ملخ‌های صحرایی در راه کرمان| نماینده جیرفت: برای مبارزه تجهیزات کم است

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس از احتمال هجوم ملخ صحرایی به استان‌های جنوبی کشور طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: برای مبارزه با ملخ نیاز به تامین تجهیزات داریم که در همه مناطق فراهم نیست.

چندی پیش رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ۱۰ ها دسته ملخ صحرایی نابالغ هر دسته با جمعیت 80 تا 100 میلیون عدد از کویت و عربستان در حال حرکت به سوی ایران هستند.

کیخسرو چنگلوایی مناطقه که بیشتر در خطر هجوم ملخ‌ها صحرایی قرار دارند را آبادان و چابهار نام برد.

او معتقد است اگر مبارزه به موقع نباشد این ملخ ها تا باغات باغات پسته و خرمای کرمان پیش می‌رود.

حال نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس ضمن هشدار در خصوص موج جدید هجوم ملخ‌ها به کشور از نبود تجهیزات برای مبارزه خبر می‌دهد.

ذبیح‌الله اعظمی افزود: ما به تخصیص اعتبارات مالی بسیار بالا و تامین تجهیزات و خودروهای آفرود برای حمل سمپاش‌ها و همچنین ناوگان هواپیمایی داریم نیاز داریم.

او گفت: بخشی از گروه‌های ملخ‌های نابالغ در صحرای عربستان است و هنوز به مرزهای جنوبی کشورمان نزدیک نشده‌اند البته می‌توانند در ماه‌های آینده با تغییر به فاز مهاجرت و عبور از عرض خلیج‌فارس خطرساز شوند.

اعظمی اضافه کرد: ملخ ها در ۴ الی ۵ دهه پیش خسارتشان به اندازه‌ای بوده که تمامی مزارع و باغات را نابود و موجبات قحطی در برخی مناطق جنوبی کشور را فراهم آورده است.

پیش‌بینی سمپاشی ۳ هزار هکتار در روز

او به مرکز زمینی مبارزه با ملخ صحرایی دفن ملخ در شهرستان قلعه‌گنج اشاره کرد و گفت: این مرکز از سال 1399 ایجاد شده و می‌تواند سه هزار هکتار در روز را سمپاشی کند.

به گفته او انتظار می رفت با تامین امکانات و زیرساخت ها این سطح افزایش یابد اما هنوز زیرساخت‌های لازم برای تحقق آن فراهم نشده است.

اعظمی افزود: برای مبارزه با ملخ، باند فرودگاه در قلعه گنج جنوب استان کرمان راه‌اندازی شده و تعدادی هواپیمای سمپاشی هم در انجام مستقر و آماده انجام عملیات هواپیمای سمپاشی در شرایط لازم هستند.

او ادامه داد: برای مبارزه محدود در باغات، مزارع و مراتع سمپاش هایی هم در داخل وانت‌های آفرود تحت عنوان سمپاش های نوع یو ال وی قرار گرفته‌اند و همچنین سمپاشی های پشت تراکتوری هم مستقر و آماده استفاده هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: کشاورزان هم با استفاده از سموم رایگانی که در اختیارشان قرار می‌گیرد با آفت ملخ مبارزه می کنند و سمومی که در حال حاضر دسترس بوده سموم دسیس، دورسبان و چندین حشره کش دیگر است.

خرداد ماه ۹۹ امسال نیز شاهد هجوم ملخ صحرایی به استان کرمان بودیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60978
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.