معاون پژوهشی و فناوری استان کرمان:


باید به چالش‌هایی که پژوهشگران با آن روبه‌رو هستند توجه کرد

معاون پژوهشی و فناوری استان کرمان گفت: هفته پژوهش برای نمایش و تشویق بهترین‌های این حوزه است اما در این هفته باید به چالش‌هایی که پژوهشگران با آن روبه‌رو هستند نیز توجه کرد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، حسین نظام‌ آبادی پور در مراسم تجلیل از برگزیدگان حوزه پژوهش این استان بیان کرد: هفته پژوهش برای نمایش و تشویق بهترین‌های این حوزه است که البته در این هفته باید به چالش‌هایی که پژوهشگران با آن روبه‌رو هستند هم توجه کرد.

وی افزود: هفته پژوهش برای دبیرخانه یک فصل است و برای پژوهشگر یک عمر و در این هفته سعی می‌شود مشوق‌ها معرفی شود تا افراد بیشتری به ورود به این عرصه ترغیب شوند.

نظام آبادی پور ادامه داد: یک کمیته تخصصی در دانشگاه شهید باهنر کرمان تشکیل شد که وظیفه انتخاب دانشجویان برگزیده دانشگاه را برعهده داشت که همین کمیته در دانشگاه علوم پزشکی نیز تشکیل شد. کمیته دیگری مربوط به فناوران و شرکت‌های فناور تشکیل و شرکت‌های فناور برگزیده انتخاب شد.

وی اضافه کرد: کمیته ششم توسط اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تشکیل شد که وظیفه انتخاب معلم و دانش‌آموز پژوهشگر برتر استان برعهده این کمیته بود؛ همچنین کمیته مخصوص پژوهشگران برتر سازمان‌ها نیز توسط سازمان مدیریت با کمک استانداری، پژوهشگران برتر سازمان‌ها را انتخاب کردند.

نظام آبادی پور با اشاره به اینکه در این مراسم از ۳۳ پژوهشگر، ۳ فناور و ۳ شرکت فناور تقدیر می‌شود، گفت: امیدواریم شاهد شروع کار یا ادامه راه این عزیزان باشیم؛ در این راستا فضای همدلی در دانشگاه‌های استان ایجاد شده و در هر زمینه‌ای که پژوهشگران ورود کنند متوجه نگاه مثبت مسئولین در این حوزه می‌شوند.

وی با اشاره به بخش ساماندهی مؤسسات آموزش عالی عنوان کرد: ظرف ۵ سال تعداد این مؤسسات از ۱۲۵ به ۱۰۰ مؤسسه کاهش پیدا کرده است که این نشان‌دهنده ساماندهی آن‌ها است؛ همچنین در ظرف ۵ سال گذشته نزدیک به ۱۸۰ درصد رشد تولید علم داشتیم که این موضوع را می‌توان از مقالات ارائه شده و نتایج آن‌ها متوجه شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید باهنر کرمان اضافه کرد: از ابتدای مهرماه طرح‌های پژوهشی، فقط در دانشگاه شهید باهنر کرمان  بیش از ۱۹ میلیارد تومان بوده است که تا پایان سال این مقدار افزایش می‌یابد بنابراین ما در راستای علم واقعی در حرکت هستیم؛ به عنوان مثال طرح بسیار خوبی در خصوص بهبود وضعیت مس کرمان انجام شد که مورد استقبال هم قرار گرفت.

وی تصریح کرد: دانشگاه شهید باهنر مولد نیروهای فناور است؛ به کمک پارک علم و فناوری و دیگر ارگان‌ها امروز ۶۰ واحد فناور در دانشگاه قرار دارد که این موضوع سبب قرارگیری دانشگاه شهید باهنر در رتبه سوم دانشگاه‌های جامع کشور شده است.

نظام آبادی پور در رابطه با چالش‌های این حوزه بیان کرد: این مسائل اگر حل نشود در سال‌های آینده تمامی زحمت‌هایی که مؤسسات در بخش تولید علم و فناوری کشیده‌اند کم‌رنگ می‌شود؛ هزینه تحقیقات به دلیل تحریم‌ها و نوسانات ارزی بسیار بالا رفته است و بودجه‌ای که در حال حاضر به بخش پژوهش اختصاص داده شده پاسخگوی نیاز نیست و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران نیازمند حمایت هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81137
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.