جوانان ناشناس، نقطه امید نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در کرمان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان مشارکت هنرمندان ناشناس بویژه جوانان را نقطه امیدبخش رویداد نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در این استان برشمرد که معرفی آنان می تواند گام بزرگی در رونق بخشی و افزایش تولیدات این محصولات باشد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، کاظم حسین زاده ضمن تشریح آخرین اقدامات این اداره کل در داوری و سایر اقدامات بخش استانی نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ضمن اظهار رضایت از آثار ارسالی گفت: مرحله اول ارزیابی آثار ارسالی به دبیرخانه نشان ملی مرغوبیت کالاهای صنایع دستی استان نشان داد که آثار رسیده کیفیت بالایی دارند و صنایع دستی کرمان مسیر درستی را طی می کند.

وی با بیان اینکه مرحله اول داوری مقدماتی نشان ملی مرغوبیت کالاهای صنایع‌دستی چهارم آذر در سطح استانی برگزار شد، افزود: در این مرحله آثار هنرمندان کرمانی که در قالب رشته‌های مصوب صنایع‌دستی این استان تولید و به دبیرخانه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ارسال شده بود مورد بررسی اولیه قرار گرفت.

حسین زاده شرکت هنرمندان ناشناس بویژه جوانان را نقطه امیدبخش این رویداد خواند و اظهار داشت: احراز اصالت، تامین حقوق مالکیت فکری، برندسازی و تجاری سازی و نیز ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به تولیدات فاخر از مزایای نشان ملی مرغوبیت برای فعالان صنایع است که ضمن ایجاد انگیزه در هنرمندان، زمینه مطرح شدن هر چه بیشتر تولیدات را در بازارهای داخلی و خارجی فراهم می کند.

اصالتی که جذابیت دارد

وی با اشاره به کیفیت بسیار بالای اغلب آثار هنرمندان در نشان ملی مرغوبیت کالاهای صنایع دستی تاکید کرد: کارهای ارائه شده با مواد اولیه کاملا طبیعی و بومی ساخته و تولید شده بودند و همین مساله اصالت تولیدات صنایع دستی را برای مخاطبان و علاقه مندان جذاب می کند.

حسین زاده ادامه داد: ۲۰۰ اثر از ۱۵۶ هنرمند در ۲۴ رشته صنایع دستی داوری مقدماتی شد که با توجه به سطح و کیفیت بالای کارهای ارائه شده، همگی به ششمین دوره ارزیابی و داوری آثار صنایع‌دستی استان‌های منطقه سه کشور شامل کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان که روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر در کرمان برگزار می شود راه یافتند.

وی بیان کرد: صنایع دستی استان کرمان همواره در دوره های قبلی نشان مرغوبیت صنایع دستی خوش درخشیده و تاکنون ۱۲۰ نشان ملی توسط هنرمندان کرمانی دریافت شده است که از این حیث جزو استان های برتر و پیشرو کشور هستیم.
جایگاه بین المللی صنایع دستی کرمان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان ادامه داد: همچنین در زمینه بین المللی نیز گلیم شیرکی سیرجان، قالی و صنایع چوبی کرمان موفق به دریافت نشان بین المللی مرغوبیت شده اند.

وی گفت: افزون بر ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در حدود ۱۰۰ رشته صنایع دستی در سطح استان کرمان به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمان با توجه به سابقه و غنای فرهنگی و اقلیم متفاوت دارای صنایع دستی متعدد و متنوعی مانند فرش، گلیم، پته، شال، مصنوعات فلزی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره است که اغلب شهرت جهانی دارند و به داخل و خارج از کشور صادر می شوند.

شورای جهانی صنایع دستی شهریور ماه سال ۹۶ با ثبت روستای دارستان و سیرجان به عنوان دهکده جهانی گلیم موافقت کرد و گلیم شیرکی پیچ این شهرستان به ثبت جهانی رسید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=80807
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.