استمرار خشکسالی در استان حداقل تا ۶ سال آینده

پدیده خشکسالی یکی از مهم‌ترین بلایای طبیعی است که بسیاری از کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث بروز بسیاری مشکلات از جمله اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، حمیده حبیبی رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان، درباره پیش بینی بارش های فصلی می گوید: طبق بررسی های پژوهشکده اقلیم شناسی، متاسفانه میانگین بارش کشور و بالطبع استان کرمان در فصل پاییز کمتر از نرمال است و بیشترین کاهش در فاصله زمانی آبان تا اواسط آذر و در منطقه زاگرس و البرز رخ می دهد و انتظار می رود که کمترین بارش در سواحل خزر اتفاق افتد.

طبق اعلام حبیبی، از نیمه آذر تا نیمه دی ماه وضعیت بارش کشور بهبود می یابد و میانگین بارش کشور به نرمال می رسد.

«میانگین دما تا نیمه آبان در اغلب مناطق کشور در محدود نیم تا یک درجه بیش از نرمال و از نیمه آبان تا نیمه دی ماه نیز بین نیم تا یک درجه بیش از نرمال خواهد بود که در نیمه غربی به بیش از دو درجه خواهد رسید و دمای هوا از نیمه دی ماه تا نیمه بهمن ماه در جنوب، شرق و مرکز کشور نرمال و سایر مناطق بین نیم تا دو درجه بیش از نرمال است. گستره نابهنجاری مثبت نیم تا یک درجه از نیمه بهمن تا اسفند شرق کشور را نیز در بر می گیرد.» این مطلبی بود که رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با استناد به تحقیقات پژوهشکده اقلیم شناسی به ایسنا گفت.

او می افزاید: احتمال بارش برف در فصل پاییز در استان کرمان بسیار اندک است و بارندگی ها در این خطه نیز نسبت به بلند مدت کمتر خواهد بود.

به اعتقاد حبیبی، به دلیل تغییر اقلیم، سبک بارش ها تغییر کرده است و بارش های پیوسته به بارش رگباری و شدید تبدیل شده است.

«بارندگی ها در استان کرمان در پاییز و زمستان با کاهش و تاخیر همراه است و همچنین هوا نیز در این دو فصل مقداری گرمتر است و این عوامل باعث استمرار خشکسالی در این خطه از کشور می شود.» این بخش دیگری از سخنان سرپرست اداره کل هواشناسی استان کرمان در این میزگرد بود.

او بارندگی های خارج از فصل، بارش های شدید در مدت زمان کوتاه، افزایش دما و … را از نشانه های تغییر اقلیم دانست و افزود: این نشانه ها در استان کرمان مشهود است. برای کاهش سرعت تغییر اقلیم باید اقداماتی در سطح بین المللی صورت گیرد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان کرمان می افزاید: براساس مدل ها پیش بینی افزایش دما در سال های آتی ادامه دارد و در برخی از نقاط کشور تا ۱.۵ درجه سانتیگراد دما افزایش می یابد و این فاجعه است.

او ادامه می افزاید: شاید یکسال ترسالی باشد اما این موقتی است و شرایط و مدل ها خبر از استمرار خشکسالی می دهد بنابراین مدیریت منابع آب و منابع طبیعی باید اولویت استان کرمان باشد.

نجفی نیک رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان کرمان در تکمیل سخنان عراقی زاده می گوید: از سال ۱۳۸۱ خشکسالی در استان کرمان داشته ایم و خشکسالی در طبیعت انباشت شده و بارندگی خوب در یکسال این خشکسالی را جبران نمی کند.

طبق اعلام عراقی زاده، براساس شواهد و آمارها استان کرمان حداقل تا ۶ سال آینده با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و باید مدنظر داشت که نمی توان پایان خشکسالی را پیش بینی کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=97310
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.