فاراتون؛ فراتر از یک ماراتون استارتاپی

این رویداد با شعار ‘فراتر از یک ماراتون استارتاپی’ با حضور ۹۰ نفر که در مرحله تیم‌سازی به ۱۶ تیم گروه‌بندی شدند، در سه گام و چهار هفته از ۱۹ بهمن ماه در اتاق بازرگانی کرمان آغاز و اختتامیه و داوری آن ۱۱ اسفندماه با حضور سیصد نفر در دانشگاه هایتک کرمان برگزار شد.

در قدم نخست تیم‌سازی افراد شرکت‌کننده و تسهیل فرایند این مهم با برگزاری آزمون‌های شخصیت‌شناسی صورت گرفت. از بالاترین اهدافی که این رویداد دنبال می‌کرد مسئله آموزش در ایده‌پردازی بود که در این راستا، فاراتون با ارائه ۸ پنل تخصصی گردشگری، صنایع‌دستی، کشاورزی، خدمات شهری، پزشکی، آی‌تی، صنعت و معدن و دعوت از فعالین و متخصصین این ۸ صنعت به عنوان پنلیست کار خود را آغاز کرد.

 منتورها یا مربیانی که به همرسانی تجربیات و آموزش موضوعات مهم در ایده‌پردازی در حوزه پنل‌های تخصصی ایشان می‌پرداختند، پس از حضور در جمع شرکت‌کنندگان و جلسات مربوطه، تیم‌ها را در راه شکل‌گیری ایده‌شان و استفاده از آن در جهت تولید محصول هدایت می‌کردند.

تفاوتی که فاراتون با رویداد مشهور استارتاپ ویکند داشت فرصت زیاد تیم‌ها در ایده‌پردازی‌شان بود که بجای ۱ روز، ۳ روز زمان در اختیار داشتند. نکته هائز اهمیت تعریف اشتباهی است که این روزها از استارتاپ‌ها در ذهن مردم شکل گرفته؛ بر اساس این تعریف شرکت‌های کوچکی که در بستر آی‌تی در حال خدمت‌رسانی هستند و به کمک پلتفرم‌های چندسویه که کاربران را به ارائه‌دهنگان خدمات متصل می‌کنند (مانند اسنپ که مسافرین را به رانندگان متصل می‌کند) استارتاپ نامیده می‌شوند؛ اما وجه تمایز فاراتون در همین موضوع بود که الزاما تیم‌ها نباید پلتفرم‌های خدمت‌رسانی ارائه می‌کردند، بلکه محصول خروجی آن یک‌صدا شدن ۱۶ تیم شرکت‌کننده برای حل مسائلی بود که در ادامه پنل‌ها جرقه آن به ذهن شرکت‌کنندگان خطور کرده بود.

ارائه ایده‌ها، محصولات و داوری

آنطور که جاوید مومنی، عضو کمیته سیاست‌گذاری فاراتون در گفت‌وگو با پیام ما می‌گوید، داوری و معیارهای آن در این رویداد بر اساس فضای اکوسیستمی کرمان و نوع رویداد بود. از آن‌جایی که فاراتون در مرحله ایده بود، موضوعات دارای اهمیت شامل حجم بازار، محصول اولیه، مدل و استراتژی ورود به بازار، تحلیل رقبا بودند و داوری بر این اساس انجام شد.

او می‌گوید استقبال از فاراتون فراتر از حد انتظار بود، تا جایی که فعالین حوزه‌های مختلفی که در این رویداد حضور نداشتند، دعوت کردند تا فاراتون را در حوزه تخصصی آن‌ها نیز برگزار کنیم. مومنی در ارتباط با ادامه برگزاری فاراتون و رویدادهای اینچنینی افزود: در حال تلاش برای ثبت یک NGO در جهت رشد اکوسیستم استارتاپی کرمان هستیم و امیدواریم در آینده بتوانیم سالانه دو بار فاراتون را برگزار کنیم.

برندگان و تجاری‌سازی

«ترنج» با ایده مدلی نوین از تولید محتوای مناسب در حوزه صنایع دستی، «قندی» با توسعه یک اپلیکیشن موبایل در زمینه کنترل دیابت و «شب‌باما» با ایده تغییر سبک زندگی و گردشگری در شب به ترتیب تیم‌های اول تا سوم معرفی شدند.

در اختتامیه فاراتون که ورود عموم آزاد بود، سرمایه‌گذارهای مختلفی حضور داشتند، اما شرکت دیده‌بان‌نت به عنوان اسپانسر و یک سرمایه‌گذار اصلی اعلام کرده بود مبلغ ۲۰ میلیون تومان روی تیم برتر انتخابی‌شان سرمایه‌گذاری می‌کند.

تیم برگزاری فاراتون، علاوه بر این رویداد از پاییز امسال رویدادهای «تی‌تاکز» و «استارتاپ نایت» را بصورت هفتگی در جهت توانمندسازی بیشتر اکوسیستم استارتاپی کرمان برگزار می‌کند.

فاراتون؛ مدلی تازه از رویدادهای استارتاپی

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=16539
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.