کمبود شدید نیروی انسانی در دامپزشکی راور

رئیس شبکه دامپزشکی راور گفت: ‌ما در خط مقدم مقابله با بیماری های مشترک بین انسان و دام با کمبود شدید نیروی انسانی و اعتبارات مواجه هستیم.

همزمان با ۱۴ مهر روز دامپزشکی نشست خبری رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور با خبرنگاران و اصحاب رسانه در راور برگزار شد.

به گزارش کاروانسرا دکتر اسلامی رئیس شبکه دامپزشکی راور در ابتدا با بیان تاریخچه دامپزشکی عنوان کرد: عده‌ای بر این باورند که دامپزشکی فقط مربوط به درمان دام است در صورتی‌که این چنین نیست و هدف دامپزشکی کمک به بهداشت و سلامت جامعه است.

وی افزود: به جهت اینکه ما در خط مقدم مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستیم ولی متاسفانه با کمبود شدید نیروی انسانی و اعتبارات مواجه هستیم. به دلیل این‌که متکی به اعتبارات دولتی هستیم جا دارد فرمانداری شهرستان ما را حمایت کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی راور در بحث تجهیز کشتارگاه راور نیز گفت: جا دارد از آقای رحیم پور شهردار راور که نگاه ویژه‌ای به کشتارگاه راور داشتند و ضمن اقدامات عمرانی خوب، این محل را به دستگاه پیش‌سرد مجهز کردند تشکر کنیم ولی هنوز مشکلات کوچکی وجود دارد که لازم است شهرداری راور نسبت به رفع آنها اقدام کند.

اهداف دامپزشکی

وی تاکید کرد: یکی از اهداف دامپزشکی حمایت از تولید و سرمایه دامی کشور از طریق تشخیص، درمان، کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها است. یکی از مهم‌ترین آنها ریشه‌کنی بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است تا به انسان منتقل نشوند.

دکتر اسلامی افزود: یکی از اهداف دامپزشکی تامین سلامت و بهداشت از مزرعه تا سفره است. به طور کلی برنامه‌های دامپزشکی پیشگیرانه است. همانطور که می‌دانیم پیشگیری بهتر از درمان است به نحوی که اگر بیماری و مشکل در دام تشخیص داده شود، کنترل آن خیلی از نظر اقتصادی ارزان‌تر است.

وی در ادامه به عملکرد شش‌ماهه دامپزشکی شهرستان اشاره کرد و افزود: یکی از راه‌های مبارزه با بیماری دامی واکسیناسیون است که یکی از این بیماری‌ها، بیماری آبله است که از اول امسال ۶هزار رأس گوسفند و ۳۴۰۰راس بز علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

رئیس شبکه دامپزشکی راور یکی دیگر از بیماری‌ها را تب برفکی عنوان کرد و افزود: این بیماری از نظر اقتصادی مهم هست زیرا اگر شایع شود تلفات بسیاری در دام‌ها به همراه دارد.  در سه فاز علیه این بیماری واکسیناسیون انجام می‌شود. در فاز نخست در خردادماه برای دام‌های سنگین انجام شد و ۹۰۰ راس گاو و گوساله واکسیناسیون شدند و فاز دام سبک نیز از ماه آینده آغاز می‌شود.

وی در رابطه با بیماری تب مالت نیز که یک بیماری مشترک بین دام و انسان است، عنوان کرد: در این رابطه ۶۴۰۰ راس گوسفند و ۱۰۰ راس گوساله و ۲۰۰ راس گاو علیه این بیماری واکسینه شده‌اند‌. در رابطه با بیماری هاری نیز گفت پیش‌بینی ما ۲۰۰ راس قلاده در سال است که تا امروز ۶۰ قلاده واکسینه شده‌اند.

وی افزود: علیه بیماری طاعون نشخواركنندگان كوچک نیز نزدیک به ۱۰ هزار راس واکسینه شده‌اند و برای بیماری آنتروتوکسمی (تغییر جیره غذایی) نیز از ابتدای سال ۴۵۰۰۰ راس دام توسط بخش خصوصی واکسینه شده‌اند.

سمپاشی دام‌ها و اماکن دامی

رئیس شبکه دامپزشکی راور در بحث سمپاشی دام‌ها و اماکن دامی نیز گفت: از ابتدای سال ۲۱۰۰ راس دام سنگین و ۱۵۰۰۰ راس دام سبک سم‌پاشی شده‌اند و ۲۰۰ هزار مترمربع از اماکن دامی نیز تحت پوشش سم‌پاشی قرار گرفته‌اند که نزدیک به ۳۵۰ لیتر سم مصرف شده است.

وی یکی دیگر از وظایف دامپزشکی را نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی عنوان کرد و گفت: علاوه بر نظارت بر کشتار دام در کشتارگاه که روزانه توسط همکاران انجام می‌شود، ۱۸۰ مورد بازرسی بهداشتی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی از جمله قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها، شیر فروشی‌ها، رستوران‌ها و طباخی‌ها از ابتدای امسال انجام شده که ۸ مورد غیربهداشتی مشاهده و نزدیک به ۷۵ کیلوگرم مواد خام دامی ضبط و معلوم شدند.

اسلامی همچنین تاکید کرد: از ۲۰ شهریور به مدت یک و نیم ماه طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل را داریم و پیش‌بینی ما این است ۴۵ هزار قطعه واکسینه شوند.

وی چالش‌ها و مشکلات دامپزشکی راور را نیز مطرح کرد و افزود: ماهیت دامپزشکی انجام خدمات در روستا و دامداری‌ها هستند که با توجه به گستردگی شهرستان و پراکندگی دام‌ها سختی کار ما و همکارانمان را دو چندان می‌کند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56764
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.