش‌ها باید منطبق با نیازها باشد. هفته پژوهش بهانه‌ای برای شناخت هر چه بهتر نیاز دانشی جامعه و برنامه‌ریزی برای پژوهش‌های مورد نیاز آن است. پژوهش هدفمند باید اولویت زندگی هر یک از ما باشد. اگر این فرهنگ در ما نهادینه شود می توانیم ادعا کنیم ناممان در جرگه خردمندان جهان ثبت شده است.

وی در رابطه با شاخص‌های آموزشی پژوهشی و فناوری استان توضیح داد: تعداد مؤسسات آموزش عالی استان در سال جاری ۱۰۰ مورد است؛ همچنین سهم دانشجویان مؤسسات آموزش عالی استان کرمان از زیرنظامهای آموزش عالی در سال ۱۴۰۰ برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۳۰ هزار و ۷۴۰ نفر و در مجموع در کل استان ۱۱۶ هزار و ۳۶۱ نفر است.

طاهر ضمن بیان تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان کرمان عنوان کرد: دانشگاه شهید باهنر استان دارای ۶۰۶ عضو هیئت علمی است و نسبت دانشجویان به اعضای هیئت علمی آن ۲۳ است.

رئیس دانشگاه شهید باهنرکرمان تصریح کرد: این استان در سال ۱۳۹۹ در مجموع دارای ۳ هزار و ۹۳ مقاله ISI بوده که دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ارائه ۹۹۵ مقاله در رتبه اول و دانشگاه شهید باهنر استان با ارائه ۹۶۱ مقاله در رتبه دوم در این زمینه قرار دارد.

وی در رابطه با میزان هزینه صرف شده برای طرح‌های برون‌دانشگاهی در استان  کرمان تا آذرماه سال جاری گفت: مبلغ طرحهای برون‌دانشگاهی برای دانشگاه شهید باهنر ۱۹۴ میلیارد ریال و در مجموع برای کل دانشگاه‌های استان بیش از ۳۴۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

طاهر همچنین به حضور دانشگاه شهید باهنر کرمان و دیگر دانشگاه‌های استان در جمع دانشگاه‌های برتر در نظام‌های رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن دانشگاه شهید باهنر در میان ۱۰ دانشگاه برتر کشور و کسب رتبه در رشته‌های مختلف آموزشی و پژوهشی در مجامع بین‌المللی توسط دانشگاه‌های استان از جمله موفقیت‌های به دست آمده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81155
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.