ضرابی، رئیس هیئت‌امنا مدرسه مهر ماندگار اتیسم کرمان:


برای مدرسه اتیسم کرمان به معلم، گفتاردرمان و کاردرمان نیاز داریم

ضرابی، رئیس هیئت‌امنا مدرسه مهر ماندگار اتیسم کرمان گفت: در سال گذشته ما ۶۰ دانش‌آموزش داشتیم با ۱۸ کادر مدرسه که ۱۴ نفر از آنان معلم بود و امسال ۲۲ کادر با ۱۵ معلم داریم که اگر برای هر ۴ دانش‌آموز یک معلم در نظر بگیریم و باوجود افزایش دانش‌آموزان نیاز ویژه به معلم، گفتار درمان و کار درمان داریم.

به گزارش کرمان‌نو، روز گذشته اولین جلسه انجمن اولیاومربیان مدرسه اتیسم کرمان در اتاق بازرگانی با حضور رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان، ضرابی رئیس هیئت‌امنا مدرسه مهر ماندگار اتیسم، معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان، دو نفر از اعضای شورای شهر کرمان و اولیای بچه‌های اتیسم برگزار شد.

مدرسه اتیسم شهر کرمان ۲ مهر ۱۴۰۳ با ۲۰ فضای آموزشی و توان‌بخشی به بهره‌برداری رسید و عصر روز گذشته ۱۷ مهر اولین جلسه انجمن اولیاومربیان مدرسه اتیسم برگزار شد.

ضرابی رئیس هیئت‌امنا مدرسه مهر ماندگار اتیسم در این نشست گفت: با حمایت آموزش‌وپرورش، سازمان نوسازی مدارس و خیر محترم، این مدرسه ساخته شده اما نیاز به تکمیل شدن دارد. تجهیزات آن خوب است؛ اما کافی نیست و نیاز به معلم خوب با تعداد و روحیه مناسب داریم.

او افزود: در سال گذشته ما ۶۰ دانش‌آموزش داشتیم با ۱۸ کادر مدرسه که ۱۴ نفر از آنان معلم بود و امسال ۲۲ کادر با ۱۵ معلم داریم که اگر برای هر ۴ دانش‌آموز یک معلم در نظر بگیریم و باوجود افزایش دانش‌آموزان نیاز ویژه به معلم، گفتار درمان و کار درمان داریم.

ضرابی با بیان اینکه مدرسه در موقعیت خوبی است گفت: یکی از مشکلات مدرسه این است که فضای آموزشی آن کم است که طبقه دوم آن را برای ایجاد یک حیاط در نظر گرفتیم و نیاز به همراهی شهرداری داریم.

ضرابی در پایان گفت ما در این راه نیاز به همکاری و همراهی دوستان در ارگان‌های مختلف داریم تا بتوانم در این مسیر موفق شویم.

کمساری عضو شورای شهر کرمان نیز در این نشست به حمایت شهرداری برای کودکان دارای اتیسم اشاره کرد و گفت: اولین مورد که باید به آن دقت کرد آگاهی جامعه در مورد این بیماری است که حوزه فرهنگی شهرداری با آبی کردن گنبد جبلیه و یخدان مویدی در روز اتیسم به اطلاع‌رسانی و پذیرش آن توسط مردم کمک می‌کند، در بحث سرویس آقای ایرانمنش کمیسیون عمرانی شورای شهر پیگیر هستند که به بهترین نحو انجام شود و در حوزه شهری بحث احداث پارک مختص این افراد مطرح شده که امیدواریم به‌زودی شاهد افتتاح آن باشیم.

محمود بنی‌اسد رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان نیز در این نشست گفت: خانواده با روبروشدن با فرزند دارای اتیسم با سه مرحله روبرو می‌شود. اولین مرحله انکار که در این مرحله با مراجعه به تعداد زیادی پزشک برای انکار این بیماری می‌رود مرحله دوم ماتم است که باعث ایجاد فشار سنگین روی خانواده و آسیب‌پذیر آن می‌شوند که گاهی اوقات به متلاشی‌شدن خانواده می‌انجامد و مرحله سوم پذیرش است که آماده حل مشکل می‌شود و ما خودمان را برای این مرحله آماده کرده‌ایم.

او گفت: ما برای آموزش مستمر باید راهکاری پیدا کنیم تا این آموزش‌ها دائمی باشد و گذرا و کوتاه‌مدت نباشند که در این زمینه پیشنهاداتی به تهران دادیم و منتظر پاسخیم. ما نیاز داریم به طور مستمر ارزیابی کنیم تا بتوانیم در این مسیر موفق عمل کنیم.

او با اشاره به سه گروه طیف اتیسم گفت: گروه اول در مدرسه‌های عادی است که نیاز به شناسایی و حمایت دارند، گروه دوم وظیفه آموزش‌وپرورش استثنایی است و گروه سوم پیش‌بینی شده بهزیستی در خدمت آن‌ها باشد و نکته قابل‌تأمل برای خانواده‌ها این است که بدانند در کودکی هزینه‌هایی که صرف آموزش می‌کنیم بسیار کمتر از هزینه‌های بعدی است که بزرگسالی ایجاد می‌شود.

محمود بنی‌اسد رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان در جواب کمبود نیرو گفت: برای ما محدودیت وجود دارد و ظرفیت نیروی انسانی برای مدارس اتیسم تمام شده است و امسال نیز فارغ‌التحصیلی معلمی که به استان دادند ۱۰ نفر است و امسال با رفع مشکل بیمه‌ای که برای معلمان پیش‌آمده بود باعث بازنشستگی ۱۱۰ معلم شد که اینها دلایلی برای کمبود معلم است؛ اما من تلاش می‌کنم تا برای کمبود معلم کمک کنم.

دکتر نخعی پزشک اجتماعی نیز در این نشست گفت: کسی هنوز علت اتیسم را برخلاف خیلی از بیماری‌های مغز و اعصاب نمی‌داند پس آن احساس گناه را نباید داشته باشید و از اتیسم داشتن فرزندتان خجالت نکشید.

او افزود: در اتیسم ژن مؤثر است؛ اما آن را نمی‌توان یک بیماری موروثی دانست. اگر در خانواده‌ای فرزند اتیسم باشد احتمال اینکه فرزند بعد دچار اتیسم شود حدود ۲۰ درصد است.

نخعی با اشاره به آموزش خانواده‌ها برای کمک به درمان فرزندان دارای اتیسم گفت: کلیپ‌های کوتاه درباره اتیسم و اطلاعات و نحوه برخورد و … تهیه و در اختیار خانواده دارای فرزند اتیسم قرار گیرد تا آگاهی‌رسانی شود و بسیاری از مشکلات خانواده‌ها رفع شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=122940
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.