در نشست خبری مشترک استاندار کرمان و رییس اتاق ایران اعلام شد


حضور شانگهای، بریکس و اکو در کرمان آیدکس

کرمان، پهناورترین استان ایران ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ میزبان برگزاری رویداد «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» است. رویدادی که قرار است با هدف جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان برگزار شود. صبح امروز ۱۷ اردیبهشت نشست خبری این رویداد با حضور «صمد حسن زاده» رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان و «محمدمهدی فداکار» استاندار کرمان در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

«محمدمهدی فداکار» استاندار کرمان در این نشست با اشاره تنوع اقلیم استان کرمان از ظرفیت‌های این استان سخن گفت:« کرمان یک استان چند فصل است. به‌طوری که برف و کویر در کنار هم دیده می‌شود. تنوع عجیبی آب و هوایی در استان وجود دارد.‌ این موضوع کمک می‌کند استان تک محصولی نباشد.‌ در حوزه کشاورزی استان چند محصول صادراتی مثل پسته و خرما دارد.»

فداکار به ظرفیت‌های معدنی استان هم اشاره کرد: « در حوزه معدن بیش از نیمی از معادن کشور در کرمان است. همین الان بیش از نیمی از حقوق دولتی معادن، از استان کرمان پرداخت می‌شود. فولاد و مس مشهورترین منابع معدنی هستند. زنجیره فولاد از معدن تا ورق در کرمان وجود دارد. معادن طلا در شهرستان فاریاب و  معدن کرومیت که ۷۰ درصد کرومیت کشور را دارد، از دیگر  منابع معدنی هستند.»

او «کرمان آیدکس» را فرصتی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانست: «دو سال قبل اتاق برگزاری کرمان اولین همایش نمایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برگزار کرد. پس دو سال این همایش دوباره برگزار خواهد شد. در سرمایه‌گذاری باید اینقدر گفته شود تا فرهنگ توسعه نهادینه شود. در این همایش هم فرصت‌های سرمایه‌گذاری به علاقه‌مندان معرفی می‌شود‌.»

فداکار همچنین از بهبود فضای کسب و کار در استان کرمان خبر داد: « الان کرمان رتبه چهارم کسب و کار در کشور  است در حالی که دو سال قبل ۳۱ بود. کرمان اولین استانی است که آب دریا را منتقل کرد. شرکت‌های بزرگ استان در آن سرمایه‌گذاری کردند. دستگاه‌ها هم در مواردی مثل واگذاری زمین همکاری می‌کنند. در حوزه انرژی خورشیدی هم کرمان منحصر به فرد است. سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته و باید توسعه پیدا کند. »

 

 حضور مهمانان خارجی در کرمان آیدکس ۲۰۲۰۴

 

«سید مهدی طبیب زاده» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با اشاره به این که همایش کرمان آیدکس رویکرد ملی دارد گفت: «مهمان خارجی و سفیران کشورهای مختلف در این همایش حضور دارند. سازمان‌های منطقه‌ای مثل شانگهای و بریکس و اکو هم در این رویداد حضور خواهند داشت. 

طبیب زاده کرمان آیدکس فرصتی برای معرفی کرمان دانست:« همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بنا دارد که زمینه سیاسی اجتماعی و فرهنگی منطقه را ارائه دهد. همچنین یک فضای پیش برنده را برای همه سرمایه‌گذاران آماده کرده است. در کنار این جاذبه‌ها ‌ و مزیت‌های کرمان به عنوان یک سرزمین خاص به زبان قابل درک برای سرمایه‌گذارن معرفی خواهد شد.»

او ادامه داد: «قرار است در این رویداد به این راهکار برسیم که چگونه از یک اقتصاد مبتنی بر منابع به یک اقتصاد دانش‌بنیان برسم. کرمان علاوه بر معدن و کشاورزی جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری دارد. این که چگونه می‌شود این پتانسل‌ها را در مسیر تولید ثروت قرار داد در این همایش موضوع بحث و بررسی است.»

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمان در این رویداد ۲۲ پنل تخصصی برای علاقه‌مندان برنامه‌ریزی شده است: «بحث تامین مالی با مقاماتی از جمله وزیر اقتصاد بررسی می‌شود. در بحث انرژی‌های تجدید پذیر کرمان یک فرصت طلایی سرمایه‌گذاری است. قرار است شورای راهبردی معدن در کرمان تشکیل شود. با توجه به این که بخش عظیمی از مس کشور در کرمان تولید می‌شود یک پنل تخصصی برای آن در نظر گرفت شده است تا شرکت مس برنامه‌های خود را ارائه کند.»

 

آمادگی اتاق ایران برای برگزاری رویدادهای مشابه

 

 «صمد حسن زاده» رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید و مشارکت مردمی از برنامه‌های اتاق بازرگانی در این راستا گفت: «اتاق وظایفی برای برای خودش مشخص کرده است. پیشنهادات خوبی در راستای برنامه هفتم در نظر گرفته شده. کارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در اتاق بازرگانی ایران و کلیه اتاق‌های کشور انجام خواهد شد. به عنوان مثال هفته گذشته در اصفهان همایش سرمایه‌گذاری کشورهای آسیایی برگزار شد، که نتیجه خوبی برای توسعه سرمایه‌گذاری در اصفهان و کل کشور داشت.»

او همایش کرمان آیدکس را فرصت خوبی برای برای استان کرمان دانست: «همایش کرمان آیدکس حتما هم برای کشور‌ و هم برای استان کرمان مفید خواهد بود. کرمان ظرفیت بزرگی برای سرمایه‌گذاری دارد. کشورهای مختلف آفریقایی و آسیایی در این رویداد دعوت شده‌‌اند. سفیران و روسای اتاق‌های بازرگانی کشور هم در این رویداد حضور خواهند داشت.»

حسن زاده از آمادگی اتاق ایران برای برگزاری رویدادهای مشابه خبر داد: « اتاق ایران به عنوان نماینده فعالان اقتصادی کشور آماده برگزاری این رویدادها در تمام کشور است. حتما نتایج این همایش برای استان کرمان و  کشور مثمرثمر خواهد بود. در این همایش تمامی ظرفیت‌هایی که در استان کرمان وجود دارد به صورت کارشناسی شده آماده شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.»

دومین دوره همایش سرمایه گذاری و توسعه ۲۴ لغایت ۲۷  اردیبهشت ماه سال 1403 با مشارکت اتاق بازرگانی و استانداری کرمان ، اتاق ایران ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان کرمان در دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته (ماهان) برگزار می‌شود.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=118008
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.