ثبت ملی ۲ پیکرک باستانی در جیرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از قرار گرفتن ۲ پیکرک انسانی گلی مربوط به دوران نوسنگی جیرفت در فهرست آثار ملی خبر داد.

فریدون فعالی افزود: پیکرک های باستانی ثبت ملی شده حاصل کاوش های باستان شناسی در منطقه باستانی جیرفت است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ اثر منقول باستانی و فرهنگی – تاریخی استان کرمان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است تصریح کرد: کهن ترین این آثار ۲ پیکرک گلی انسانی است که در کاوش های علمی باستان شناسی تپه گاو کشی اسفندقه جیرفت به سرپرستی نادر علیلدادی سلیمانی طی سال ۱۳۹۴ خورشیدی به دست آمده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،   گردشگری  و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: این ۲ اثر درون یک فضای آئینی (معبد) بوده و به دوره نوسنگی و هزاره هفتم تا هشتم پیش از میلاد تعلق دارند.

وی بیان کرد: همچنین سه لوح آجری مربوط به کاوش های باستان شناسی در تپه کنارصندل جنوبی جیرفت که از دیگر آثار ثبت شده به شمار می روند.

وی ادامه داد: لوح های مذکور که به سرپرستی دکتر یوسف مجیدزاده در کاوش های سال ۱۳۸۵ خورشیدی به دست آمده است با خطوط  هندسی کنده شده اند که از قدیمی ترین شواهد خط و کتیبه در ایران باستان به شمار می روند.

فعالی اظهار داشت: ۲ قرآن نفیس و ارزشمند مجموعه موزه آستانه شاه نعمت الله ولی ماهان نیز از دیگر آثار ارزنده ای است که در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته اند.

وی افزود: این ۲ نسخه قرآن کریم یکی جز ۲۸ قرآن و مربوط به دوره ایلخانی است و از خط زیبای ثلث و تذهیب های منحصر بفرد برخوردار است و دیگری که به نام قرآن ماهان شهرت دارد به خط ثلث نگاشته شده و دارای تزئینات تذهیب و تشعیر و بخشی از سوره مبارکه بقره و کهف است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان گفت: منبر سنگی قلعه سنگ سیرجان از دیگر آثار ثبت شده این استان در نشست اخیر شورای ثبت آثار ملی کشور محسوب می شود، که مربوط به سال ۷۸۹ هجری قمری (سلطنت سلطان محمد مظفر) و بقایای یک مسجد از ضلع شمالی قلعه سنگ این شهرستان است.

وی با بیان اینکه سنگ محراب خواجه اتابک از دیگر آثار ارزنده هنری است که با خطوط کوفی و نسخ به زیبایی تمام رقم خورده است، افزود: این اثر که مربوط به بنای مقبره خواجه اتابک است و به سده ششم هجری قمری تعلق دارد به همراه یک عدد آلت موسیقی به دست آمده از کاوش های حوزه سرمشک شهرستان قلعه گنج در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

فعالی تصریح کرد: پرونده این آثار توسط کارشناسان واحد ثبت معاونت میراث فرهنگی استان کرمان آماده و برای بررسی به شورای ثبت میراث منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده و با نظر مثبت این شورا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=58683
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.