پیش‌بینی تولید بیش از ۳۰۰ تن پسته تر در جنوب کرمان

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان گفت: پیش بینی می‌شود از سطح ۳۰۵ هکتار پسته بارور در جنوب کرمان حدود ۳۷۰ تن محصول تر برداشت شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان مهندس امیرامیرشکاری مدیر باغبانی سازمان عنوان کرد:با توجه به تغییرات گسترده اقلیمی و بحران خشکسالی، بحث امنیت غذایی و خود اتکایی در تولید محصولات کشاورزی از مهمترین سیاستهای دولت در بخش کشاورزی است و با توجه به اهمیت آن، تغییر الگوی کشت محصولات به منظور افزایش تولید و پایداری تولید از برنامه های کلان وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: در این راستا استفاده از گونه های با نیاز آبی کم از جمله پسته که به کم آبی مقاوم است و در سال حداکثر به ۷ تا ۸ نوبت آبیاری نیاز دارند در دستور کار مدیریت باغبانی و جایگزین کشتهای پرآب بر است.
مدیر باغبانی سازمان اظهارداشت: با توجه به مطالعات صورت گرفته منطقه اسفندقه که از شرایط اقلیمی و ظرفیت مناسبی جهت توسعه باغات پسته برخوردار است و در سالهای اخیر کشاورزان توجه ویژه ای به کشت و پرورش آن داشته اند و هر سال شاهد افزایش سطح کشت این محصول در منطقه می باشیم و در حال حاضر تنها منطقه کشت و پرورش پسته در جنوب کرمان بخش اسفندقه در شهرستان جیرفت می باشد که از این حیث این شهرستان قطب تولید محصول پسته است.
مهندس امیرشکاری سطح کشت باغات پسته جنوب کرمان را حدود ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: از این سطح حدود ۲۹۵ هکتار نابارور و حدود ۳۰۵ هکتار بارور است.
وی افزود: برداشت پسته از دهم شهریور ماه آغاز و تا دهه اول مهر ماه ادامه دارد.
وی عنوان داشت : از هر هکتار باغ پسته بارور به طور متوسط حدود ۱۳۵۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت می گردد.
وی افزود: از سطوح بارور موجود حدود ۳۷۰ تن محصول تر برداشت می گردد که محصول برداشت شده بلافاصله به ترمینال های ضبط پسته واقع در اسفندقه و خارج از استان منتقل و پس از پوست گیری، خشک کردن و درجه بندی حدود ۱۲۳ تن محصول خشک بدست می آید که در بازارهای داخل و خارج از کشور به فروش می رسد.
مدیر باغبانی سازمان با اشاره به ارقام پسته در جنوب کرمان گفت: عمده ارقام کشت شده در منطقه ؛ ارقام احمد آقایی، اکبری و کله قوچی می باشند که با توجه به اقلیم خاص منطقه اسفندقه و خاک حاصلخیز محصولی با مغز سبز و کیفیت بسیار عالی بدست می آید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76851
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.