چوب گرانی بلیت هواپیما در چرخ گردشگری

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان روز گذشته بررسی قیمت بلیت‌های هواپیمایی ماهان را در دستور کار خود قرار داد. این در حالی است که 24 اسفند سال گذشته احمد حمزه، نماینده مردم جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر راه و شهرسازی از گران‌فروشی «ماهان» انتقاد کرد و خواستار خارج شدن پروازهای کرمان از انحصار این شرکت هواپیمایی شده بود، بااین‌حال تغییری در قیمت بلیت‌های «ماهان» رخ نداد و تنها برای مدت یک ماه یکی از آژانس‌های مسافرتی کرمان پای شرکت زاگرس را به کرمان باز کرد اما از دو هفته پیش این شرکت هواپیمایی هم از کرمان رفت. همین موضوع که با اعتراض گسترده فعالان گردشگری کرمان روبرو شده بود، کمیسیون گردشگری را بر آن داشت تا از حسین ابراهیمی، معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی «ماهان» برای بررسی بیشتر موضوع دعوت کند.

دیگر به ماهان نمی‌بالیم

علی معین زاده، رییس انجمن هتلداران کرمان نفر اولی بود که توپ انتقاداتش را به‌سوی «ماهان» گرفت. او گفت که «یک‌زمانی از اینکه ماهان از کرمان بلند شده بود، به خود می‌بالیدیم اما سال‌هاست که دیگر به خود نمی‌بالیم.» این فعال گردشگری از گلایه اکثر مردم از ماهان به سبب گرانی بلیت‌ها صحبت کرد و به کنایه گفت که «من یک شرکت هواپیمایی دارم. شرکت البرز ایر با قیمتی پایین‌تر از شرکت من، از کرمان به ابرقو پرواز می‌گذارد. من ضرر می‌کنم پس می‌روم با فشار، به البرز ایر در پرواز مشهد به ابرقو سهمیه می‌دهم، در عوض نمی‌گذارم از کرمان پرواز کند و بی‌رقیب می‌شوم و بلیت را دوباره 250 هزار تومان می‌فروشم.»

گردشگران قید کرمان را می‌زنند

معین زاده گفت که به دلیل انحصاری بودن پروازها، بلیت‌ها گران است. این موجب شده گردشگران قید سفر به کرمان را بزنند. از طرف دیگر چون ماهان تحریم است، مسافران تورهای خارجی تنها با ایران ایر کار می‌کنند و ازآنجایی‌که ایران ایر در کرمان پرواز ندارد، اصلاً به‌طرف کرمان نمی‌آیند. او با طرح این سؤال که «چرا در کرمان فقط باید یک شرکت هواپیمایی فعالیت کند» به «ماهان» پیشنهاد داد که قیمت‌ها را تغییر ندهد اما دفتر فروش بلیت خود در کرمان را تعطیل کند، در این صورت آژانس‌های مسافرتی پای دیگر شرکت‌ها را به کرمان باز می‌کنند.

درخواست سیاوشی از «ماهان»

مهدی سیاوشی، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان در این نشست گفت که کرمانی‌ها شرکت هواپیمایی «ماهان» را متعلق به خودشان می‌دانند و توقع بیشتری از این شرکت دارند اما بلیت پرواز کرمان به تهران در مقایسه با ساعت پروازهای ماهان در دیگر شهرها یا دیگر شرکت‌های هواپیمایی گران‌تر است. این موضوع با توجه به اینکه فاصله کرمان تا تهران زیاد است و هرچه بلیت زیادتر باشد، هزینه گردشگر زیادتر می‌شود، ممکن است باعث شود گردشگران، کرمان را در مقاصد سفر خود نگذارند و  گردشگری کرمان عقب بیفتد، بنابراین خواستار این هستیم چاره‌ای اندیشیده شود.

کرمان در تورهای گردشگری جایی ندارد

آرش طباطبایی، رییس انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمان هم گفت که وقتی یک آژانس پکیج گردشگری را می‌بندد، به هزینه‌ها توجه می‌کند. برخی تورها کرمان را حذف می‌کنند چرا که می‌گویند نرخ بلیت‌ها در مقایسه با دیگر استان‌ها زیاد است. اگر ماهان می‌تواند، نرخ را پایین بیاورد. اگر هم نمی‌تواند، کمیسیون گردشگری دیگر ایرلاین ها را به کرمان بیاورد.

قیمت بلیت‌ها تغییر نمی‌کند!

حسین ابراهیمی، معاون بازرگانی شرکت ماهان در مقابل این انتقادات گفت که سال گذشته برخی رسانه‌ها با مقایسه قیمت بلیت کرمان به تهران با زاهدان به تهران، سفسطه کردند، چراکه در برخی تاریخ‌های خاص قیمت بلیت بیشتر بوده و معمولاً بلیت کرمان به تهران 100 هزار تومان از این مسیر کمتر است. او در حالی این حرف را زد که برای 23 خرداد، حداقل بلیت کرمان به تهران 216 هزار تومان است، اما از بندرعباس به تهران یا زاهدان به تهران حداقل بلیت 193 و 186 هزار تومان است. برای سه ماه دیگر هم اختلاف بلیت کرمان نسبت به زاهدان به حدود 100 هزار تومان می‌رسد. بااین‌حال این مقام مسوول شرکت ماهان مدعی شد که بلیت به کرمانی‌ها گران‌تر فروخته نمی‌شود. او همچنین گفت که هیچ انحصاری وجود ندارد و هر شرکتی که می‌خواهد به کرمان بیاید. ابراهیمی دلیل گرانی بلیت ماهان نسبت به سایر شرکت‌ها را هم در کیفیت خدمات عنوان کرد و گفت که هیچ شرکت داخلی کیفیت ماهان را ندارند.

تغییر موضع یک مدیر آژانس

از نکات حاشیه‌ای نشست روز گذشته می‌توان به تغییر موضع 180 درجه‌ای یکی از مدیران آژانس‌های مسافرتی کرمان اشاره کرد. او که تا پیش‌ازاین از گرانی بلیت‌های ماهان انتقاد می‌کرد، در جلسه روز گذشته به‌شدت از ماهان دفاع کرد و تنها در یک جمله از ماهان خواست که به کرمان بیشتر عنایت داشته باشد.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11400
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.