زراعت چوب در جنوب استان

به گفته مدیر کل منابع طبیعی جنوب استان، طرح‌های زراعت چوب و باد‌شکن‌های بیولوژیک در سراسر جنوب استان قابل اجرا هستند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

درختان ریه‌های زمین هستند، ریه هایی که در بسیاری از مواقع مورد بی مهری قرار می گیرند، آنقدر این عنصر طبیعت ارزشمند است که جزء ثروت های هر کشوری به حساب آمده و تاثیر به سزای بر کیفیت مردم آن منطقه دارد، حفظ ، نگهداری و کاشت درخت در دستور کار اکثر دولت ها قرار دارد.

کاشت نهال با هدف زراعت چوب حرکتی در مسیر حراست از جنگل‌ها و درختان فعلی نیز است.

مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ با تصویب قانونی، توسعه زراعت چوب را به منظور افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی یک تکلیف دانسته و در دی ماه سال ۹۲ نیز دولت مصوبه‌ای بر ضرورت توسعه زراعت چوب داشت.

از سوی دیگر، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور سهم زراعت چوب در تامین منابع سلولزی را ۴۰ درصد اعلام کرد.

براساس آمار کارشناسان جهانی اگر حداقل ۲۵ درصد خاک هر کشوری را سطح جنگلی تشکیل دهد می‌توان از آن کشور به عنوان منطقه‌ای دارای سطح پوشش جنگلی نام برد. این آمار در حالی است که تنها هفت درصد ایران تحت پوشش جنگل قرار دارد که البته این میزان با توجه به بهره برداری های غیر اصولی رو به کاهش نیز هست.

اداره های منابع طبیعی در سطح کشور یکی از متولیان حفظ ، حراست از درختان هستند و کاشت درخت به هدف زراعت چوب یکی از اقداماتی است این ارگان ها دغدغه انجام آن را دارند، برای بررسی این زراعت در جنوب استان با مدیر کل منابع طبیعی جنوب به گفتگو نشستیم.

احمدی در مورد زراعت چوب در کشور گفت: باتوجه به شرایطی که در شمال کشور به وجود آمده است و طرح تنفس جنگل های شمال در حال پیگیری است و هم اکنون بهره برداری از چوب آن جنگل ها ممنوع شده است، قاعدتا باید نیاز چوبی کشور به شکل جایگزینی تامین شود، یکی از راهکارهای تامین این نیاز و به وجود آوردن امکان استراحت جنگل ها ، طرح زراعت چوب است.

مدیر کل منابع طبیعی جنوب استان در مورد روند شرکت در این طرح گفت: در این طرح افرادحقیقی یا نماینده اشخاص حقوقی که متقاضی کاشت نهال هستند و البته شرایط زمین و آب متناسب با این طرح را دارند، می توانند مراجعه کرده و نهال درخواستی خود را تحویل بگیرند.

احمدی یادآور شد: با توجه به اینکه در منطقه ما برداشت گیاهان چوب ده جنگلی ممنوع است و عمدا برداشت چوب از درختان مرکبات صورت می گیرد، اداره منابع طبیعی برای این منظور نهال های چوب ده را تهیه و تولید می کند ودر اختیار متقاضیان قرار می دهد.

طرح تشویقی برای زراعت چوب در جنوب استان وجود دارد

البته یک برنامه تشویقی هم برای متقاضیان چوب در نظر گرفته شده است که در آن کسانی که در بحث زراعت چوب متقاضی باشند ،مجوز برداشت چوب هم به آن ها داده می شود و البته این احتمال وجود دارد که در آینده تسهیلاتی هم برای زراعت چوب در نظر گرفته شود.به گفته احمدی هم اکنون کمیته امداد، برخی نهاد ها و تعدادی از کشاورزان در این طرح شرکت کرده و نهال دریافت کردند.

احمدی در مورد نهال هایی که برای طرح زراعت چوب تولید می شود، گفت:گونه های چوبی سریع رشد و بازار پسند معمولا در اولویت تولید هستند مثل نهال اکالیپتوس که در منطقه گرمسیری توان رشد داشته باشند.

مدیر کل منابع طبیعی جنوب به تفاهم نامه که بین اداره اتباع و منابع طبیعی در مور زراعت چوب بسته شده، اشاره کرد و گفت: یک قسمت از این تفاهم نامه انجام شده است، اتباع در جنوب استان هم به دلیل اینکه یک سری اراضی دارند و هم نیروی کار رایگان و یا ارزان تر دارند در این طرح می توانند حضور موثری داشته باشند و هم اکنون در زندان جیرفت نیز این تفاهم نامه اجرا شده است.

احمدی ضمن یادآوری همکاری منابع طبیعی با آموزش و پرورش در طرح زراعت چوب گفت : ما هرسال در مدارس توزیع نهال داریم به خصوص در هفته منابع طبیعی ولی امسال هفته منابع طبیعی که در آن بیشترین اقدامات در این زمینه انجام می شود، مقارن شد با شیوع بیماری کرونا واین مسئله اقدامات ما را هم محدود کرد.

تولید یک میلیون اصله نهال در جنوب استان

مدیر کل منابع طبیعی گفت: امسال ما یک میلیون اصله نهال در جنوب استان تولید کرده ایم، که در نهالستان های دولتی و خصوصی تولید شدند و در بحث توزیع سخت گیری نداشته و نداریم و از هر نهاد و ارگانی استقبال می کنیم، به خصوص توصیه می کنیم کشاورزان از این نهال ها برای بادشکل بیولوژیک اطراف مزارع استفاده کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود 250 کیلومتر را در جنوب باد شکل بیولوژیک اطراف مزارع کار شده است و هنوز نهال برای این کار هست و ظرفیت هم وجود دارد و درخواستمان از کشاورزان به خصوص در مناطقی که فرسایش بادی هست این است که نسبت به کاشت درخت برای بادشکن اقدام کنند.

مدیر کل منابع طبیعی اضافه کرد: ما نهال رایگان در اختیارشان قرار می گیرد تا مزرعه هم نهال ها را می بریم و کشاورز فقط کشت و آبیاری انجام می دهند. نمونه های فوق العاده ای در جنوب داریم حتی در سال های پیش در منطقه جازموریان نمونه برتر کشوری در بحث بادشکن بیولوژیک داشتیم.

احمدی یادآور شد: بادشکن بیولوژیک مزرعه را از توفان و شن در امان می دارد و ثمر بخشی محصول را بهبود می بخشد. ودر جنوب برای طرح بادشکن بیولوژیک هدف کل جنوب و هر هفت شهرستان است با توجه به بافت منطقه که در آن کشاورزی شغل اصلی مردم است و این کار به کیفیت کشاورزی کمک می کند و حتی تاثیر زیبا شناختی بر مزارع دارد.

احمدی تاکید کرد که در طرح های زراعت چوب، استفاده بهینه از منابع آبی بسیار مورد توجه است و متقاضی باید شرایط شرکت در این طرح ها که یکی از مهم ترینشان تامین آب است را داشته باشد. البته همه پروژه های این چنینی، مثل بادشکل و زراعت چوب معمولا با نهال هایی با نیاز آبی حداقلی اجرا می شوند.

احمدی در پایان گفت: شخصا اعتقاد دارم هر خانه ای در جنوب استان اگر 4 تا 5 نهال را اطراف خانه اش بکارد خدمت بزرگی به جنوب استان کرده است وقتی فرهنگ حفظ و حراست از درختان در جامعه شکل بگیرد، عرصه های منابع طبیعی به طور غیر مستقیم هم مورد حفاظت قرار می گیرند، زیرا مردم نسبت به آسیب رساندن به منابع طبیعی حساس می شوند و جلوی تخریب و تصرف گرفته می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=47758
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.