وزیر جهاد کشاورزی در همایش روز ملی خرما شرکت نکرد


 با ناترازی آب به‌زحمت می‌توان نخلستان‌های خرما را نگه داشت

 بازار خرما و پسته دست کرمان است. دو محصول که سهم بالایی هم در سبد صادرات محصولات کشاورزی دارند. بااین‌حال وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در همایش روز ملی خرما شرکت نکرد تا شنونده مشکلات این بخش باشد. در این همایش تأکید شده که نخستین مسئله و مشکل در حوزه خرما ناترازی آب است و به‌زحمت می‌توان داشته‌های اکنون را نگه داشت.

به گزارش کرمان‌نو، ۱۳ استان دارای نخلستان هستند و ۶ استان به‌صورت ویژه عمده خرمای کشور را تولید می‌کنند. عمده این نخلستان‌ها در نقاط مرزی قرار دارند و معیشت کشاورزان به این محصول وابسته است. یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید خرما با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار گردش مالی به‌شدت به معیشت استان‌های مرزی بستگی دارد. همه این‌ها می‌طلبید که وزیر جهاد کشاورزی امروز در همایش ملی خرما حضور یابد اما نبود. مسئله‌ای که موجی اعتراض و گلایه رئیس اتاق کرمان و رئیس انجمن ملی خرما شد.

 رئیس اتاق کرمان در نخستین همایش روز ملی خرمای ایران، با اشاره به تولید و صادرات انبوه خرما و پسته در استان به‌عنوان دو محصول استراتژیک کشور و ضمن گلایه‌مندی از عدم حضور وزیر جهاد کشاورزی در این همایش گفت: اکنون در فصل برداشت این محصولات، دغدغه‌های بسیاری وجود دارد که نمی‌دانیم آنها را به چه کسی بگوییم؟

 محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما ایران نیز با بیان اینکه خرما و پسته می‌توانست نیمی از درآمد ارزی کشور در بخش کشاورزی را به خود اختصاص دهد، گفت: این مسائل می‌طلبید مدعوین این همایش از جمله وزیر جهاد کشاورزی در این برنامه حضور داشته و مسائل را می‌شنیدند.

 به گفته رئیس انجمن ملی خرمای ایران نخستین مسئله و مشکل در حوزه خرما ناترازی آب است و به‌زحمت می‌توان داشته‌های اکنون را نگه داشت.

رشید فرخی، تصریح کرد: گاهی صحبت از افزایش سطح و خودکفایی در محصولات کشاورزی می‌شود؛ اما خودکفایی به چه قیمت؟ امنیت آبی برای ما بسیار مهم و حتی مهم‌تر از امنیت غذایی است به همین دلیل به‌هیچ‌وجه قصد نداریم افزایش سطح خرما را داشته باشیم و اگر مدیریت صحیح انجام شود، شاید بتوان همین سطح کشت را حفظ کرد.

او آفت سوسک سرخرطومی حنایی را از مشکلات دیگر حوزه خرما برشمرد و با بیان اینکه احتیاج به بودجه ویژه برای مبارزه با آفات است، افزود: مشکل دیگر ناترازی برق است که سبب شده محصولات خرما و درختان در بم آسیب ببیند، با این وضعیت چگونه می‌توان افزایش سطح داشته باشیم؟ باید برای حل مسائل کمک کرد. رئیس انجمن ملی خرمای ایران، بحران ناترازی تجارت را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: دستورات خلق‌الساعه توان را از بخش صادرات گرفته و باید طرحی نو در اندازیم؛ زیرا با شیوه کنونی راه به جایی نمی‌بریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=121939
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.