دستور آموزش و پرورش به حاشیه رفت


اخذ شهریه ۴۰۰هزار تومانی برای ثبت نام دانش آموزان

اگر چه پیش از این اعلام شد که مدارس دولتی و هیات امنایی حق گرفتن شهریه به هنگام ثبت نام ندارند اما به نظر می رسد که نه تنها در کرمان بلکه در جای جای استان مدارس دولتی و هیات امنایی از والدین شهریه می گیرند.

کرمان نو-یک هفته از بازگشایی مدارس گذشته است و حال بحث شهریه مدارس حسابی داغ است. اگر چه پیش از این اعلام شد که مدارس دولتی و هیات امنایی حق گرفتن شهریه به هنگام ثبت نام ندارند اما به نظر می رسد که نه تنها در کرمان بلکه در جای جای استان مدارس دولتی و هیات امنایی از والدین شهریه می گیرند و این مسئله نه تنها صدای کرمانی ها بلکه صدای والدین سایر شهرستان های استان را نیز درآورده است.

چنانچه در روزهای اخیر جمعی از اولیای دانش‌آموزان سیرجانی در اعتراض به پرداخت هزینه مدارس دولتی نامه‌ای را به اداره آموزش و پرورش سیرجان بردند و خواستار برگرداندن مدارس هیات امنایی به مدارس دولتی شدند .

در این نامه آمده است که با توجه به بیانات رهبری و اصل سی‌ام قانون اساسی جای سوال است که مدیریت آموزش و پرورش سیرجان چه نوع وسایل آموزشی و پرورش و تحصیلات رایگان را در اختیار مردم سیرجان قرار داده که مردم بی‌خبرند؟

شهریه را مدرسه می گیرد،آموزش با والدین است

هم اکنون شهریه مدارس ابتدایی هیات امنایی کرمان در رنج ۳۰۰تا ۴۰۰ هزار تومان است وهمین مسئله با توجه به وضعیت اقتصادی و معاش خانوارها صدای والدین را در آورده است، هر چند که مدارس دولتی نیز از این مسئله مسنثنا نبوده و با درصدی کمتر از مدارس هیات امنایی ، اقدام به اخذ شهریه کرده اند.

معترضان معتقدند که با توجه به کاهش زمان حضور دانش آموز در مدارس به یک دهم سال های گذشته، دلیلی بر اخذ شهریه مطابق با سال گذشته وجود ندارد؛ هر چند که از سال های قبل نیز گفته میشد که مدارس دولتی حق دریافت شهریه ندارند.

برخی دیگر از والدین اما معتقدند که با وجودی که تنها ۴ ساعت در هفته دانش آموزان در مدارس حضور دارند و اکثر بار آموزشی بر دوش والدین است، چه دلیلی برای گرفتن شهریه در مدارس دولتی و هیات امنایی وجود دارد؛ حال آنکه هیچ خدمات اضافه ای نیز به دانش آموزان ارائه نشده است و خبری هم از کلاس فوق برنامه نیست.

براساس آیین نامه مدارس حق گرفتن شهریه در شهریور را نداشتند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص اخذ شهریه در مدارس هیات امنایی می گوید: آیین نامه مدارس هیات امنایی می گوید که در مهر ماه جلسه انجمن مدارس تشکیل شود و اگر هیات امنا مصوب کرد، مدرسه می تواند براساس مصوبه هیات امنا شهریه بگیرند.

به گفته عباس ضیا این سیستم به صورت جداگانه در هر مدرسه عمل می کند و ممکن است که یک مدرسه هیات امنایی شهریه دریافت کند و دیگری شهریه ای دریافت نکند.

ضیا البته این را هم اضافه می کند که این شهریه در قبال خدمات فوق برنامه است و اگر فعالیت فوق برنامه ای ارائه نگردد، نباید شهریه ای گرفته شود.

او در ادامه تاکید می کند که ممکن است بعضی از مدارس به دلیل بازگشایی مدارس از ۱۵شهریور ماه انجمن را زودتر تشکیل داده و مصوبه هیات امنا را برای افزایش شهریه گرفته باشند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص سازوکار اخذ شهریه در مدارس هیات امنایی، می گوید:ما رقم ثابتی برای کل استان نداریم و این رقم در هر منطقه و شهرستان متفاوت است؛تنها شورای آموزش و پرورش سقفی را برای شهریه در نظر گرفته است که در سال تحصیلی جدید مقرر شده تا مدارس هیچ گونه افزایشی نسبت به سال قبل نداشته باشند.

ضیا در پاسخ به این سوال که بر چه اساس مدارس هیات امنایی بدون هیچ گونه برنامه فوق برنامه ای از دانش آموزان شهریه می گیرند، می گوید:این مسئله بستگی به نظر هیات امنا و انجمن مدرسه دارد.در خصوص فعالیت فوق برنامه و شهریه هیات امنا تصمیم می گیرد وتنها جا شورای آموزش و پرورش تصمیم می گیرد که افزایش تا چه سقفی باشد که امسال تصمیم بر این بود که هیچ افزایش شهریه ای صورت نگیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55600
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.