حمیدی، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد؛


در سال ۱۴۰۲، ۹۸ درصد پرونده‌ها رسیدگی و مختومه شدند

رئیس دادگستری استان کرمان گفت: با وجود افزایش ۱۵ درصدی پرونده‌های ورودی سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ اما نرخ رسیدگی ما ۲ درصد افزایش‌یافته است

به گزارش کرمان‌نو، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان در نشست خبری که صبح امروز چهارشنبه ۳۰ خرداد به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد ضمن گرامیداشت شهادت شهید بهشتی گفت: این روزها روزهای پرکاری برای رسانه‌ها برای انعکاس فعالیت‌های انتخاباتی است.

حمیدی در ادامه به گزارش عملکرد دادگستری استان کرمان در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: مهم‌ترین رسالت قوه قضاییه رسیدگی به پرونده‌های مردم است، تعداد پرونده‌های وارد شده به کل دادگستری‌های استان ۷۰۱ هزار و ۴۱۵ پرونده بوده است که البته این به معنای این نیست که ۷۳۱ هزار پرونده جدا وارد شده برخی از پرونده‌های در جاهای مختلف مثلاً دادگاه در تجدیدنظر بررسی شده و در نهایت خروجی کار این عدد شده است.

او با بیان اینکه این آمار ۱۳ درصد رشد را نسبت به ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که متأسفانه یکی از ابر مشکلات قوه قضاییه تعدد بالای پرونده‌های ورودی است ادامه داد: از تعداد پرونده‌هایی که در دادگاه بررسی شدند ۶۸۷ هزار ۹۸۹ پرونده رسیدگی شده و مختومه شده یعنی ۹۸ درصد پرونده‌ها رسیدگی شده رأی صادر شده و نرخ رسیدگی ما هم نسبت به ۱۴۰۱ رشد داشته است.

حمیدی افزود: خروجی‌های ما نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد افزایش داشته که اتفاق خوبی است.

رئیس‌کل دادگستری استان با بیان اینکه نرخ رسیدگی ما در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۲ درصد بوده گفت: در سال ۱۴۰۱ به ۹۶ درصد پرونده‌ها رسیدگی شده و این عدد در ۱۴۰۲ به ۹۸ درصد رسیده که بیانگر افزایش ۲ درصدی نرخ رسیدگی بوده است.

حمیدی درمورد فعالیت شوراهای حل اختلاف گفت: ما در شورای حل اختلاف ۱۱ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ داشتیم. خروجی ما در این بخش ۲۴۸ هزار ۸۷۷ پرونده بوده که ۹۹ درصد به پرونده‌ها رسیدگی شده است.

حمیدی ادامه داد: ما ۳۱۷ شعبه حل اختلاف در استان داریم که مجموعاً ۱۲۸۰ نفر در شوراهای حل اختلاف و دادگستری استان همکاری می‌کنند.

او افزود: ما در استان ۱۷۴ میانجی‌گر، ۵۰۴ تعداد صلح یار و ۲۰۲ نفر داور داریم که این افراد پروانه دریافت کردند. ۴۵ هیئت صلح در استان راه‌اندازی شد که در کنار شورای حل اختلاف کمک می‌دهند.

حمیدی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقداماتی که ما به آن توجه داریم ملاقات‌های مردمی است گفت: ما معتقدیم که باید زمانی را برای ملاقات‌های مردمی اختصاص داد. در کل ۱۲۳ هزار و ۹۶ مورد در کل استان اتفاق افتاده که ۲۴ هزار و ۷۵۶ مورد ملاقات مردمی در شهر کرمان داشتند که از این تعداد ۲۶۴۰ مورد ملاقات با رئیس‌کل دادگستری بوده است.

در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد

حمیدی گفت: در شورای حفظ حقوق بیت‌المال، رفع تصرف از ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی صورت گزینه است که ۴۸۱ مورد در سال گذشته بناهای غیرمجازی بوده که تصرف شده بودند و حدود ۱۰۹ میلیارد تومان از اراضی به بیت‌المال برگشته است.

او ادامه داد: ۱۹۱ میلیارد تومان حاصل فروش املاک تملیکی بوده که با دستورات قضایی به فروش رفته است.

۵ هزار ۸۴۶ پرونده قضاییه در حوزه عفاف و حجاب تشکیل شده

حمیدی رئیس‌کل دادگستری کرمان در حوزه عفاف و حجاب گفت: در این موضوع فعالیت در جهت حمایت از آمران بوده است که تشکیل شعب ویژه‌ای رسیدگی به عفاف و حجاب یکی از کارهای انجام شده بوده است.

او ادامه داد: اقدام دومی که صورت‌گرفته برخورد با متخلفان در فضای مجازی بوده، افرادی که اقدامات مجرمانه‌ای می‌کردند با آنها نیز برخورد شده است.

رئیس‌کل دادگستری کرمان افزود: در زمینه عفاف و حجاب تاکنون ۵ هزار ۸۴۶ مورد پرونده قضاییه برای افراد تشکیل و رأی قضایی برای آنها صادر شده است.

رئیس‌کل دادگستری کرمان در ادامه گزارش عملکرد دادگستری در سال ۱۴۰۲ گفت: در شوراهای حل اختلاف حدود ۲۵۰ هزار و ۹۹۳ پرونده وارد شده که این عدد ۱۱ درصد رشد را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

او در مورد خروجی این پرونده‌ها گفت: ۲۴۸ هزار ۷۸۷ پرونده بوده که به ۹۹ درصد پرونده‌ها رسیدگی شده است.

حمیدی در مورد تعداد شعبه‌های حل اختلاف در استان گفت: ۳۱۷ شعبه فعال در استان داریم که ۱۰۶ شعبه صلحی و ۱۲۷ شعبه رأی و ۸۴ شعبه حل اختلاف روستایی داریم که مجموعاً ۱۲۸۰ نفر در شوراهای حل اختلاف و دادگستری استان با ما همکاری می‌کنند.

او ادامه داد: در راستای حفظ حقوق بیت‌المال به هزار و ۱۱۹ پرونده قضایی در دادگستری استان رسیدگی شده و حکم قضایی برای آنها صادر شده است.

او ادامه داد: ۳ هزار و ۳۱۳ پرونده مربوط به تعیین تکلیف املاک تملیکی بوده که رسیدگی شده و ۱۹۱ میلیارد تومان حاصل فروش این املاک تملیکی بوده که با دستورات قضایی به فروش رفته و به‌حساب خزانه واریز شده است.

او در مورد واحدهای تولیدی گفت: ۵۱ واحد تولیدی که تعطیل شده بود بررسی و مجدد به چرخه تولید برگشتند.

۱۷ هزار و ۹۹۱ رأی جایگزین حبس در ۱۴۰۲

حمیدی با بیان اینکه در مورد زندانیان سعی کردیم باسیاست حبس‌زدایی پیش برویم گفت: سعی کردم از احکام جایگزین حبس یا احکامی که کمک بیشتری به زندانیان می‌کند استفاده کنیم. در همین راستا ۱۷ هزار و ۹۹۱ رأی در جهت سیاست حبس‌زدایی صادر شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=119374
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.