رییس سازمان جنگل‌ها: سند اقدام ملی تالاب جازموریان تدوین شود

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواستار تدوین سند اقدام ملی برای تالاب جازموریان شد و گفت: با تدوین این سند نقش دستگاه های مربوطه در نجات جازموریان مشخص می شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، مسعود منصور شامگاه چهارشنبه در حاشیه سفر به مناطق سیلزده شهرستان منوجان افزود: اگر فکری به حال تالاب جازموریان نشود این تالاب به عنوان یکی از کانون های ریزگرد کشور باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد: جازموریان به دلیل تالاب بودن مسئولیت بین بخشی دارد از این رو منابع طبیعی، وزارت نیرو و محیط زیست در این زمینه مسئول هستند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: دستگاه های مربوطه با محوریت سازمان محیط زیست کمک کنند تا برنامه اقدام ملی برای طرح تالاب جازموریان پیش بینی شود.

وی بیان کرد: اگر موضوع تالاب جازموریان با همین روال پیش برود، مشکلی حل نمی شود لذا باید تمام دستگاه های مربوط دست به دست هم بدهند و با همکاری بین بخشی این مشکل را برطرف کنند لذا این مطالبه در بازگشت از این سفر با سازمان محیط زیست مکاتبه ‌و این درخواست مطرح می شود.

رییس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور به فعالیت های بیابان زدایی در منطقه جازموریان و در مجموع استان کرمان اشاره کرد و گفت: برای فعالیت های بیابان زدایی کرمان اعتبار گذاشتیم چون بیش از یک میلیون از عرصه های این استان، بیابان است.

وی با بیان اینکه امسال ۹۰ میلیارد تومان برای بیابان زدایی استان کرمان بودجه گذاشتیم تصریح کرد: اجرای بادشکن، خاکپوش، نهال کاری، مدیریت چرای دام و مدیریت قرق از جمله خدمات انجام شده در راستای پیشگیری از بیابان زایی است.

منصور از افزایش ۱۰ درصدی اعتبار ادارات کل منابع طبیعی استان کرمان خبر داد و بر روند پیگیری امور تاکید کرد.

وی یکی از سیاست های مهم سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور را تقویت پوشش گیاهی برشمرد و گفت: این طرح بر اساس استعداد منطقه اجرا می شود.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای ۲ پویش احیای زاگرس و ایران قوی بیاد هر شهید هزار نهال بکاریم، با مشارکت جوامع محلی طی سال جاری برای تقویت پوشش گیاهی کشور خبر داد و ادامه داد: بذرکاری برای احیای زاگرس دارای ۴۰ درصد آب شیرین کشور یکی از این پویش ها بود.

وی پویش ایران قوی بیاد هر شهید هزار نهال بکاریم، را دومین پویش ملی کشور برای تقویت پوشش گیاهی کشور برشمرد و افزود: این پویش با مشارکت ۷۰ دستگاه اجرایی از جوار حرم مطهر امام رضا(ع) شروع و تا ۱۴ سال تکرار می شود.

وی ادامه داد: این طرح تا سال ۱۴۱۴ برنامه ریزی شده تا ۵۰۰ میلیون بذر یا نهال غرس شود.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور دیگر برنامه های این سازمان را در زمینه تقویت پوشش گیاهی را طرح زراعت چوب، جنگل کاری اقتصادی و غنی سازی جنگل های طبیعی برشمرد.

وی از هدف گذاری ۴۰ هزار هکتار زراعت چوب در کشور خبر داد و گفت: همچنین ۱۵ هزار هکتار جنگل کاری اقتصادی با گونه های مثمر و غنی سازی در جنگل های طبیعی از دیگر برنامه های سازمان برای تقویت پوشش گیاهی کشور است.

منصور به بازدید خود از شهرستان منوجان اشاره کرد و ره‌آورد سفر به این شهرستان را افزایش ۲۵ درصدی اعتبار طرح های آبخیزداری منوجان اعلام کرد.

وی گفت: در راستای اجرا و مطالعات بیشتر طرح های آبخیزداری در شهرستان منوجان علاوه بر تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبارات مصوب، اعتبار طرح های آبخیزداری این شهرستان را ۲۵ درصد افزایش می دهیم.

وی به بازدید از طرح های آبخیزداری بند سنگی ملاتی سرراس و پل ارتباطی تخریب شده تجدانو در سیلاب اخیر اشاره کرد و بر اهمیت احداث طرح های آبخیزداری در بالادست برای جلوگیری از خسارت سیلاب ها تاکید کرد.

رییس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور در سفر یکروز خود به مناطق سیلزده جنوب کرمان از شهرستان های جیرفت، فاریاب و منوجان بازدید کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83323
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.