احکام سبز جایگزین حبس می‌شوند

برای متخلفی که در منوجان چشمان پرنده شکاری را دوخته بود، حکم سبز جایگزین حبس شد.

خبرنگار: نجمه سعیدی

دوره زنده‌گیری پرندگان شکاری که در کشورمان به‌اصطلاح به «فصل بازگیری» مشهور شده است، در استان‌های سردسیری مثل لرستان کمی زودتر از شروع پاییز یعنی از اوایل شهریور آغاز شده و تا انتهای آبان به پایان می‌رسد. اما بازه فصل بازگیری در استان‌های گرمسیر مثل خوزستان و بوشهر از شروع مهر تا میانه بهمن است. البته علاوه بر این مناطق، زنده‌گیری پرندگان شکاری در استان‌ کرمان نیز رواج دارد. انواع شاهین از جمله بحری و بالابان جزو گونه‌های مختلف پرندگان شکاری هستند که صیادان در فصل بازگیری در کمین آن‌ها می‌نشینند. چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر دستگیری صیادی که یکی از این پرندگان شکاری را زنده گیری کرده و چشم ها و بال های او را دوخته بود، حکم صادر شده برای این متخلف از نوع احکام سبز است.

شاکری مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمان در مورد حکم سبزی که به این صیاد متخلف در منوجان داده شده است به کرمان نو گفت: برای 2 متخلف که یک پرنده شکاری بحری را در شهرستان منوجان زنده گیری کرده و چشم ها و بال های پرنده را دوخته بودند علاوه بر پرداخت یک صد و بیست میلیون ریال، حکم سبز صادر شد.

وی افزود: بر اساس این حکم باید یکی از متخلفان پلاکاردی تهیه کند که روی آن نوشته شده باشد« نجات هلیل، احیای جازموریان، بقای زندگی و نه به انتقال آب از سرشاخه های هلیل رود» و متخلف دیگر نیز پلاکاردی با تصویر پرنده شکاری بحری تهیه کند و هر 2 به صورت پیاده با حمل این پلاکارد مسیر منوجان تا بندرعباس و جاده ساحلی خلیج فارس را طی کنند و همچنین 300 عکس را که در مسیر گرفته اند، در صفحه اینستاگرامی که با نام پرنده بحری ایجاد کرده اند و منتشر کنند.

شاکری در مورد جریمه نقدی متخلفان گفت: حقوق دولتی قابل گذشت نیست، وقتی جریمه ای را ابلاغ می کنند، جریمه باید پرداخت شود و مهلتی برای پرداخت وجود ندارد بعد از قطعی شدن باید به سرعت پرداخت شود ماهم به عنوان نماینده دولت وظیفه داریم از حقوق دولت دفاع کنیم اما برای فردی که متنبه باشد به جای حبس، ما تقاضای جایگزین احکام سبز می کنیم .

شاکری یادآور شد: این نوع قاچاق پرنده همیشه جزو تهدیدات در استان ما محسوب می شود به همین دلیل همکاران ما در محیط زیست همیشه در حال رصد هستند و این مورد هم با رصد به جا همکاران ما در منوجان کشف شد. به گفته مدیر کل محیط زیست کرمان پرندگان شکاری از نظر سازمان حفاظت محیط زیست، جزء پرندگان حمایت شده هستند و جزء ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می شوند.

ماشه دوربین به جای ماشه تفنگ

شاکری ضمن حمایت از صدور احکام سبز در مورد متخلفان زیست محیطی، عنوان کرد: ما مدت هاست با ریاست محترم دادگستری استان جلسه گذاشته ایم و رایزنی های زیادی هم با دادستان داشتیم و از قضات کیفری هم دعوت کردیم که ان شالله اگر نتیجه بدهد احکام سبز را نه تنها برای جرایم زیست محیطی بلکه برای کل جرایمی که جایگزین حبس می خواهند، داشته باشیم. که بتوانیم از این ظرفیت برای بهتر شدن وضعیت محیط زیست استان استفاده کنیم احکام سبز تقریبا 4 یا 5 سالی است که در کرمان اجرا می شوند قبلا قاضی‌ها گاها احکام سبز را اجرا می کردند، ولی حالا این موضوع به یک مطالبه تبدیل شده است.

مدیر کل محیط زیست دلیل حمایت خود را از احکام سبز این چنین عنوان کرد: ما پیگیر احکام سبز هستیم زیرا حداقل این است که فرد متخلف به صورت ناخودآگاه کمی به ارزش محیط زیست اعتقاد پیدا می کند، پیش از این ما در استان احکام دیگری مثل ساخت آبشخور یا عکاسی از طبیعت را داشته ایم. بسیاری از شکارچیان وقتی که عکس می گیرند از طبیعت، احتمال وجود دارد عاشق طبیعت شوند و به مرور تفنگ و ادوات شکار را کنار بگذارند و به قول ما محیط زیستی ها ماشه دوربین جای ماشه تفنگ را می گیرد و رابطه فرد با محیط زیست بهتر می شود و با به فکر حفظ محیط زیست آن می افتد.

وی افزود: البته برای حفاظت از محیط زیست نیازمند آموزش همگانی هستیم ،دستگاه ها به تنهایی نمی توانند موفق باشند نمیتوانیم به تنهایی موفق شویم، نیازمند این هستیم که مردم همه اگاه باشند و کمک کنند.

شاکری در مورد آسیبی که به چشم های پرندگان زده شده است، گفت: این مورد قابل درمان است و مشکلی برای پرنده به وجود نمی آید.شاکری در پایان یادآور شد: در استان های متعددی این قضیه وجود دارد و ویژه استان کرمان نیست، مثل بندرعباس ، فارس ، بوشهر. استان کرمان به دلیل تنوع زیستی زیاد، تخلف زیستی هم زیاد اتفاق می افتد.

پرنده های شکاری به قفس عادت ندارد

مرشدی فعال محیط زیست در مورد این زنده گیری به کرمان نو می گوید: پرنده های شکاری به قفس عادت ندارند و اگر داخل قفس گذاشته شود خودشان را یه دیوار های قفس می کوبد و خودش را زخمی می کند و آن موقع اعراب آنها را نمی خرند، در نتیجه قاچاقچیان خیلی ماهرانه چشم های پرنده را می دوزند و بال ها را می بندند که پرنده آرام بگیرد. این قاچاق پیش از این در کهنوج یا رودبار یا قلعه گنج هم اتفاق افتاده است.

به گفته مرشدی بیشترین آمار زنده گیری به این شکل در بوشهر است این فعال محیط زیست می گوید: این پرندگان شکاری در جنوب استان معمولا مهاجر هستند و مکان اصلی زندگی آنها همان بندرعباس است و فروش این پرندگان شکاری به اعراب از 10، 12 میلیون تا بعضا حتی یک میلیارد تومان به فروش می رسد. پرندگان شکاری جزء حیوانات خاص هستند و کمیاب هستند و به همین دلیل جریمه قاچاق آنها زیاد است. بر اساس گزارشات رسیده هنوز این رای قاچاق پرنده شکاری در منوجان تایید نشده و به این حکم اعتراض شده است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39027
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.