«نه» به تبدیل جنگل دلفارد به میدان تیر

عطیه بهره بر_هفته گذشته بود که در فضای مجازی خبر آمد یکی از نهادها قصد دارد اردوگاه و میدان تیری را در دل منطقه جنگلی، ییلاقی و گردشگری گزوئیه دلفارد (جنگل بنه‌ای) به مساحت 85 هکتار ایجاد کند. شنیدن این خبر موجب شد تعدادی از مردم و نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد جیرفت سه‌شنبه گذشته در اعتراض به این طرح در مقابل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان تجمع کنند. این تجمع‌کنندگان خواستار جلوگیری از اجرای این طرح بودند. این در حالی است که بر اساس شنیده‌ها در گذشته ارگان‌هایی از این مناطق به‌عنوان میدان تیر استفاده می‌کردند که پس از شکل‌گیری اداره کل منابع طبیعی، تصمیم بر این شد که این محدوده حفاظت و قرق شود. گفته می شود چندی پیش یک نهاد تابلویی را در محل مذکور تحت عنوان اردوگاه فرهنگی و تربیتی نصب کرده بود که منابع طبیعی جنوب کرمان بر اساس ماده 55 قانون مطالبات بهره‌برداری از جنگل‌ها به آن نهاد اخطار داد، اما مجدداً نهاد یادشده اقدام به نصب تابلو کرد که با برخورد منابع طبیعی روبرو شد. در حال حاضر روال قانونی این ماجرا در حال طی شدن است.
*واگذاری صورت نخواهد گرفت
مدیر کل منابع طبیعی جنوب در پاسخ به «پیام ما» در خصوص اجرای این طرح گفت که منطقه‌ای که در خصوص آن صحبت می‌شود حفاظت و قرق شده منابع طبیعی است. آگهی حفاظت منابع طبیعی از این محدوده در جراید منتشرشده و از نظر قانونی این جنگل‌ها حفاظت‌شده هستند. محمدحسن کردستانی در خصوص تجمع مردم در مقابل منابع طبیعی هم گفت: «مردم بر اساس شنیده‌ها تجمع کردند و معاون محافظت اداره کل منابع طبیعی هم در خصوص این موضوع به معترضان توضیح داد و گفت که بحث واگذاری این زمین صحت ندارد.» وی تاکید کرد که ما کاملاً مخالف این واگذاری هستیم.
احمد امینی روش، فرماندار جیرفت هم در پاسخ به «پیام ما» در خصوص واگذاری این زمین و اجرای طرح میدان تیر گفت: «این زمین تحت پوشش منابع طبیعی است و واگذاری صورت نخواهد گرفت.»
*ایجاد میدان تیر در این منطقه به درختان آسیب می‌رساند
یکی از معترضان به این طرح که در تجمع روز سه‌شنبه مقابل اداره کل منابع طبیعی جیرفت هم حضور داشت به ما گفت که همه می‌دانیم این زمین‌ها تحت حفاظت منابع طبیعی هستند اما نگرانی ما از این موضوع است که نکند بر اساس خلأ قانونی این اتفاق بیافتد. به نظر ما ایجاد میدان تیر در این منطقه می‌تواند موجب آسیب‌رسانی به درختان شود. وی می‌گوید این منطقه گردشگری است و در نتیجه ایجاد صدای تیر در این محدوده می‌تواند موجب ایجاد ترس در بین گردشگران شود که خوشایند نیست. از طرفی دیگر بحث عدم آسیب‌رسانی به درختان هم وجود دارد. حتی اگر از این محدوده به‌صورت موقتی هم استفاده شود، اشتباه است.
اخبار دست‌اندازی به مراتع و جنگل‌ها در حالی هر از گاهی از نقاط مختلف کشور شنیده می شود که مسوولان مختلف بارها بر حفظ این مراتع تأکید کرده‌اند. رهبر انقلاب در دیدار با مسوولان و فعالان محیط‌زیست، منابع طبیعى و فضاى سبز در سال 93 تأکید کردند که اجازه دست‌درازی به جنگل‌ها داده نشود.

سپاه جیرفت: مدافع طبیعت هستیم
پنج شنبه گذشته سرهنگ پاسدار حمیدرضا محمدی، فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج جیرفت در واکنش به اخبار پخش شده در رابطه با تبدیل بخشی از یک جنگل به میدان تیر به سایت «دقیانوس» گفت که سپاه جیرفت از مدافعان طبیعت است که چندین طرح سازندگی، بیابان زدایی و درختکاری انجام داده و مطالب بیان شده در رابطه با جنگل بنه گزوئیه دلفارد کذب محض است. این نهاد که سابقه مالکیتش بر این زمین به ۳۸ سال قبل بر می گردد، با توجه به داشتن میدان تیر در جاده سد، نیازی به ایجاد میدان تیر در مکان یادشده ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11158
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.