پیاز اشک کشاورزان و جهاد را در آورد

به گفته رییس جهاد کشاورزی جنوب، سهمیه بذر پیاز یارانه ای جنوب استان بسیار کمتر از اندازه ای است که مورد نیاز کشاورزان است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

کشاورزی یکی از سخت ترین مشاغل است، شغلی که شاید درآمد آن با تلاشی که کشاورز می کند تناسبی نداشته باشد.

یک کشاورز نگرانی همیشگی ای از باران باریدن یا نباریدن آن، از خشکسالی یا سرما، دارد و به دلیل همین اتفاقاتی که گاهی دوراز انتظار هم است، نیازمند حمایت همه جانبه از سوی نهادهای متولی است.

جنوب استان کرمان که یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود نیز از این دغدغه ها بی نصیب نیست، یک روز خیارها روی دست کشاورز می ماند و فروش نمی رود، یک روز گوجه ها ارزان تر از قیمت تمام شده به فروش می رسند.

یک بار تعرفه صادراتی اجازه صادرات را نمی دهد، یک بار هم بذری برای کاشت نیست و اکنون یکی از دغدغه های جدیدی که جنوب استان را درگیر خود کرده است، توزیع بذر پیاز است.

این روزها تصویرهایی منتشر می شود که تعداد زیادی از کشاورزان برای دریافت بذر جلوی مراکز توزیع تجمع کردند، جدا از بحث عدم رعایت فاصله گذاری ای که دراین زمان کرونایی بسیار توصیه می شود، چیز دیگری که اعتراض کشاورزان را در پی داشت نحو توزیع بذر بود.

بامری یکی از کشاورزان متقاضی بذر پیاز به کرمان نو گفت: به یک کشاورز یک قوطی بذر رسیده است، به یک نفر دیگر 10 تا معلوم نیست چه طور توزیع کردند؟ الان هم هر کس بذر بخواهد قیمت آزاد در بازار است، که از سه میلیون تا چهار میلیون می فروشند.

وی ادامه داد: ما نمی دانیم اگر بذرهای دولتی تمام شده این بذری که در بازار است از کجا آمده است، ما به هزار بد بختی باید بذررا تهیه کنیم، وقت برداشت معلوم نیست، مشتری ای داشته باشیم یا نه، تهیه بذر پیاز هر سال مشکل ساز است اما امسال خیلی گران تر شده است.

برخوری رییس جهاد کشاورزی جنوب استان در مورد توزیع بذر پیاز به کاغذ وطن گفت: امسال در جنوب استان 11 هزارهکتار سطح زیر کشت پیاز بوده است که ما تقریبا اندازه 300 هکتار فقط بذر یارانه ای داشتیم به این دلیل احتمال دارد به همه کشاورزان نرسیده باشد.

اطلاعات توزیع بذرپیاز ثبت شده است

برخوری یادآور شد: ما در جهاد کشاورزی همین مقدار بذر یارانه ای را به هزار مکافات تهیه کردیم زیرا می خواستیم مردم بذر تقلبی استفاده نکنند یا شرکت های توزیع کننده سودی که حق کشاورز است را نبرند.

وی ادامه داد: به همین دلیل وارد این موضوع شدیم و گرنه هر سال بذر با قیمت یارانه ای خریده می شد ولی به کشاورز به قیمت آزاد می فروختند و شرکت های وارد کننده ومغازه های توزیع کننده سود می بردند ما امسال از وزارت خانه خواستیم که نظارت را به عهده بگیریم تا به قیمت عادلانه همان مقداری که هست به کشاورز برسد.

رییس جهاد کشاورزی جنوب تا کید کرد: تمام اطلاعات توزیع، تعداد نفراتی که بذر دریافت کرده اند، همه در دستگاه های نظارتی وجود دارد اگر مشکلی وجود داشت دستگاه های نظارتی خودشان اعلام می کردند.

برخوری در مورد تفاوت در سهم هر کشاورز گفت: کسی که یک قوطی به آن تحویل داده شده، در لیست ما، یک قوطی سهمیه اش بوده و این سهمیه بر اساس میزان زمین زیرکشتی است که داشته است، ما چون میزان کمی بذر یارانه ای در اختیار داشتیم به همه به تناسب کشتشان توزیع کردیم.

برخوری تاکید دارد که جهاد کشاورزی تنها ناظر بوده و فقط به عاملان توزیع لیست کشاورزان را داده تا بر اساس آن وبه آن میزان مشخص شده، توزیع کنند.

برخوری گفت: ما نمی توانستیم بذر مورد نیاز همه کشاورزان را تامین کنیم اما تصمیم گرفتیم با این کار یک در صد از نیازشان را به وسیله این بذر یارانه ای تامین کنیم که مقداری به نفعشان باشند.

واردات بذر در کشور کم شده است

برخوری در ادامه گفت: ما در جهاد پیش بینی کردیم که به دلیل اینکه بذر با ارز دولتی و یارانه ای کم وارد شده است پس قیمت بالا می رود و وارد کننده، چون میزان درخواست زیاد است و عرضه کم، قیمت ها را زیاد می کند و می خواستیم جلوی این کار را بگیریم می دانستیم بعد از این کار اعتراض هایی را خواهیم داشت ولی برای منفعت کشاورز این کار را کردیم.حتی اگر یک قوطی هم تحویل کشاورز شود، سه میلیون به نفع کشاورز است.

به گفته برخوری هم اکنون از استان های دیگر بذر آزاد وارد بازار جنوب شده و به فروش می رسد و این هم به این دلیل است که در استان های دیگر مثل هرمزگان و فارس همان روال سال گذشته بوده و وارد کنندگان بدون نظارت توزیع کرده اند. و به همین دلیل با قیمت بالا در بازار جنوب هم است و بعضا هر قوطی بذری را تا 4 میلیون می فروشند.

ساردویی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی جنوب در مورد میزان بذر یارانه ای توزیع شده در جنوب به کرمان نو گفت: 16 هزار و 500 قوطی بذر توزیع شده است اما برای هر هکتار حدود 12 قوطی نیاز است.

ظرفیت بذر یارانه ای پیاز بیشتراز هرسال بود

ساردویی گفت: «این بذر ی هر سال توزیع می شده است و مردم هم از بازار آزاد می خریدند ما امسال وارد شدیم و توانستیم حتی سهم جنوب استان را هم بیشتر کنیم و به قیمت یارانه ای در اختیار مردم قرار دهیم و می خواستیم ثواب کنیم که کباب شدیم و هزار حرف در موردمان زدند. هر سال به جیرفت نهایت 2 هزار قوطی بذر می رسید.»

ساردویی در مورد بذر های آزاد در بازار گفت: «بعضی از کشاورزان بذر یارانه ای گرفتند و رفتند در بازار به قیمت آزاد می فروشند، اینجا در جنوب همه کشاورزند، بذر یارانه ای هم که آمد پیازکار شدند.»

معاون جهاد کشاورزی جنوب در پایان گفت:«حرف هایی که می زنند ،ما را پشیمان کرده است ما می خواستیم دست کشاورز بذر 600 هزار تومانی برسد ولی ظاهرا اشتباه کردیم.توزیع بذر هم بر اساس اینکه کشاورزخرده پا یا عمده بوده، انجام شده است و البته نیاز کامل هیچ کدامشان کامل با این بذر رفع نشده است.»

ظاهرا امسال پیاز علاوه بر اینکه اشک کشاورزان جنوبی را در آورده است اشک جهاد کشاورزی را هم در آورده اما در هر صورت کشاورزان مطالبه گر حقی هستند که متعلق به آن ها است و گاهی شفاف سازی دوای هر دردی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=47695
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.