آزمونهای «شبهنهایی» دانشآموزان متوسطه دوم بهمنظور کنترل استرس و آشنایی آنها با سؤالات نهایی، در ۲ درس عمومی و ۲ درس تخصصی، از دوشنبه ۲۷ فروردین آغاز و تا ۲ اردیبهشت ادامه دارد.
به گزارش کرماننو به نقل از ایسنا، طبق تصمیمات ستاد عالی آزمونها، آزمونهای شبه نهایی بهصورت هماهنگ کشوری طراحی و بهصورت همزمان در سراسر کشور با ۴ عنوان درسی؛ ۲ درس تخصصی و ۲ درس عمومی (باتوجهبه رشته تحصیلی دانشآموزان) در دوره دوم متوسطه، برگزار میشود.
این امتحانات که بهمنظور کاهش استرس دانشآموزان دبیرستانی تدوین شده است از بیست و هفتم فروردین آغاز خواهد شد.
در راستای آشنایی دانشآموزان و همینطور دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم با شیوه طراحی و شرایط آزمونهای نهایی، بستهای توسط سازمان پژوهش و معاونت متوسطه آماده شد که در آن، اهداف جزئی دروس و سؤالهای اساسی که مربوط به آن اهداف است و در کنار آن سطوح شناختی دانشآموزان را مورد هدف قرار میدهند و سؤالات بر اساس آن طراحی میشود، در اختیار دبیران و دانشآموزان قرار میگیرد که این آزمون کاملاً شبه آزمون و متناظر به آزمون نهایی برگزار خواهد شد.
بنا بر اعلام مدیرکل دفتر متوسطه دوم نظری وزارت آموزشوپرورش، سؤالات امتحانات شبه نهایی در همه نقاط کشور یکسان است که توسط دبیرخانهها طراحی و به مدارس ارسال میشود که تلاش شده طراحی سؤالات مشابه سؤالات آزمون نهایی باشد و همین امر میتواند سنگین بودن امتحانات مذکور را برای دانشآموزان تداعی کند.
آزمونهای شبه نهایی که مقرر شده صرفاً از کتابهای درسی طراحی شوند، توسط معلمان خود دانشآموزان تصحیح و اینگونه ضعفهای دانشآموزان مشخص میشود؛ لذا فرصتی است تا دبیران در فرصت باقیمانده تا پایان سال تحصیلی مشکلات درسی دانشآموزان را رفع کنند؛ این در حالی است که اوراق آزمونهای نهایی توسط غیر معلمان دانشآموزان و حتی در سایر استانها تصحیح میشود. معلمان برگههای امتحانات شبه نهایی را بر مبنای کلیدی که در اختیار آنها قرار میگیرد، تصحیح خواهند کرد.
باید اذعان داشت نمرات امتحانات شبهنهایی تأثیری در نمرات آزمون نهایی دانشآموزان ندارد؛ اما ممکن است توسط برخی معلمان بهعنوان نمرات مستمر دانشآموزان در نظر گرفته شود که مسئولان آموزشوپرورش این را توصیه نمیکنند تا دانشآموزان با آرامش در این امتحانات شرکت کنند.
لازم به ذکر است؛ امسال برای هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم سابقه تحصیلی منظور میشود. برای کنکور سال ۱۴۰۳، سهم پایه دوازدهم ۵۰ درصد است؛ اما برای سال ۱۴۰۴ به ۶۰ درصد میرسد که در این زمینه پیشنهاد آموزشوپرورش تأثیر ۴۰ درصدی پایه دوازدهم و ۲۰ درصد سهم سوابق پایه یازدهم بود.
آزمونهای نهایی و سوابق تحصیلی دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم برای سالهای بعد آنان مؤثر واقع میشود به این نحو که دانشآموزان پایه یازدهم برای سال ۱۴۰۴ تولید سابقه انجام میدهند چرا که در این سال، سهم سابقه تحصیلی به ۶۰ درصد ارتقا پیدا میکند که ترکیب پایه یازدهم و دوازدهم است. همچنین سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۵ برای هر سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم تأثیرگذار خواهد بود.