آفت سرخرطومی در کمین نخیلات جنوب کرمان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان با ابراز نگرانی از آلودگی نخیلات به آفت سرخرطومی حنایی گفت: در حال حاضر تعداد ۱۷۳۹ اصله درخت خرما آلوده به این آفت هستند که تعداد ۱۴۷۹ اصله درخت تیمار و تعداد ۲۵۷ اصله درخت امحاء گردیده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، مجید فرخی با اشاره به میزان برداشت محصول از نخیلات این منطقه گفت: منطقه جنوب کرمان با هفت شهرستان تابعه سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با سطح زیر کشت ۳۱۰۴۸ هکتار نخیلات و میزان تولید ۲۰۱۴۴۹ تن مقام دوم تولید خرمای کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به  آفت قرنطینه ای سرخرطومی حنایی خرما افزود: این آفت  در سال ۱۳۶۸ وارد ایران شد و در حال حاضر استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان و فارس به این آفت آلوده می باشند. لارو این آفت با تغذیه از جوانه مرکزی و بافت‌های نرم گیاه باعث ایجاد خسارت که در صورت عدم مبارزه به موقع موجب مرگ درخت می‌شود.

فرخی شناسایی درختان آلوده را در مرحله اولیه دشوار دانست و اظهار کرد: شناسایی درختان آلوده در مراحل اولیه  بسیار دشوار بوده و زمانی درختان آلوده شناسایی می‌شوند که در حال زرد و از بین رفتن هستند که  متاسفانه به دلیل حمل پاجوش های آلوده از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان این آفت در سال ۹۶ ۱۳ وارد نخلستان های شهرستان منوجان شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: در سال زراعی جاری بر اساس ردیابی های صورت گرفته از نخلستان های شهرستان های عنبرآباد و کهنوج این آفت  مشاهده و گزارش شده، پتانسیل خسارت زایی آفت قرنطینه ای سرخرطومی حنایی خرما بسیار بالا است.

فرخی خسارت ناشی از آفت سرخرطومی حنایی را  غیرقابل جبران عنوان کرد و گفت: آفت سرخرطومی  از زمان استقرار در مدت زمان کمتر از ۶ ماه درختان تنومند را از بین می برد و در حال حاضر تعداد ۱۷۳۹ اصله درخت خرما آلوده به این آفت هستند که تعداد ۱۴۷۹ اصله درخت تیمار و تعداد ۲۵۷ اصله درخت امحاء گردیده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82577
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.