دانش‌آموزان حامی محیط زیست می‌شوند

شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست گفت: پیگیر اجرای طرح «یک ساعت با محیط‌بان» در شبکۀ آموزشی «شاد» هستیم.

خبرنگار: نجمه سعیدی | محیط زیست ثروتی است که باید مانند هر ثروت دیگری از آن مراقبت و نگهداری شود، ثروتی که در اثر کوچکترین بی‌توجهی نابود می شود، این دارایی در بسیاری از مواقع مورد کم لطفی بسیاری از ارکان جامعه قرار می‌گیرد.

چه آدم هایی که بطری های پلاستیکی خود را در جنگل رها می کنند و چه آن‌ها که معادن آب بر را در خشک ترین استان های کشور علم می کنند، همه و همه تیشه ای است به ریشه محیط زیست در مقیاس کوچک و بزرگ می زنند.

زنگ خطر نابودی این دارایی پر اهمیت مدت‌ها است، زده شده و برای جلوگیری از این فاجعه فعالیت هایی نیز در سراسر جهان و بالطبع ایران آغاز شده است.

هر چند این جنبش ها هیچ وقت به اندازه ای نیست که مرهمی برای تن زخمی محیط زیست باشد، اما امکان دارد کمی از دردهای این تن رنجور را دوا کند.

خبر اجرایی شدن یکی از این دغدغه‌های محیط زیستی در استان کرمان، چند روزی است که شنیده می شود، «امضا تفاهم نامه همکاری بین اداره آموزش و پرورش و محیط زیست استان».

آموزش رابطین زیست محیطی در استان

برای دانستن جزییات این این تفاهم نامه با مرجان شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفتگو کردیم، شاکری در این باره گفت: سال ها است که ما در مدارس استان بحث آموزش های محیط زیستی را دنبال می کنیم و به دنبال بحث پایه ای برای حفظ محیط زیست هستیم.

وی ادامه داد: همان طور که همه می دانند محیط زیست در بین دستگاه های اجرایی بسیار تنها است، البته این دیدگاه با حضور دکتر فدایی در استانداری تغییر چشمگیری هم کرده است ، اما کلا محیط زیست آنچنان که باید دیده نمی شود.

شاکری ادامه داد: مدت‌ها است که آموزش‌های محیط زیستی مورد توجه سازمان محیط زیست از سطح کلان تا خرد قرار گرفته و بحث آموزش جدی تر گرفته شده است.

وی افزود: پیگیر آموزش هایی برای کودکان و دانشجویان هستیم خوشبختانه این دیدگاه آموزشی تا حدی به وجود آمده است تا افرادی که می خواهند آینده ساز کشور باشند، با محیط زیست آشنا شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گفت: اما اکنون این بحث جدی تر و با پشتوانه قوی تری قرار است به انجام برسد و این تفاهم نامه در همین راستا است، قرار است یک تعداد رابطین محیط زیست آموزش ببینند و کتاب های این آموزش ها هم تهیه شده است. این رابطین که ار بین معلمان و از طرف آموزش و پرورش معرفی می شوند، بعد از دریافت آموزش این دانش را بین دانش آموزان ترویج می کنند.

اجرای طرحی شبیه «همیار پلیس» برای محیط‌زیست

شاکری در ادامه یادآور شد: یک برنامه دیگر هم در راستای همین آموزش‌های زیست محیطی اجرا می شود با عنوان «یک ساعت با محیط بان» که قبلا آن را حضوری انجام می دادیم و محیط بان به مدارس می رفت اما با توجه به شرایط کرونایی، اکنون سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت آموزش و پرورش در حال رایزنی است که برنامه یک ساعت با محیط بان را در شبکه شاد اجرا کنیم.

وی گفت: این طرح به نوعی است که محیط بان ما به فراخور زمان و شرایط، موضوعات محیط زیستی را آموزش می دهد ما این یک ساعت با محیط بان را در حوزه جنوب بر روی خرس سیاه انجام دادیم که بسیار جذاب و ثمر بخش بود و بعد از آن چالش بدون زباله در جنوب استان شکل گرفت، بچه ها به شکل بازی درگیر چالش‌های زیست محیطی می‌شوند که البته تاثیر گذارتر است.

وی ادامه داد: به طور مثال در آموزش هایی که برای کاهش شکار در پارک خبر انجام دادیم بعد از این آموزش ها یکی از شکارچیان قدیمی به من گفت: شما با بچه‌های ما چکار کردید؟ می‌خواستم تفنگ را بردارم و شکار برم که دخترم نگذاشت ، اگر صد نفر به یک شکارچی بگویند، شکار جرم است شاید توجه نکند اما به حرف فرزندش توجه می کند ما به دنبال این تاثیرات هستیم و تلاش می کنیم فضای همیار پلیس را برای محیط زیست ایجاد کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ادامه داد: آموزش های محیط زیستی در سطح دانشگاه ها هم ارائه می شود هم اکنون یک درس سه واحدی شناخت محیط زیست در دانشگاه ارائه می شود که اختیاری است و ما پیگیر این موضوع هستیم که این درس اجباری شود.

ارائه درس «محیط زیست و انسان» در مدارس استان

باهری مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان نیز در مورد این تفاهم نامه به کرمان نو گفت: براساس این تفاهم نامه که 5 ساله، بسته شده است یک سری تعهدات آموزش و پرورش و یک سری تعهدات محیط زیست دارند ، تعهدات آموزش و پرورش ایجاد بستر مناسب برای آموزش هایی است که قرار است درباره محیط زیست معلمان و دانش آموزان ببینند و آموزش و پرورش موظف است معلمان را برای دریافت این آموزش معرفی کند و از هر شهرستانی یک معلم را برای این آموزش معرفی کردیم ، یک درسی هم دارد به نام «محیط زیست و انسان» ارائه می شود که گویا معلمان قرار است در قالب این درس توانمند شده و آموزش ها را به دانش آموزان ارائه دهند و محیط زیست هم قرار شده است اردوهای دانش آموزی را در مکان ها مختلف برگزار کند.

بابکی رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان و مسوول دبیرخانه این طرح از جزییات این تفاهم نامه به کرمان نو گفت: 30 آبان ماه این تفاهم نامه بسته شده و اکنون انجام مفاد آن آغاز شده است، ما در سازمان تعهد دادیم که یک محتوای آموزشی را در رابطه با محیط زیست آماده کنیم، که این محتوای آموزشی شامل آموزش از پیش دبستان تا دبیرستان است، این آموزش در دبستان و پیش دبستان در همه سال‌هایشان و در مقطع متوسطه در مقطع یازدهم، درس مذکور ارائه می شود.

بابکی تاکید کرد: براساس همه‌ی مناسبت‌های زیست محیطی می توانیم اطلاعات و محتوا را در اختیار همکاران آموزش و پرورش قرار دهیم، که در این شرایط کرونایی از طریق شبکه شاد در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.

به گفته رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل محیط زیست استان این تفاهم نامه برای اولین بار در استان کرمان بین آموزش و پرورش و حفاظت محیط زیست بسته شده است.

وی تاکید کرد: به طور کلی حمایت هایی را از آموزش و پرورش در فعالیت های محیط زیستی خواهیم داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=57754
1 نظر
  1. […] گزارش کرمان نو به نقل از روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست جیرفت متخلفین به محض رویت مامورین اجرایی به همراه لاشه […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.