رییس مرکز مدیریت سوانح و فوریت های پزشکی شهرستان رفسنجان:


یک‌سوم از تماس های اورژانس رفسنجان، مزاحمت تلفنی است

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی رفسنجان: روزانه حدود هزار و 400 تماس با مرکز اورژانس رفسنجان گرفته می شود و حدود ۴۰۰ مورد آنها یعنی یک سوم تماس هایی که با این مرکز گرفته می شود مزاحمت تلفنی به شمار می رود، حتی در برخی از روزها تا نیمی از تماس ها مزاحمت تلفنی است.

وی با بیان اینکه مزاحمت های تلفنی و درخواست های بیجا و نا به جا از اورژانس، انرژی و توان همکاران ما را گرفته است، تصریح کرد: اوایل سال گذشته یک نوجوان افغانستانی تنها در یک روز ۷۰ بار برای مرکز اورژانس رفسنجان مزاحمت ایجاد کرد که با همکاری عوامل اورژانس رفسنجان و گماردن آنها در کنار کیوسک های تلفن سطح شهر توانستیم این فرد را تحویل عوامل انتظامی دهیم.
وی با تأکید بر اینکه اورژانس برای مواقع اضطراری همچون بیماران قلبی عروقی، تشنج و تصادفات آماده به ارائه خدمات است، خاطرنشان کرد: این مزاحمت های تلفنی نه تنها فرصت و زمان خدمت به بیمارانی که لحظات در زندگی آنها تاثیرگذار است سلب می کند بلکه سبب فرسوده شدن و تخلیه انرژی همکاران ما در ارائه خدمت به بیماران واقعی خواهد شد.
رئیس مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی رفسنجان به معضل دیگر این روزهای اورژانس اشاره و بیان کرد: با آغاز اجرایی شدن طرح پزشک خانواده و از طرفی مشکلات اقتصادی و بالارفتن هزینه ها، برخی افراد گمان می کنند حتی برای ساده ترین بیماری ها بایستی با اورژانس تماس بگیرند تا بیمارشان از خدمات رایگان اورژانس بهره مند شوند. همچنین برخی با کمترین بیماری، صحنه سازی می کنند تا با آمبولانس جابجا شده و خدمات آنها رایگان محسوب شود.
مرتضوی یادآور شد: خدمات اورژانس درحوادث ترافیکی رایگان است اما مواردی را مشاهده کردیم که تنها یک صحنه سازی انجام شده تا فرد به نحوی از خدمات رایگان استفاده کند، گاهی فرد انتظار دارد حتی یک سرم او را اورژانس وصل کند.
وی عنوان کرد: همکاران من فقط زمانی می توانند ترافیکی بودن حوادث را تایید کرده که هر دو وسیله نقلیه در صحنه حاضر بوده و مصدومان جابجا نشده باشند در غیر اینصورت تایید ترافیکی بودن فقط توسط عوامل پلیس راهنمایی و بر اساس کروکی خواهد بود.
رئیس مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی رفسنجان با بیان اینکه جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر در شهر رفسنجان به علاوه جمعیت دانشجویی و مهمانشهر تنها با چهار دستگاه آمبولانس پوشش داده می شود، ادامه داد: همکاران بنده از صبح زود تا نیمه های شب و با دل و جان کار می کنند اما مشاهده برخوردهای نامناسب، ناسزا، ضرب و شتم، خسارت به آمبولانس و … هستند که موجب دلسردی آنان شده است.
مرتضوی با بیان اینکه هم اکنون چهار خط اورژانس ۱۱۵ در شهرستان رفسنجان فعال است، اظهار کرد: مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان با ۱۱۰ نیرو به مردم خدمت رسانی می کند.
رئیس مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی رفسنجان به آمار بالای تصادفات موتورسواران افغان به عنوان یکی دیگر از معضلات شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: آمار بالای تصادف موتور سیکت ها در رفسنجان و موتورسوران بی قانونی افغانستانی که به هر شکل رانندگی می کنند و موجب افزایش آمار تصادف می شوند سبب شده میانگین تصادفات در شهر رفسنجان از میانگین کشور بالاتر برود و به همان میزان ماموریتهای اورژانس رفسنجان افزایش یابد.
مرتضوی در پایان با تاکید بر اینکه تنها راه حل معضل مزاحمت های تلفنی برای اورژانس فرهنگ سازی است، تصریح کرد: برخوردهای سلبی مانند قطع تلفن فرد مزاحم نشان داده که چندان کارساز نیست لذا از همه بخصوص رسانه ها می خواهیم در زمینه فرهنگسازی اقدام کنند تا شاهد کاهش مزاحمت های بیجا برای اورژانس باشیم

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36981
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.