وزیر میراث‌فرهنگی خطاب به استاندار کرمان:


ساخت‌وساز در دقیانوس جیرفت تخلف است

اوایل اردیبهشت بعد از شکایت میراث‌فرهنگی از راه و شهرسازی و متوقف کردن عملیات ساخت‌وساز یک شهرک در نزدیکی دقیانوس (شهر قدیم جیرفت) که محوطه‌ای ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران بود، حال با نامه‌ای از وزارت میراث، ساخت‌وساز در این منطقه تخلف اعلام شد.

اوایل اردیبهشت بود که میراث‌فرهنگی با شکایت از راه و شهرسازی عملیات ساخت‌وساز یک شهرک در نزدیکی دقیانوس (شهر قدیم جیرفت) که محوطه‌ای ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است را با حکم دادستانی متوقف کرد و تعیین تکلیف این موضوع برعهده کارشناسان سپرده شد، حالا نامه‌ای از وزارت میراث حرف آخر را زد و وزیر، ساخت‌وساز را تخلف اعلام کرد.

 به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، دقیانوس (شهر قدیم جیرفت) دارای آثاری تاریخی از معماری دوران اسلامی است که در سال ۱٣۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده؛ در این منطقه آثاری از دوران پیش از اسلام و مشخصاً دوران ساسانی هم مشاهده شده است.

 ماجرا ازاین‌قرار است که تصمیم گرفته شد در نزدیکی شهر قدیم جیرفت زمینی برای ساخت‌وساز مسکن تعیین شود و کارهای قانونی اولیه در مورد طرح ساخت‌وساز مسکن در این محوطه انجام شد، کارشناسان میراث هم بررسی کرده بودند و مجوز صادر شده و شورای‌عالی مسکن و شهرسازی هم آن را تایید کرد.

 البته موافقت هم مشروط به این صورت‌گرفته بود که در هر زمان از اجرای کار اگر هر گونه شیء تاریخی مشاهده شود یا به محدوده ورود شود از کار جلوگیری می‌شود.

 پس از شروع کار پیمانکار، میراث‌فرهنگی اعلام کرد که پیمانکار از محدوده مشخص شده در مجوز خود هم تجاوز کرده و وارد عرصه‌ای شده که آشکارا در محدوده آثار میراث قرار دارد.

 همین موضوع جرقه شکایت اداره میراث‌فرهنگی را زد و پس از آن بود که برخی دیگر از کارشناسان مدعی شدند که همین محوطه که در مجوز قرار دارد هم در میان محدوده میراث است که به همین دلیل دادستان جیرفت مقرر کرد که تعیین تکلیف ساخت‌وساز این شهرک در این محوطه با بررسی کارشناسان رسمی انجام می‌شود.
پیداشدن آثاری از سفال در این محوطه مشخص کرد که کارگاه‌های سفالگری شهر قدیم در این منطقه قرار داشته است.

 افشین صالحی نژاد دادستان عمومی و انقلاب جیرفت هم بعد از حکم توقف ساخت‌وساز گفته بود: شهر قدیم جیرفت یکی از ۲ محوطه تاریخی مهم این شهرستان است که شرایط ثبت جهانی را دارد و نباید اجازه داد سهم این آثار تاریخی ارزشمند در ثبت جهانی از دست برود.

 حال عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای خطاب به استاندار کرمان اعلام کرده است که محوطه اطراف شهر دقیانوس یا شهر قدیم جیرفت تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، جرم محسوب می‌شود.

نامه وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به استاندار کرمان:

171232230 1

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=119500
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.