رضا درویشی کارگردان و نویسنده نمایش «عروسی بعد از شب شیشه»؛


رکن اصلی تئاتر باید تماشاگر باشد | نمایش کمدی‌موزیکال سبک دل مردم است

 رضا درویشی کارگردان و نویسنده نمایش «عروسی بعد از شب شیشه» گفت: دست همه کسانی که به شکل حرفه‌ای کار تئاتر شهر می‌کنند را می‌بوسم اما رکن اصلی تئاتر باید تماشاگر باشد آیا ملاحظه شده؟ اگر شده چرا بازخورد درستی ندارد؟ نمایش کمدی‌موزیکال سبک دل مردم است.

به گزارش کرمان‌نو، شامگاه ۱۸ مهر جلسه گفتگو پیرامون نمایش «عروسی بعد از شب شیشه» با حضور اصحاب رسانه و کارگردان و بازیگران نمایش برگزار شد.

 رضا درویشی کارگردان و نویسنده نمایش «عروسی بعد از شب شیشه» او درباره رکن اصلی تئاتر گفت: شاگرد اساتید بزرگی چون سعید سهیلی، رضا صابری هستم، همه ژانر تئاتر و ایسم‌های مختلف کار کردم. اما در آخر رسیدم به یک جایی که دیدم فقط درویشیسم به درد می‌خورد. دست همه کسانی که به شکل حرفه‌ای کار تئاتر شهر می‌کنند را، می‌بوسم. اما رکن اصلی تئاتر باید تماشاگر باشد آیا ملاحظه شده؟ اگر شده چرا بازخورد درستی ندارد؟

 رضا درویشی ادامه داد: سرخی آنتیگونه در نوع خودش بسیار عالی است؛ ولی سیاهی حاجی‌فیروز چیز دیگری است. سرخی آنتیگونه به درد ما کرمانی‌ها نمی‌خورد ما باید دنبال سیاهی حاجی‌فیروز بگردیم. مردم ما این روش کار را می‌پسندند. سرخی آنتیگونه به کار آن‌هایی میاید تئاتر تخصصی کار کنند. یک عده دانشجوی هنر، هنرمند، کسی که می‌خواهد ببیند چه‌کار کرده، چه میزان داده، چه کارگردانی و با چه طراحی صحنه‌ای.

 درویشی با بیان اینکه نوشته‌های خودم برای خودم ارزش بیشتری دارد گفت: همه کارهای من دست‌نوشته‌های خودم است دست‌نوشته‌های بهترین نویسنده‌های طنزپرداز ایران از جمله داود فتحعلی بیگی، داود رشیدی، آقای علی نصیریان هستند؛ اما تماشاگر کرمان نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. ولی نوشته‌های خودم برای خودم ارزش خیلی بیشتری دارند؛ زیرا این متن دست خودم است و هر تغییری بخواهم می‌دهم و متن در دست خودم می‌چرخد.

 درویشی درباره ایده دست‌نوشته‌های خود گفت: به نظر من به نویسنده الهام می‌شود. در ذهن من داستان اولیه می‌آید همان موقع می‌نویسم روزهای بعد پرورش و به آن شاخ‌وبرگ می‌دهم.

 درویشی با بیان اینکه از چهل سال پیش با یک نمایش سیاه‌بازی برای جشن مدرسه تئاتر را شروع کرده افزود: از این نوع نمایش کمدی ۱۵ سال است که اجرا می‌کنم. دوازده نمایش در پانزده سال گذشته کار کردم و هر کدام یک ساعت و نیم، دو ساعت طول کشیده است که موضوعات اکثر آن‌ها خانوادگی است؛ چون معمولاً مردم این موضوعات را بیشتر می‌پسندند.

 او افزود: در حال حاضر کارهایی با یک‌سر دیالوگ گفتن نمی طلبه، باید یک چیزهایی وسط کار اضافه کنی وگرنه یکنواخت می‌شود. چهل و هشت دقیقه صحنه اول ما اگر قرار باشد همه آن دیالوگ باشد، جامعه نمی‌طلبد. استفاده از موسیقی اگر بتونه در خدمت کار باشد، خیلی خوشگل‌تر می‌شود.

 او افزود: دوستان زیادی در عرصه هنرنمایشی از چهل سال پیش فعالیت داشتند که تا کنون کلاً پنج کار انجام داده‌اند، اما من این چهل سال یک روز از تئاتر فاصله نگرفته‌ام.

 درویشی درباره حمایت ارگان‌های دولتی گفت: از هیچ ارگان دولتی حمایت نداشتیم حتی به برخی ارگان‌ها بلیت رایگان و نیم‌بها داریم؛ اما همان بلیت نیم‌بها هم از سمت ارشاد نداشتیم. کاری هم انجام می‌دهیم باید دیده شود. نمی‌شود ۱۰ روز خالی اجرا کنید تا مردم بفهمند این کار فایده ندارد. باید کار روز اول دیده شود و ما طوری تبلیغ می‌کنیم. روز اول، با روز چهلم هیچ فرقی نکند. تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر هر تابلویی دو میلیون و پانصد هزار تومان برای ما هزینه داشت که من بیست و پنج تابلو داشتم که بیش از پنجاه میلیون هزینه تابلوها شده است.

 او افزود: زندگی‌ام رو وقف خنده مردم کردم. بعد از مرگ کوله‌پشتی من پر از خنده‌های انسان‌هاست نه مسلمان زیرا در این سالن ممکنه مسیحی. یهودی، زرتشتی هم باشد که خنده همه این‌ها برای من مهم است.

 کارگردان نمایش «عروسی بعد از شب شیشه» در پایان درباره اسپانسرهای خود افزود: خود اسپانسر می‌داند اگر اسپانسر شدن آن هیچ سودی هم برایش نداشته باشد مهم نیست؛ چون شریک خنده مردم بوده و همچنین طمع برای اسپانسر در ذهن نداریم و هرکس با مبلغ اندک توانسته اسپانسر شود.

نمایش کمدی‌موزیکال «عروسی بعد از شب شیشه» به نویسندگی و کارگردانی رضا درویشی تا ۲۴ مهر ساعت ۱۹ به روی صحنه می‌رود.لازم به ذکر است این نمایش ۲۴ مهر در دو سانس اجرا می‌شود.

بازیگران: رضا درویشی، حمید جعفری، هادی درویشی، حمیده صادقی، هوشنگ چهارگنبدی، عباس کافی، رضا پاک‌بین، حمید صادقی، یگانه مهدی‌زاده و بهار جلالی

دستیار کارگردان: هادی درویشی موسیقی: علیرضا زرآستان (به همراه گروه کر)

خلاصه: حکیمه، زنی که همسرش فوت شده، پشت در اتاق زایمان در بیمارستان منتظر تولد نوه‌اش است که با پدربزرگ نوزاد دیگری آشنا می‌شود. قرار بر ازدواج می‌شود. همه در تدارک شب عروسی، عاقد در حال خطبه خواندن که داماد از سر سفره عقد پا به فرار می‌گذارد. عروس خیال می‌کند جادو و جمبلی در کار است و به دنبال باطل کردن آن اتفاقاتی در پیش است که …

برای خرید بلیت می‌توانید به سایت تیوال مراجعه کنید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=123032
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.