خیار روی دست کشاورزان جنوبی ماند| کاهش صادرات، کشت بی‌رویه و دلالان، متهمان ردیف اول

قصه پرغصه افت شدید قیمت برخی محصولات کشاورزی در جنوب کرمان امسال برای خیارکاران رخ داده است.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که حدود چند روز از فصل برداشت خیار در جنوب کرمان نگذشته است که کشاورزان با افت شدید قیمت خیارسبز مواجه شدند به طوری که باعث نگرانی اکثر خیارکاران این منطقه شده است.

براساس این گزارش قیمت محصول خیارسبز به شدت کاهش یافته تا جایی که به گفته خود کشاورزان خیارکار اگر محصول آنها را که خریداری هم ندارد به این قیمت بفروش برسانند دچار زیانی جبران‌ناپذیر خواهند شد به طوری که بسیاری از کشاورزان با توجه به هزینه بالای برداشت محصول از خیر فروش آن گذشته‌اند.

به گفته یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، کاهش صادرات محصولات کشاورزی مانند خیار به کشور عراق، از جمله دلایلی است که باعث پایین آمدن قیمت خیار شده است.

به گفته او حضور دلال‌ها و واسطه‌ها نیز در کاهش قیمت محصولات کشاورزی نقش بسزایی دارد. در همین حال، رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم چندی پیش گفته بود که

از مجموع قیمت پرداختی مصرف‌کنندگان تنها ۲۳ درصد نصیب کشاورزان می‌شود و بقیه این مبلغ در مسیر رسیدن محصولات کشاورزی به دست مصرف‌کننده به جیب دلالان، واسطه‌ها و دیگر افراد می‌رود.

از دیگر دلایلی که باعث شده خیار امسال روی دست کشاورزان باد کند، کشت بی‌رویه این محصول است.

کمالی‌پور در این خصوص گفته در بعضی از محصولات کشاورزی در این منطقه افزایش کاشت بی‌رویه را داشتیم که این زنگ خطری برای کشاورزان است.

وی همچنین از برگزاری جلسه  با مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص خبر داده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38562
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.