رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بازدید از جنوب کرمان:


کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل در محل اجرای پروژه‌های آبخیزداری

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب کرمان با اشاره به اجرای پروژه‌‌های آبخیزداری در این منطقه گفت: طی بارندگی‌های اخیر از ۴۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب، ۲۰۰ میلیون‌ متر مکعب آن توسط اقدامات آبخیزداری کنترل و از سیلاب‌ مخرب جلوگیری شد.

به گزارش کرمان نو، مسعود منصور افزود: در بارندگی‌های اخیر قریب به ۷۰ میلیون متر مکعب آب را در پشت بند‌ها ذخیره شد که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
به گفته‌ی او پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد خسارت سیلاب در مکان‌هایی که پروژه آبخیزداری اجرا شده کاهش پیدا می‌.کند
منصور اضافه کرد: ما در استان‌هایی که مانند استان کرمان این مشکل را دارند سیاست افزایش عملیات آبخیزداری را داریم.
او افزود: ما اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان را در حوضه آبخیزداری جنوب استان کرمان در نظر گرفته‌ایم و تا پایان سال بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه استان مشمول عملیات آبخیزداری می‌شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به جبران‌ خسارت‌های ناشی از سیل از سوی دولت گفت: پیشنهاد ما این است که بخشی از این اعتبارات در بخش آبخیزداری هزینه شود و از دولت تقاضا داریم در آستانه بودجه ۱۴۰۱ سازمان را در حوضه آبخیزداری تقویت کند.
او ادامه داد: ۸ استان در دی‌ماه درگیر سیلاب شدند که در مجموع ۴۹۱۶ متر مکعب روان آب داشتیم. در این حوضه ها ۲۵ الی ۳۰ درصد عملیات آبخیزداری انجام داده بودیم که قریب به ۲۰۰۰ میلیون مترمکعب آب را کنترل و ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب پشت بندها ذخیره کردیم.
به گفته‌ی منصور برای حفظ آب و خاک باید ۳ مقوله آب، خاک و پوشش گیاهی مدیریت شود و رمز کارایی آبخیزداری در این است که همزمان این مقوله‌ها اثربخشی داشته باشند.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اجرای ۲ پویش سراسری در سال جاری گفت: اولین رویداد، بذرکاری برای احیای زاگرس بود که ۴۰ درصد چرخه آب شیرین کشور را زاگرس تامین می‌کند.
او افزود: پویش دیگری که درحال اجرا است کاشت نهال به یاد هر شهید است که با کمک ۷۰ دستگاه اجرایی از جوار حرم مطهر امام رضا آغاز شد تا پایان سال ادامه دارد و قرار است تا سال ۱۴۱۴ تکرار شود.
منصور اضافه کرد: همچنین ۵۱۵ میلیون نهال کاشته شود که این علاوه بر برنامه هایی است که سازمان دارد.
به گفته‌ی او زارعت ۴۰ هزار هکتار چوب و جنگل‌کاری اقتصادی ۱۵ هزار هکتار در دستور کار است که با گونه‌های مختلف انجام می‌شود.
منصور در خصوص تالاب جازموریان نیز گفت: این تالاب مسئولیت بین بخشی دارد و پیشنهاد من این است که با محوریت محیط‌زیست همه‌ی دستگاه‌ها کمک کنند و یک برنامه ملی پیش‌بینی شود.
او افزود: اگر جازموریان به همین منوال پیش برود قطعا مشکل حل نمی‌شود و این در حوزه، وظایف منحصر سازمان جنگل ها نیست و باید همه با هم مشارکت داشته باشند تا جازموریان نجات یابد.

0911fc28 14d3 4f5a 9513 8be69f7cba11

6186351d 6d62 4b6f 89f3 4247a9b3ba75

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83305
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.