وضعیت نگران‌کننده آب آشامیدنی شهداد

اخیرا یک منبع محلی از شهداد گزارش کرد که حدود ۷۰ روز است کیفیت آب آشامیدنی این شهر دچار افت شدید شده است. بدین صورت که مخازن تامین آب شهداد در بیرون از شهر دچار مشکلاتی شده و آب شرب از چاهی در شهر به فاصله ۶تا ۷ متری چاه‌های فاضلاب تامین می شود. به گفته این شهروند شهدادی آب آشامیدنی کنونی این شهر شور، تلخ، دارای مزه ای شبیه روغن ماشین، زرد رنگ و حاوی شن و ماسه است.

او می گوید همین آب بی کیفیت هم اغلب جیره بندی است و در ساعات زیادی از شبانه روز کم فشار یا قطع می‌شود. مردم نگران سلامتی خود و فرزندانشان هستند و متاسفانه مسئولین در این زمینه اقدامی نمی کنند.

خبرنگار «کرمان نو» در یک هفته گذشته ضمن تماس با بخشدار شهداد خواهان توضیح وی در مورد آب شرب شهداد شد، یزدان پناه قول داد پیرامون این مشکل پاسخ دهد. اما تماسهای بعدی کرمان نو از سوی بخشدار بی پاسخ ماند.

در مورد وضعیت بهداشتی آب شهداد با یک کارشناس بهداشت محیط به گفتگو پرداختم:

حامد محمدی می گوید« فاصله چاه فاضلاب با چاهی که بعنوان آب شرب استفاده میشود حداقل باید ۱۵ متر باشد. زیرا آب نزدیک به فاضلاب درمعرض آلودگی با باکتری، ویروس، نیترات، سولفات و… است لذا وقتی چاه آب و فاضلاب در فاصله ای کمتر از ۱۵ متر قرار دارند، باید نمونه برداری و آزمایش انجام شود. شاید با  یک گند زدایی بسیار ساده مشکل آب حل شود. گاهی هم نیاز است اقدام تخصصی انجام شود. به‌هرحال در چنین شرایطی احتمال بیماری افرادی که از این آب استفاده می کنند وجود دارد.»

 بنا به یافته های علمی بیماریهایی از طریق  آب آلوده به فاضلاب ایجاد می شود از جمله :

وبا

باکتری تحت نام ویبریوکلرا عامل بیماری روده کوچک است که وبا نام دارد. انسان وقتی به این بیماری دچار می شود که آب نوشیدنی یا غذا با مدفوع فرد عفونی آلوده شده باشد. در مناطقی که شرایط بهداشتی خوبی ندارند و منابع آب نیز محدود است, یک فرد آلوده می تواند کل اجتماع را آلوده نماید.

آمیبیازیس یا اسهال مسافرتی

یکی از شایعترین بیماری هایی که توسط آلودگی آب ایجاد می شود آمیبیازیس است. آب آلوده شده توسط آمیب می تواند سبب عفونت روده بزرگ و کبد شود استفاده از آب آلوده شده با فاضلاب یا آب تصفیه نشده عواملی هستند که خطر ابتلا به آمیبیازیس را افزایش می دهند.

اسهال خونی:

این بیماری توسط باکتری هایی از طریق آب یا غذای آلوده وارد بدن می گردند

اسهال:

اسهال عفونی یکی از شایعترین بیماری هایی است که توسط آب آلوده ایجاد می گردد این بیماری در نوزادان و بچه های کوچک حتی خطر مرگ به همراه دارد. عمومی ترین عامل این بیماری ویروس منتقله از طریق آب است اما باکتری ها و انگل های آب آلوده با مدفوع هم عوامل مشترک بیماری به حساب می آیند.

هپاتیت A:

این بیماری روی کبد اثر می گذارد و توسط ویروس هپاتیت A ایجاد می شود. این بیماری از طریق ورود آب یا غذای آلوده به مدفوع گسترش می گردد.

کرم های روده:

کرم های انگلی روده(کرم های گرد, کرم های شلاقی و کرم های قلابدار) می توانند از طریق غذا و آب آلوده ای که با مدفوع آدمی در تماس بوده اند منتقل شود. بیماری می تواند با بهداشت و بهسازی خوب و استفاده از غذا و آب آشامیدنی تمیز پیشگیری شود.

تب حصبه: این بیماری با بلع غذا وآب آلوده اتفاق می افتد.

بنا بر آنچه که ذکر شد به نظر می‌رسد سلامت مردم شهداد در خطر قرار دارد و باید مسئولین هرچه سریعتر به این وضعیت رسیدگی کنند. کرمان نو آماده است نظر مسئولین مربوط را منتشر نماید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12883
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.