جنوب استان پایلوت طرح کشاورزی قراردادی

برخوری مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: به دلیل نگرانی از بازار سال آینده‌، پیگیر کشاورزی قراردادی هستیم و موافقت وزیر جهاد کشاورزی را هم گرفته ایم که کشاورزی قراردادی را به شکل پایلوت در جنوب استان شروع کنیم.

خبرنگار: نجمه سعیدی

سال کشاورزی گذشته، برای جنوب استان پر از دغدغه و چالش بود، از افزایش کشت در بسیاری از محصولات و بازار آشفته، گرفته تا کرونا و دغدغه‌های صادراتی، که هر لحظه تن کشاورزان جنوبی را لرزانده است ، اما سال جاری کشاورزی نیز بدون نگرانی آغاز نشده است و حتی در برخی موارد نگرانی‌ها شدید‌تر هم شده است.

سالی که برای ارگان های متولی و کشاورزان پر از بیم و امید است.

محبان مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب استان در مورد این نگرانی ها به کرمان نو گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی در سال کشت جدید، برای اتاق جنوب، دغدغه شده است، امسال قیمت نهاده های کشاورزی به شدت افزایش پیدا کرده است و از طرفی فعالین بخش کشاورزی به واسطه شیوع کرونا و بسته شدن مرزها و مشکلات صادراتی که در سال گذشته تجربه کرده بودند، نقدینگی نداشته و برای کشت سال جاری دچار بحران هستند.

محبان ادامه داد: ما در اتاق بازرگانی به دنبال این هستیم که یک سری تسهیلات در گردش برایشان فراهم کنیم تا بتوانند کارشان را شروع کنند و با توجه به این شرایط احتمالا کشتی که در سال جاری داریم، نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت.

وی گفت: شیوع کرونا که از سال گذشته بوده ،امسال هم ادامه دارد و به کشاورزی جنوب آسیب می رساند، یکی دیگر از دغدغه ها ، مشکل کارگران گلخانه ای است، زیرا با این شرایط اجازه کار ندارند، ما می خواهیم بهداشت و علوم پزشکی با ما همکاری کنند و یک سری پروتکل های بهداشتی را در این حوزه تعریف کند تا بتوانیم امیدی به تولید امسال داشته باشیم.

جنوب پایلوت کشاورزی قراردادی

برخوری مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب در مورد نگرانی از این موضوع که آیا تولید سال جاری از سال گذشته کمتر می شود؟ به کرمان نو گفت: این که امسال تولید کمتر شود را اکنون نمی توانیم قضاوت کنیم اما کشاورزها زمین‌هایی که هر سال اجاره می رفت را اجاره کردند و ما حتی در برخی محصولات نگرانیم، تولید زیاد شود.

برخوری تاکید کرد: البته با توجه به شرایط اقتصادی، کشاورزان نقدینگی کمی دارند و ما انتظار داشتیم که قیمت اجاره زمین های کشاورزی کمتر شود که بیشتر شد و این نشان دهنده این هست که تقاضا برای کشت وجود دارد اما قیمت تمام شده محصولات، بالا می رود.

وی ادامه داد: مناطقی که در تابستان تولید می کنند مانند غرب کشور به دلیل بارندگی های امسال، تولید خیلی زیادی دارند و به همین دلیل ما بیشتر نگران بازار آینده محصولاتمان هستیم و پیش بینی می کنیم که اکثر تولید ما داخل انبارها برود مخصوصا در محصولاتی مثل سیب زمینی و پیاز ، به همین دلیل پیگیر کشاورزی قراردادی هستیم و موافقت وزیر جهاد کشاورزی را هم گرفته ایم که کشاورزی قراردادی را به شکل پایلوت در جنوب استان شروع کنیم.

برخوری گفت: به دلیل اینکه کشاورزی قراردادی به این شکلی که مد نظر ماست برای اولین بار قرار است، اجرا شود، چالش های زیادی دارد و کار سختی است اما ما تلاش می کنیم امسال اجرا شود.

برخوری در مورد تاثیر افزایش قیمت نهاده ها بر میزان کشت گفت: این موضوع تاثیر کمی دارد مردم منطقه ما چاره ای به جز کشاورزی ندارند، شغل دیگری در جنوب وجود ندارد اما این افزایش هزینه ها، قیمت محصولات را بالا می برد. کلا کشاورزان مجبورند که ریسک کنند و هر سال هم این کار را می کنند.

راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع محصولات گلخانه ای جنوب

محبان مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب استان در ادامه به راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع محصولات گلخانه در جنوب اشاره کرد و گفت: برای گرفتن گواهی‌های استاندارد در خصوص محصولات گلخانه ای پیش از این از ظرفیت آزمایشگاه‌های شیراز استفاده می‌کردیم، با توجه به کارشناسی‌هایی که اداره استاندارد انجام داد، نیاز به آزمایشگاه مرجع در منطقه تایید شد و اقدامات برای شروع به کار آن در حال پیگیری است.

به گفته محبان دانشگاه جیرفت پیگیر دریافت مجوز ها و تهیه لوازم و تجهیزات نهایی آزمایشگاه مرجع است.

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب استان یادآور شد: در زمان صادرات محصولات گلخانه ای منطقه، گرفتن استاندارد خیلی مهم است که اکنون برای خرما در منطقه انجام می شود اما در شرایط فعلی بازرگان محصولات گلخانه ای باید نمونه کارهایش را بعضا برای تهران بفرستد که هم در هزینه و هم زمان مقرون به صرفه نیست و وجود آزمایشگاه مرجع این مشکل را حل می کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد آزمایشگاه های مرجع در کشور محدود است، وقتی آزمایشگاه مرکزی در منطقه ایجاد شود ما می توانیم محصولات هرمزگان و سیستان بلوچستان را هم پوشش بدهیم.

افزایش قیمت برای محصولات با گواهی عدم آلایندگی

برخوری مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب نیز در مورد آزمایشگاه مرجع جنوب گفت: پیشنهاد این آزمایشگاه در دانشگاه جیرفت داده شده اما هنوز مجوز هایش را نگرفته است.

وی ادامه داد: گواهی عدم آلایندگی موضوع مهمی است محصولاتی که این گواهی ها را داشته باشند در همه ی دنیا به قیمت بالاتری خریداری می شوند ولی این موضوع در ایران هنوز اتفاق نیفتاده است. ما به دنبال این هستیم یک سری مصوبات بگیریم تا کسی که محصول سالم تولید می کند و یا محصولی با گواهی عدم آلایندگی تولید می کند، بازاری داشته باشد که در آن بتواند با قیمت بیشتری محصولش را بفروشد چون هزینه ی بیشتری کرده است.

به گفته برخوری، استان کرمان جز استان هایی است که بیشترین گواهی عدم آلایندگی را در سال گذشته صادر کرده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب یادآور شد: وجود این آزمایشگاه مرجع بر بازار فروش بسیار تاثیر می گذارد البته محصولات صادراتی جنوب استان، علیرغم تبلیغات منفی ای که برایشان انجام می شود هیچ زمانی به دلیل آلایندگی برگشت نخورده اند، جنوب استان در در سال گذشته و سال پیش از آن، حدود 500 هزار تن محصول به کشور های دیگر صادر کرده است و هدفمان این است استاندارد کشورهای مصرف کننده را بگیرم و بر اساس استاندارد آن‌ها گواهی صادر کنیم تا بازار آن ها را به دست بگیریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53092
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.