آغاز مالچ پاشی در کرمان برای مقابله با ریزگردها

محمدمهدی رجبی زاده  با بیان اینکه شرق استان کرمان شامل شهرستان های فهرج، ریگان، نرماشیر و بم است افزود: بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار از مجموع دو  میلیون و ۱۳۳هزار هکتار مساحت شرق استان بیابان بوده و در مجموع ۶۳ درصد این شهرستان ها بیابانی است.
وی بیان کرد: ۹۷۰ هزار هکتار از بیابان های شرق استان کرمان تحت فرسایش بادی قرار دارند و ۲۵۳ هزار هکتار از این مقدار کانون های بحرانی حساس و فرسایش بادی به شمار می رود که تاسیسات شهری، روستایی، راهها و سایر زیرساخت ها را تهدید می کند.
وی به وجود ۴۳۰ هزار هکتار کانون های بحرانی در استان کرمان اشاره و عنوان کرد: ۶۰ درصد کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی در چهار شهرستان شرقی استان کرمان قرار دارند.
وی یادآور شد: کار تثبیت شن های روان در شرق استان کرمان از سال ۱۳۶۰ آغاز شد و تاکنون در ۲۲ هزار و ۴۰۰ هکتار مالچ پاشی، ۴۷ هزار هکتار نهال کاری و سایر عملیات ها اجرا شده اما هنوز به تثبیت نرسیده است.
رجبی زاده تصریح کرد: ۱۳۱ هزار و ۹۰۰ هکتار عملیات های مختلف در طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و هجوم ریزگردها در شرق استان کرمان انجام خواهد شد که پنج هزار هکتار آن به مالچ پاشی اختصاص دارد و بیشتر آن در شهرستان های ریگان و فهرج اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه آخرین مالچ پاشی انجام شده در شرق استان کرمان در سال ۸۴ انجام شده است خاطرنشان کرد: ۳۹۰میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه سال جاری برای خرید مالچ در کل کشور اختصاص یافته که در جلسه ۲۵ بهمن سال ۹۵  با حضور استاندار کرمان و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در تهران مقرر شد از ظرفیت قانونی موجود کشور برای مالچ پاشی استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: دو  هزار هکتار از کانون های فرسایش بادی شرق استان کرمان در سال جاری تحت عملیات مالچ پاشی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: ۹۰ هزار لیتر مالچ نفتی از پالایشگاه آبادان خریداری شده و عملیات مالچ پاشی در شرق استان کرمان از منطقه شوق آباد در حوالی ریگان آغاز می شود.
رجبی عنوان کرد: ۱۵۰ میلیون تومان برای ادامه مالچ پاشی در دو هزار هکتار از بیابان های شرق استان کرمان هزینه خواهد شد و بین تپه های مالچ پاشی شده سایر اقدامات لازم همچون نهال کاری انجام خواهد شد.
رجبی زاده گفت: طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و ریزگردها در صورت تحقق اعتبار مورد نیاز در شرق استان کرمان با نهال کاری ۱۵ هزار هکتار، بادشکن بیولوژیک یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر، اجرای تله رسوب گیر در ۹۰۰ کیلومتر و ۴۰ هزار هکتار و طرح های آبخیزداری اجرا می شود.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح در پنج سال آینده شهرستان های شرقی استان کرمان از نظر هجوم شن های روان و توفان امنیت نسبی پیدا خواهد کرد اما به دلیل همجواری برخی نقاط این استان با کویر، تاثیرپذیری از کویر همچنان وجود خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: طرح جامع عملیاتی برای مقابله با بیابان زایی در سایر شهرستان های استان بر اساس تاکید استاندار کرمان در دست تدوین است و طی یک ماه آینده تکمیل خواهد شد و پس از آن به سمت عملیاتی کردن آن حرکت خواهیم کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11047
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.