یک میلیون و ۹۰۷ هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان ممیزی شد

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ممیزی شدن یک میلیون و ۹۰۷ هزار هکتار از مراتع هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری تمامی مراتع منطقه جنوب کرمان ممیزی می شوند.

به گزارش کرمان نو، کارگاه آموزشی با موضوع اصلاحیه شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع و شرح خدمات تهیه طرح‌های مرتع داری کشور در جنوب کرمان با حضور مهندس بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، دکتر احمدی مدیرکل، حجت الاسلام و المسلمین حسینی زاده مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، معاونین و فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، در محل سالن اجتماعات زنده یاد مهندس بهبودی این اداره کل برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ضمن خیر مقدم به حاضرین گزارش عملکرد ۶ ماهه نخست سال جاری از طرح ۱۴۰۰۱۴۳ این اداره کل را ارائه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در بخشی از صحبتهای خود تهیه طرح مرتعداری برای احیاء و اصلاح مراتع را از برنامه‌های این اداره کل دانست و افزود: تمامی صاحبان پروانه چرای دام در مراتع جنوب کرمان تا هشتم آذر ماه امسال فرصت دارند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های تابعه نسبت به تمدید پروانه چرای دام خود اقدام نمایند در صورت عدم مراجعه در موعد مقرر پروانه چرای آنها ابطال می گردد.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال جاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، در تهیه و احاله طرح های مرتعداری در کشور پیشرو است خاطرنشان کرد: : مجریان طرح های مرتعداری علاوه بر معافیت ۳٠ ساله از هرگونه پرداخت عوارض سالیانه تمدید پروانه چرا، در صورت هرگونه احیا و توسعه و بهره برداری در سطح مراتع اولویت بهره برداری نیز با آنها می باشد.

در ادامه مهندس بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه پروانه چرای دام یک پروانه موقت است، افزود: طرح مرتع داری یک سند مدونی از مجموعه اقداماتی است که به منظور مدیریت پایدار مراتع با هدف حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری صحیح و استمرار تولید در محدوده معینی از مراتع در قالب طرح به تصویب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یا واحد‌های تابعه استانی آن می‌رسد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها با بیان اینکه رعایت مفاد طرح و اجرای طرح مرتع داری به عهده مجری و ناظران طرح است، تصریح کرد: وسعت کل مراتع جنوب کرمان یک میلیون و ۹۱۸ هزار هکتار است و تا کنون یک میلیون و ۹۰۷ هزار هکتار ممیزی این مراتع صورت پذیرفته است و با توجه به روند انجام کار پیش بینی می شود تا اواخر سال جاری جشن پایان ممیزی مراتع در جنوب کرمان اجرایی شود.

مهندس بهزاد در ادامه با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته سالانه ۴۵ هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع جنوب کرمان ممیزی شده است، اضافه کرد: این در حالی است که تنها طی سال گذشته ۱۱۶ هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان ممیزی شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تهیه طرح مرتعداری در جنوب کرمان در ۴۰ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۶ هزار ۶۰۰ هزار هکتار بوده، اما پارسال ۲۲۳ هزار هکتار تهیه طرح انجام شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع یک میلیون و ۹۱۸ هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان تا کنون ۲۷۴ هزار هکتار تهیه طرح صورت گرفته است و همچنین ۴۹۵ هزار هکتار تصویب طرح انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی سال گذشته و ۶ ماهه نخست امسال مجموع احاله مدیریتی که در جنوب کرمان صورت گرفته نزدیک به ۱۷۱ هزار هکتار است افزود: در احاله مدیریت مجری مکلف به اجرا است و ملاک عمل کتابچه طرح و مفاد قرارداد می باشد که در صورت عدم اجرا توسط مجریان طبق قرارداد با آنها برخورد خواهد شد.

لازم بذکر است مهندس بیگدلی معاون دفتر امور مراتع سازمان، مهندس کمالی کارشناس معین آن دفتر در جنوب کرمان به اتفاق جمعی از رؤسای ادارات ستادی و کارشناسان امورمراتع اداره کل و همچنین رؤسای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های تابعه و کارشناسان مرتع آن ادارات، در این جلسه حضور داشتند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78255
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.