کشور دیگر تاب سیلاب ندارد

سیلاب روزهای آخر هفته گذشته، ۲۱ استان را در برگرفت.
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان به ۱۵ روستای سیل زده در ۵ شهرستان استان کرمان هم امداد رسانی انجام شده است.

سیل اینبار در استان‌های تهران، سمنان، مرکزی، اصفهان، زنجان و مازندران خسارت‌های بیشتری به جای گذاشت.
بر اساس اعلام اورژانس کشور بر اثر این حوادث ۷ نفر جان خود را از دست دادند و ۵۹ نفر هم در شهرهای کشور مصدوم شدند.
همچنین امدادگران جمعیت هلال احمر کشور نزدیک به ۱۶۰۰ نفر را از اطراف رودخانه‌ها و مکان‌های خطرناک جابه‌جا کردند.
یکی از پرسش‌های مهم درباره وقوع سیلاب‌های کشور به دلایل خسارت‌بار بودن آنها مربوط است.
چرا شاهد خسارت هایی هستیم که با شدت وقوع این حوادث تناسبی ندارند؟
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با روزنامه «پیام ما» می‌گوید الگوی بارش‌ها در کشور به نسبت سال‌های قبل تغییر چندانی نکرده بلکه سرزمین ایران دیگر در برابر این حوادث تاب‌آوری لازم آن را ندارد و ما به شدت آسیب‌پذیر شده‌ایم.
« احد وظیفه» توضیح می‌دهد که الگوی بارش‌های بهاری در کشور در سال‌های اخیر تغییر نکرده است و نمی‌توان آن را بر اساس الگوهای تغییرات اقلیمی بررسی کرد.
او توضیح می‌دهد که دلیل وقوع سیلاب‌ها، عبور از مرز تاب‌آوری شهرها و روستاها در برابر بارش‌ها است. بارش‌های نیمه دوم بهار و تابستان به عنوان بارش‌های رگباری شناخته می‌شوند و همیشه در این فصل در کشور وجود داشته‌اند. افزایش دما باعث تبخیر زیاد می‌شود و در ارتفاعات، بخار آب به رطوبت مایع تبدیل و باعث بارش‌های شدید می‌شود.
وظیفه توضیح می‌دهد که ابرها در سایز بزرگی نیستند و این بارش‌ها عموماً در تمام نقاط کشور یا در یک مسیر مشخص اتفاق نمی‌افتند. عدم دقت در پیش‌بینی مناطق تحت تأثیر این سامانه‌ها نیز ممکن است به دلیل همین عدم یکنواختی باشد.
به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی آنچه باید به آن توجه شود، نه وقوع این بارش‌ها بلکه دلیل جاری شدن سیلاب‌هاست:
او می‌گوید که این باران‌ها همیشه وجود داشته‌اند و در دهه‌های گذشته نیز بارش‌های بیشتری در فصل بهار رخ داده است. اما محیط زیست ما دیگر توانایی تاب‌آوری ندارد.
دست‌کاری زیاد در اراضی و منابع طبیعی، شهرسازی نامتناسب، تغییرات در پوشش گیاهی و توسعه بیش از حد روستاها و شهرها باعث می‌شود که هر بارشی به سیلاب تبدیل شود. وظیفه بر اهمیت دستکاری بی‌برنامه و مدیریت سرزمین تأکید می‌کند و می‌گوید باید محیط و خودمان را مقاوم کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105235
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.