معاون سوادآموزی آموزشوپرورش استان کرمان گفت: بزرگترین مشکل نهضت سوادآموزی در سراسر کشور شناسایی و جذب سوادآموزان است که ما در استان ۱۵۱۲ نفر آموزشدهنده داریم که فعال هستند از این تعداد ۲۵۶ نفر مرد و ۱۲۵۵ نفر خانم هستند؛ یعنی حدود ۸۳ درصد از آموزشدهندههای ما خانم هستند.
به گزارش «کرمان نو»صبح امروز در نشست خبری مبنی بر هفته سوادآموزی، معاون سوادآموزی آموزشوپرورش استان کرمان گفت: در سال ۱۳۵۸ با فرمان امام یک حرکت شروع شد که نرخ سواد کشور ۴۸ درصد بود؛ یعنی قبل از انقلاب حدود ۵۲ درصد ملت بیسواد بودند و با فرمان امام جهت باثبات کردن افراد حرکت آغاز شد از خانهبهخانه از شهر به شهر و در حال حاضر بهصورت یک نهضت و سازمان ایفای نقش میکند.
ارجمندکرمانی با اشاره به اینکه یکی از ملاکهای هر کشور نرخ با سوادی آن کشور است گفت: کسانی که از سواد محروم ماندند یا به علت فقر فرهنگی است یا فقر اقتصادی که هر دو آنها برای جامعه آسیب است.
او افزود: نرخ سواد کشور نزدیک به ۹۸ درصد و نرخ سواد استان حدود ۹۶ درصد است. قابلذکر است بزرگترین مشکل نهضت سوادآموزی در سراسر کشور شناسایی و جذب سوادآموزان است که ما در استان ۱۵۱۲ نفر آموزشدهنده داریم که فعال هستند از این تعداد ۲۵۶ نفر مرد و ۱۲۵۵ نفر خانم هستند؛ یعنی حدود ۸۳ درصد از آموزشدهندههای ما خانم هستند.
او با بیان اینکه بیشترین آمار بیسوادی در جنوب و شرق استان کرمان وجود دارد ادامه داد: بیشترین نرخ بیسوادی در روبارجنوب، جازموریان و جیرفت است در شمال و غرب استان آمار بیسوادی کاهشیافته اما بیشترین آمار بیسوادی در جنوب و شرق استان مشاهده میشود.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزشوپرورش استان کرمان با بیان اینکه فقر فرهنگی و اقتصادی از جمله دلایل مهم بیسوادی هستند و یکی از ملاکهای توسعهیافتگی هر کشور افزایش نرخ باسوادی است به افراد موفقی که از نهضت سوادآموزی فعالیت خود را آغاز کردهاند نیز اشاره کرد و گفت: در استان کرمان شهرستان کوهبنان کمترین نرخ بیسوادی را دارد و ۱۰ شهرستان از جمله راور و شهربابک و برخی مناطق مانند نوق در رفسنجان شرایط خوبی از نظر سوادآموزی دارند.
ارجمند گفت: درصد قبولی سوادآموزان استان کرمان در سال گذشته ۵۲ درصد بود که امسال این آمار به ۶۰ درصد رسیده است.
معاون سوادآموزی آموزشوپرورش استان کرمان گفت: سال گذشته در بحث سوادآموزی ۱۱۳ نفر تحت پوشش بردیم.
او با اشاره به مراحل سوادآموزی افزود: سوادآموزی سه دوره دارد؛ دوره سواد، انتقال و ترکیب. دوره سواد شامل افرادی میشود که بیسواد مطلق هستند؛ یعنی هیچ نوع خواندن، نوشتن، حسابکردن بلد نیستند که آموزش میبینند به مدت ۶ ماه و بعد از ۶ ماه اگر در کلاس حضور پیدا کنند و در امتحان حاضر شوند و نمره قبولی رو بگیرند مدرک سوم ابتدایی را به سوادآموزان میدهند و وقتی که دوره سواد رو طی کردند میتوانند به دوره انتقال بیایند که حدود ۶ ماه آموزش میبینند و بعد در آزمون شرکت میکنند و در صورت قبولی مدرک ششم ابتدایی را به به آنان میدهند که این خود یکقدم خیلی بزرگ در جامعه. است بهصورت ملی ما افراد ۱۰ سال تا ۵۹ساله را تحت پوشش قرار میدهیم .
معاون سوادآموزی آموزشوپرورش استان کرمان گفت: در سال جدید ۱۱۱۳ نفر آموزش دادیم که ۸۷۵۸ نفر ایرانی هستند و ۲۲۵۵ اتباع را تحت پوشش قرار دادیم؛ یعنی تقریباً ۷۹ و نیم درصد ایرانی تحت پوشش داریم حدود بیست و نیم درصد اتباع را نیز تحت پوشش قرار دادیم
ارجمندکرمانی با اشاره به تغییر اساسنامه نهضت سوادآموزی عنوان کرد: باتوجهبه مصوبه مجلس در سال گذشته، اساسنامه نهضت سوادآموزی باید تغییر کند. برایناساس، وزارت آموزشوپرورش موظف شده است که تا سال ۱۴۰۳ این اساسنامه را بازنگری کرده و به سمت آموزش بزرگسالان و آموزشهای نوین حرکت کند.
معاون سوادآموزی آموزشوپرورش استان کرمان گفت: در حال حاضر، بخشی از سواد جامعه ما در زمینههایی مانند ثبات اقتصادی، مالی، ارتباطی و سازمانی در سطح پایینی قرار دارد. هدف از تغییر اساسنامه این است که بتوانیم از سال آینده، شیوههای جدیدی را در سطح استانها و کشور اجرا کنیم.
او ادامه داد: یکی از موضوعات مهم این است که افراد با آگاهی ناکافی در زمینه مسائل مالی و ارتباطی، تصمیماتی میگیرند که ممکن است آینده آنها را تحتتأثیر قرار دهد؛ بنابراین ضرورت دارد که آموزشهای ما در این حوزهها گسترش یابد تا افراد بتوانند ارتباط مؤثرتری با خانواده، همکاران و جامعه خود برقرار کنند. هرچند این تغییرات هنوز نهایی و مصوب نشده است؛ اما در مرحله تدوین قرار دارد. آنچه تاکنون مشخص شده این است که اساسنامه جدید از سال ۱۴۰۳ به طور کامل تغییر خواهد کرد.
او افزود: در همین راستا باید به پیشرفتهای گذشته نیز اشاره کنیم. بر اساس گزارش یونسکو، از سال ۱۳۵۵ تاکنون نرخ رشد سوادآموزی در جهان ۱۸ درصد بوده است درحالیکه این نرخ در ایران حدود ۵۰ درصد بوده و ۲.۶ برابر میانگین جهانی است. این نشاندهنده تلاشهای گسترده در این زمینه است.
ارجمندکرمانی با اشاره به مراکز یادگیری محلی گفت: همچنین در کنار آموزش سوادآموزی مراکز یادگیری محلی در استان ایجاد شدهاند. در این مراکز، علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن، مهارتهایی به افراد آموزش داده میشود که بتوانند در آینده شغل مناسبی داشته باشند یا کاری را بلد باشند.
او در پایان افزود: علاوه بر این، فعالیتهای مکملی مانند برنامههای «خواندن با خانواده» نیز اجرا میشود. در این برنامهها، خانوادههایی که برخی اعضایشان باسواد و برخی دیگر بیسواد هستند، از طریق خواندن داستان یا متون آموزشی، سواد و آگاهی خود را تقویت میکنند. همچنین فعالیتهای دیگری مانند انشانویسی، حفظ قرآن، روخوانی قرآن، کتابخوانی و برنامههای مرتبط با مفاهیمی مانند «نماز کلید بهشت است» در کنار سوادآموزی اجرا میشوند که هدف از این فعالیتها، تکمیل فرایند یادگیری و توانمندسازی افراد است.