۱۵ واحد پیام‌نور کرمان تجمیع شد

برخی اعتراض‌های رسانه‌ای از آنجا برخاست که یکی از واحدهای دانشگاهی پیام‌نور در رفسنجان دانشجوی جدید نمی‌گیرد و بعضی تجهیزاتش را نیز به جای دیگری انتقال داده‌اند که حالا مسئولان می‌گویند این واحد دانشجوی جدید نداشته و مثل چند واحد دیگر در استان تجمیع شده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، این اعتراض ها در رسانه های محلی شهرستان رفسنجان از وضعیت واحد کشکوئیه پیام نور درحالی بود که مسئولان این دانشگاه در سطح استان توضیحاتی ارائه می کنند و علت اصلی را نیز کمبود دانشجو بر می‌شمارند؛ این مسئولان اما تاکید دارند که کاربری های علمی و مفید دیگری برای این دسته از واحدهای دانشگاهی تعریف کرده اند.

رییس دانشگاه پیام نور استان کرمان درباره این موضوع توضیح داد که طی سه سال اخیر ۱۵ واحد دانشگاه پیام نور در شهرستان های استان به دلیل کمبود دانشجو در طرح تجمیع قرار گرفتند.

دکتر فاطمه معین الدینی اظهار کرد: دانشگاه استان کرمان به منظور اجرای طرح جامع و مأموریت تعریف شده از سوی وزارت علوم و نیز سیاست سازمان مرکزی در ۲ سال گذشته اقدام به ادغام برخی واحدهای دانشگاهی که با افت دانشجو مواجه شده‌اند کرده است.

وی افزود: شمار واحدهای دانشگاهی پیام نور از سال ۸۵ به بعد از ۲۰۰ واحد به ۵۰۰ واحد در سراسر کشور افزایش یافت که از جمله اهداف آن پاسخگویی به نیاز جامعه با توجه به جمعیت بالای متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و در تحقق عدالت آموزشی برای اقشار مختلف بویژه محرومان بود.

معین الدینی با بیان اینکه در استان کرمان نیز اینک ۲۸ مرکز و واحد پیام‌ نور وجود دارد افزود: با توجه به کاهش قابل توجه جمعیت دانش‌آموزی و به دنبال آن کاهش ورودی‌های جدید در سال های اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصمیم گرفت که طرح تجمیع واحدهای دارای تعداد دانشجوی کم را اجرا کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از فواید اجرای این طرح کاهش هزینه های جانبی است بیان کرد: در این طرح امور مربوط به این واحدها به نزدیکترین مرکز یا واحد پیام نور در شهرستان مجاور انتقال پیدا می‌کند.

رییس دانشگاه پیام نور استان کرمان تاکید کرد: طی ۲ سال اخیر تمامی دانشگاه ها با بحران کرونا مواجه شدند و برگزاری کلاس های غیرحضوری مواجه شدیم.

وی گفت: دانشگاه پیام نور با توجه به برخورداری از زیرساخت های مناسب ارائه کلاس در فضای مجازی، در این زمینه بسیار موفق عمل کرد.
معین‌ الدینی با اشاره به اینکه تعداد حدود ۱۰۰ واحد دانشگاه پیام نور در سراسر کشور مشمول این طرح قرار گرفته و تجمیع شدند تصریح کرد: در هر استانی تعدادی از این واحدها با توجه به استانداردهای اعلام شده از سوی وزارتخانه و سازمان مرکزی دانشگاه، مشمول این طرح قرار گرفتند.
وی ادامه داد: طی سه سال اخیر آمار ورودی به دانشگاه های پیام نور کاهش چشمگیر یافت لذا وزارت علوم با تصمیم اجرای طرح تجمیع، سعی دارد از این دانشگاه ها به عنوان مراکز رشد، خانه‌های خلاق، مجریان برگزاری دوره‌های آموزش های آزاد و دیگر کاربردهای مفید استفاده کند تا این مراکز علمی همچنان به فعالیت ها و تحقیقات علمی خود در شکل و شمایلی دیگر ادامه دهند.
وی تاکید کرد: این طرح کشوری و هدف دانشگاه هم احیای واحدهایی است که بیشترین دانشجو و امکان جذب تعداد بالای دانشجویان را داشته باشند و اینکه در این واحدها ظرفیت مراکز رشد هم به کار گرفته شود قطعا بسیار مفید خواهد بود.
رییس دانشگاه پیام نور استان کرمان گفت: اگر چه رشته های واحدهای پیام نور تجمیعی از دفترچه کنکور حذف شده امّا دانشجوهان پذیرفته شده در سال های قبل از آن هنوز می توانند تا زمان دانش‌آموختگی در همان واحد مشغول به تحصیل باشند.

گفتنی است، براساس آمارها اکنون حدود ۱۵ هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ۲۸ واحد پیام نور استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=91311
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.