بزرگترین خانه خشتی جهان پررونق‌ترین مکان تاریخی رفسنجان در ایام نوروز

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان در کرمان گفت که بزرگترین خانه خشتی جهان با افزون بر ۱۶ هزار بازدیدکننده بیشترین استقبال گردشگران را طی ایام نوروز در این شهرستان داشته است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، خانه حاج آقا علی در قاسم آباد رفسنجان به عنوان بزرگترین اثر ملی ثبت شده یکی از پرجاذبه ترین مجموعه های گردشگری این شهرستان است که در فاصله ۶ کیلومتری شهر رفسنجان در روستای قاسم آباد قرار دارد.

این خانه با هفت هزار مترمربع و ۸۶ اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه‌نشین، پاییزی و زمستانی ساخته شده است.

این بنای تاریخی با معماری زیبا و ایرانی یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به ‌شمار می‌رود که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (بزرگترین تاجر ایرانی آن دوره) در سال ۱۱۳۶ هجری خورشیدی بنا شده است.

حسن‌ حسینی رییس اداره میراث فرهنگی رفسنجان با تشریح آمار مسافران نوروزی این شهرستان گفت: از اواخر اسفند ماه سال گذشته تاکنون‌ بیش از ۶۲ هزار گردشگر از ابنیه های تاریخی، مذهبی و جاذبه های طبیعی این شهرستان بازدید کردند.

وی به وجود بیش از ۳۰۰ اثر گردشگری شناسایی شده این شهرستان اشاره و بیان کرد: از این‌ تعداد ۷۰ اثر به ثبت ملی رسیده اند.
حسینی بیان کرد: از این‌ تعداد بیش از ۴۰ هزار نفر از اماکن تاریخی و جاذبه های طبیعی و بیش از ۲۲ هزار نفر هم از بقاع متبرکه و امامزاده ها بازدید کردند.

وی با بیان اینکه در این‌ مدّت بیش از پنج هزار نفر در اقامتگاه های شهرستان اسکان‌ یافتند اظهارداشت: رفسنجان دارای پنج واحد بومگردی، سه هتل، یک مهمانسرا، تعدادی زائرسرا و نیز کمپ های موقت اسکان است.
حسینی همچنین گفت: پس از بزرگترین خانه خشتی جهان، روستای اودرج، دره راگه و موزه ریاست جمهوری در رده های بعدی اماکن پربازدید در شهرستان طی ایام نوروز قرار دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=86834
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.