مرور روزنامه‌های صبح یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸

امروز از آن‌روزها است که می‌توان چندین ماجرا را در روزنامه‌ها پی گرفت و روزنامه‌‌های جناحی بر مسیر خاصی موضع نگرفته‌اند. البته‌که هم‌چنان سیاست ‌خارجی از موضوع‌ها و موضع‌ها کانونی روزنامه‌ها است.

روزنامه کیهان هشدار داده دولت و اصلاح‌طلبان که “زمانی با رویای سازش با جهان، با هویج برجام مردم را فریفتند حالا چماق FATF را دست گرفته‌اند”.

این روزنامه نوشته رسانه‌های اصلاح‌طلب بدون هیچ دلیل تخصصی، مردم را از نپیوستن به این سازوکار مالی می‌ترسانند.

a621347147b45e74e06ef

در مقابل؛ مهدی کرباسیان، از مدیران‌ اقتصادی و گمرکی پرسابقه کشور به روزنامه اعتماد گفته باید ماجرای پیوستن به FATF را از فضای پوپولیستی دور نگه ‌داشت. او گفته اگر نهادهای بالادست کشور مثل سران سه‌قوه یا شورای‌‌ عالی امنیت ملی به تصمیمی برای پیوستن به FATF رسیده‌اند باید آن را با تایید رهبرانقلاب پیش ببرند و این ماجراهای مهم منافع ملی را از دعواهای جناحی دور نگه‌‌ دارند.

سرمقاله‌‌نویس روزنامه اعتماد، هم که یک‌‌ اقتصاددان است معتقد است مخالفت با پیوستن به FATF درفضای کنونی بیش‌‌تر نمایش‌های سیاسی و جناحی است و برای منافع اقتصادی ایران این همه دعوا خطر دارد.

abd81528

 

روزنامه جمهوری ‌اسلامی، روزنامه میانه‌رو، با موضعی از بازگشت ایران به غنی‌‌‌سازی به‌شیوه پیش ‌از برجام نوشته و گزارش یک‌اش را به این ماجرا اختصاص داده و از آغاز ساخت نیروگاه‌اتمی بوشهر خبر داده است.

7e7757b1

اما روزنامه اصول‌گرا و منتقد دولت، جوان، با تصویری از دیدار دیروز خبرنگاران از مرکز اتمی فردو، کنایه زده “دولتی که شعارش برجام بود حالا به بیرون ‌رفتن از پیمان منع گسترش سلاح‌‌های هسته‌‌ای تهدید می‌‌کند”. جوان به حرف‌های دیروز سفیر ایران در لندن و سخنگوی سازمان ‌انرژی ‌اتمی اشاره دارد؛ که گفته بود‌ند اگر اوضاع برجام همین‌طور بماند، بعید نیست فکر بیرون ‌رفتن از این پیمان در ایران رشد کند.

1dc1d6d33fd8aeabc541d

روزنامه‌های اصول‌گرای دیگر هم به ماجرای فردو بی‌توجهی نشان داده‌اند؛ آن‌ها نمی‌خواهند دولت از این موضع که جلوی زیان‌ بیش‌تر در برجام را گرفته، تقویت شود.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب هم دیدار دیروز از فردو و حرف‌های سخن‌گوی سازمان‌انرژی‌اتمی را نادیده گرفته‌اند؛ آن‌ها هم به موضع بیرون ‌رفتن از برجام گرایشی ندارند.

سیاست ‌خارجی از مهم‌ترین موضوع‌های روزهای آینده رسانه‌ها و سیاست‌مداران است.

روزنامه دنیای‌ اقتصاد، کوشیده ۱۰پرسش مهم درباره شرط‌ها، ملاک‌ها و ویژگی‌های طرح ملی مسکن را با آب‌وتاب برای خوانندگان‌اش برشمرد.

اما روزنامه ‌جوان، نزدیک‌به سپاه، در گزارش یک‌اش به دولت طعنه زده، که برشمردن شرط‌ها و ویژگی‌های خانه‌‌دارشدن مسکن برای بی‌‌خانمان‌ها، مهم‌ترین دستاورد دولت در حوزه مسکن بوده است. این روزنامه انتقاد کرده حالاکه انبوه‌سازان ازاین طرح با وامی‌ که ۱۸درصد سود دارد، استقبال ‌نکرده‌اند، دولت با چه‌کسی می‌خواهد این طرح را پیش‌ ببرد؟

این روزنامه نوشته است آیا اصلا کسانی ‌که بتوانند ۳۰‌درصد هزینه سنگین ساخت‌ خانه را بپردازند، به ۴۰۰هزار نفر هم می‌رسد؟

63bb4d3c9b7ce315c5b66

روزنامه هفت‌ صبح به‌بهانه خبرهایی درباره حمله اینترنتی به حساب‌های بانکی گروهی از مردم نوشته که راه رام‌کردن هیولای دزدی‌های اینترنتی به‌کار انداختن رمزدوم‌های پویا است که از دی ‌ماه امسال اجباری می‌شود. این روزنامه نوشته است از دی ‌ماه رمز دوم حساب‌های بانکی یا همان رمزهای اینترنتی برای هر تراکنش تغییر می‌کند و به شماره ‌تلفن صاحب‌حساب پیامک می‌شود.

adc0950cc9922bf270b26

روزنامه پیام ما به مشکل سومدیریت در استفاده از منابع آبی پرداخته و از قول کارشناسان نوشته است: در کنار کاهش منابع‌آبی کشور مشکل اصلی ایران در موضوع کم‌آبی «خشکسالی مدیریتی» است.

2019 11 10 08.54.00

خراسان نوشته امیرکبیر حاضر نشد از یک وجب خاک ‌ایران در برابر عثمانی کوتاه بیاید اما رضاشاه پس از دوستی با آتاتورک، رئیس‌جمهور ترکیه، به‌‌آسانی در اختلاف‌‌های مرزی با ترکیه، بخش‌‌هایی از آذربایجان ‌غربی را به دولت ترکیه واگذار کرده است.

روزنامه خراسان کوشیده است در روزهایی که دعواهای قومی بالا گرفته، نشان دهد ترکیه که ازسوی برخی هواداران تیم تراکتورسازی تبریز تشویق‌شد، به خاک ‌ایران دست‌درازی‌ کرده و به‌سلطنت‌طلب‌های کنونی هم یادآوری کند که دولت پهلوی بر سر منافع‌ ملی معامله می‌کرده است.

a58041c27d25f89788e5c

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37478
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.