در جنوب استان طلای سرخ برداشت می‌شود

به گفته مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب، به کشاورزانی که در جنوب استان زعفران می کارند، تسهیلات بلند مدت تعلق می گیرد.

خبرنگار: نجمه سعیدی

کرمان استانی است که همیشه با خطر خشکسالی دست به گریبان بوده است در این میان یکی از راهکاری که برای این منظور پیشتر از هر چیزی به ذهن می‌رسد، استفاده بهینه از منابع آبی استان است تا جلوی هدر رفت همین اندک داشته،گرفته شود، براساس بررسی‌ها، بخش کشاورزی، یکی از عوامل اصلی هدر رفت منابع آبی استان طی چهار دهه اخیر بوده است، ۹۵ درصد آب های موجود در استان برای کشاورزی استفاده می شود که عمدتا به دلیل آبیاری سنتی و یا کشت محصولاتی آب بر، بهره اقتصادی نداشته وهدر می رود.

تخمین زده می شود حداقل ۷۰ درصد آب های بخش کشاورزی، تبخیر و یا بی نتیجه جذب زمین می شوند. تغییر مسیر کشاورزی استان به سمتی که نیاز کم تری به منابع آبی داشته باشد یکی از راهکار ها است و زعفران یکی از این محصولات هدف است. مدتی است که جنوب استان کرمان نیز به این کشت پیوسته، برای جزییات وضعیت کشت زعفران در جنوب با شریف مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب به گفتگو نشستیم.

افزایش زمین های زیر کشت زعفران در جنوب

شریف می گوید: در حال حاضر 15.5 هکتار در جنوب زیر کشت زعفران است، جنوب استان کرمان سه سال است که به کشت زعفران ورود کرده است. به گفته شریف، بیشترین میزان زیر کشت در جنوب مربوط به اسفندقه و ساردوییه و محمد آباد است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب می گوید:  این گیاه از لحاظ میزان مورد نیاز آب، جز گیاهان بسیار کم آب بر است و در طول سال، چهار دوره آبیاری نیاز دارد،  با توجه  به اینکه جنوب استان نیز درگیر خشکسالی است، ما توصیه می کنیم که  کشاورزان به کاشت این محصول بپردازند.

شریف با اشاره به این موضوع که برای تشویق کشاورزان به سمت کشت گیاهان کم آب بر، بسته های ویژه‌ای در نظر گرفته شده، گفت: ما در جنوب کرمان بزرگترین بسته تشویقی برای این منظور را داریم  که در آن انواع تسهیلات به کشاورز تعلق می گیرد  تا تغییر کشت صورت گیرد.

شریف در ادامه یادآور شد: 2 روش برای تغییر کشت به سمت کشت های کم آب بر وجود دارد، یکی کشت گلخانه ای که در جهاد کشاورزی جنوب بسیار از آن استقبال می شود و آن بسته های تشویقی به کشاورزان گلخانه دار تعلق می گیرد و روش بعدی کشت گیاهان دارویی است زیرا این دسته از گیاهان نیاز کمی به آب دارند.

برای کشت گیاهان دارویی هم تسهیلات بلند مدت در نظر گرفته شده است، گاها یارانه خرید نهال و نشاء هم برای تشویق در اختیار کشاورز قرار می گیرد.

به گفته شریف، در سال گذشته به 40 هکتار زیر کشت گیاهان دارویی در جنوب استان، تسهیلات اهدا شد.

این گیاهان دارویی  مانند گل محمدی،گل گاوزبان، بید مشک و زعفران بوده اند.

شریف با اشاره به این موضوع که در سال گذشته 43 کیلو گرم زعفران در جنوب استان برداشت شده است، گفت: امسال نسبت به سال گذشته 2هکتار نیز اضافه شده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب  تاکید کرد: کاشت زعفران علاوه بر مقرون به صرفه بودن به دلیل نیاز پایین به آب، از لحاظ اقتصادی هم  به صرفه است و سود دهی بالایی دارد.

شریف می گوید: کشاورزان جنوبی برای زعفران کشت شده خود بازاریابی کرده و معمولا با استان های خرسان جنوبی و خراسان رضوی در این مورد کار می کنند و با شرکت هایی بسته بندی زعفران در ارتباط بوده و محصول را می فروشند.

به گفته  مدیر باغبانی جهاد جنوب، زعفران در مناطقی که دما  کمتر است، بهتر رشد می کند و این گیاه نیاز به زمین خیلی غنی ندارد ودر هر زمینی قابل کشت است فقط خاک نباید شور باشد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=48230
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.