تپه های گاوکشی جیرفت ثبت ملی شد

احمد امینی روش افزود: تپه های گاوکشی جیرفت بر اساس رایزنی های انجام شده با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ۲۸ آبان ماه سال گذشته به شماره ۳۱۶۲۴ به ثبت رسید و مراحل نهایی آن در ۲۹ فروردین ماه سال جاری به دستور معاون رئیس جمهوری به استاندار کرمان ابلاغ شد.
وی اظهار کرد: تپه های گاوکشی از این پس تحت نظارت و حمایت کامل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار می گیرد و تدوین ضوابط حفاظتی، تعیین عرصه و حریم این اثر طبیعی به عهده این سازمان است.
وی ادامه داد: از این پس طبق قانون هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی و عمرانی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت این اثر شود ممنوع است.
مدیر پژوهشگاه میراث فرهنگی جیرفت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد تپه گاوکشی گفت: بر اساس نتایج حاصل از کاوش‌ های انجام شده استقرار در تپه گاوکشی دشت اسفندقه جیرفت به اواخر هزاره هفتم پیش از میلاد برمی گردد که تا سده نخستین هزاره ششم (9 هزار سال قبل) تداوم داشته است.
نادرعلیدادی سلیمانی با اشاره به پیشینه سه فصل کاوش در این محوطه گفت: به دنبال بررسی ‌های جامع باستان ‌شناسی تپه گاوکشی که در سال ۱۳۹۳ انجام شد، چند استقرار بر پایه مواد فرهنگی حاصل از بررسی‌ ها از دوره نوسنگی مورد شناسایی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در بخش مرکزی این تپه فضایی به نام معبد کشف شده که این بنا با هندسه زیبایی سکوسازی و سپس با گل اخرای قرمز تزئین شده است.
وی خاطرنشان کرد: گونه ‌های ظریف و زیبایی از سفال صیقل یافته، براق و منقوش از جمله مواد فرهنگی است که در این کاوش‌ ها به ‌دست‌ آمده است.
وی اضافه کرد: پیکرهای گلی و سفالی انسانی نیز از درون فضای آیینی از دیگر کشفیات تپه های گاوکشی اسفندقه است.
شهرستان جیرفت دارای محوطه های تاریخی و باستانی متعدد است و تپه های باستانی کنار صندل، شهر قدیم، مقبره میرحیدر مهنی اسفندقه، امامزاده سلطان سید احمد ساردوئیه و جاذبه های طبیعی از جمله مکان های گردشگری این شهرستان است.
بیش از شش هزار اثر تاریخی و باستانی در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۵۰۰ اثر در جنوب استان قرار دارد.
حدود ۴۳ اثر این منطقه شامل تپه، کاروانسرا، قلعه خانه و باغ به ثبت ملی رسیده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11081
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.