کاهش نسبی ذخایر خون در کرمان

مدیرکل انتقال خون استان درباره ذخایرخونی کرمان گفت: ذخایر خونی در پایگاه های خون کرمان دچار کاهش نسبی شده اما هنوز به وضعیت قرمز نرسیده است.

در هفته های اخیر خبرهایی منتشر شد که نشان از کاهش ذخایر خون و وضعیت نامناسب بانک خون کشور بود. البته این کاهش ذخایر خون با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش برودت هوا موضوعی است که هرسال تکرار می‌شود و سازمان انتقال خون کشور را با کاهش شدید سطح ذخایر خون رو به رو  می‌سازد. به همین دلیل به سراغ مدیر کل انتقال خون استان کرمان رفتیم تا از آخرین وضعیت ذخایر خونی کرمان بپرسیم.

روح الله میرزایی در پاسخ به این سوال کرمان نو که آیا ذخایر خونی در کرمان وضعیت نامناسبی دارند، گفت: با توجه به اینکه در کرمان کاهش نسبی ذخایر خون را داریم اما وضعیت این ذخایر در پایگاه ها مناسب است.

وی ادامه داد: در فصول سرد سال مراجعه کمتر مردم برای اهداء خون و همچنین معافیت بعضی افراد از اهداء بنا به دلیل سرماخوردگی ها و بیماری های مرتبط با این فصل، هر ساله یک کاهش نسبی در ذخایر خون داریم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان تصریح کرد: این کمبود نسبی در همه ی گروه های خونی وجود دارد و مربوط به گروه خونی خاصی نیست.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان جز استان های پر مصرف خون در کشور است، افزود: مواردی از جمله وجود 8 درصد بیماران تالاسمی وابسته به تزریق خون در استان کرمان، آمار بالای تصادفات جاده ای استان و انجام پیوند سلول بنیادی که کرمان جز محدود استان هایی است که این پیوند را  انجام می‌دهد باعث شده مصرف خون به شدت افزایش یابد.

میرزایی عنوان کرد: بیشترین مصرف خون در استان کرمان مربوط به بیماران تالاسمی است که حدود 30 تا 40 درصد کل مصرف را شامل می شود زیرا هر فرد مبتلا به تالاسمی ماهانه به 1 تا 2 واحد خون احتیاج دارد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38120
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.