لرزه نگارهای موجود در کرمان پاسخگوی نیاز استان نیست

علی رشیدی  افزود: لذا در زلزله سال 82 شهرستان بم لرزه های خرد نمایش داده نمی شد و زمین لرزه های بزرگ این شهرستان نیز از راه دور شناسایی شد که دقیق نبود.

وی تصریح کرد: پیش نشانگرهای غیرقطعی برای زمین لرزه ها از جمله انتشار گازهای رادون با نیمه عمر چهار روز که با سنسورهایی تشخیص داده می شود وجود دارد که با این روش می توان از زمین لرزه ها پیش از وقوع آگاه شد اما امکانات آن در کشور موجود نیست.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان گفت: افزایش پیش لرزه ها، پیش نشانگر الکترومغناطیسی و آشفتگی میدان مغناطیسی زمین نیز پیش نشانگر زلزله است اما در این مورد نیز قطعیتی وجود ندارد لذا بهترین راه مقابله با زلزله در استان کرمان مقاوم سازی سازه های این استان است.

وی با بیان اینکه گسل لکرکوه واقع در شرق شهرستان راور پتانسیل زلزله های بزرگ را در آینده دارد گفت: بدلیل اهمیت و تمرکز جمعیت در کلانشهرها، گسل های پیرامون پنج کلانشهر کشور ازجمله کرمان به تصویب رسیده است و مطالعات لرزه خیزی را با دقت بیشر نسبت به گذشته انجام می شود و با این مصوبه تمامی گسل های موجود پیرامون شهرها شناسایی و فرآیند تدقیق انجام شد.

رشیدی افزود: تاکنون اقدامات تدقیق گسل های پیرامون کلانشهرها با مقیاس یک در 100 هزار انجام شده است و دقیق نیست.

وی با بیان اینکه برای تدقیق گسل های شناسایی شده با دقت چندین متر نقشه هایی تهیه می شود ادامه داد: در شعاع 25 کیلومتری اطراف شهر کرمان با 14 گسل شناسایی شده که بسیاری از آنها فعال نیستند.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان گفت: گسل فعال باید سابقه زمین لرزه تاریخی داشته و رسوبات کواترنر را برش داده باشد.

وی افزود: بررسی سابقه زمین لرزه های قدیمی جزو برنامه مطالعاتی گسل های کلانشهر کرمان است و برخی از گسل های اطراف کرمان در دوره چند هزار ساله فعالیتی نداشتند.

رشیدی عنوان کرد: طی برنامه ششم توسعه دولت منابع مالی شناسایی گسل ها، سن سنجی و مطالعات هزینه را برای کلانشهرها پرداخت می کند لذا با تزریق اعتبارات نقشه دقیق با مختصات واقع اعلام خواهد شد.

وی گفت: سال 82 همزمان با زلزله بم یکی از گسل انار کرمان که ساختار مشابهی با گسل شهرستان بم داشت، با فعالیت های اداره کل زمین شناسی و ایجاد فرهنگ سازی بسیاری از منازل مسکونی آن شهرستان مقاوم سازی شدند.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان افزود: گسل ها کانون مجرای هدایت آب هستند لذا کانون های جمعیتی در این مناطق شکل می گیرند.

گسل لکرکوه با روند شمال به شمال شرقی، جنوب به جنوب غربی تقریبا به موازات گسل نایبند و به طول 130 کیلومتر در غرب آن قرار دارد و مسبب وقوع زمین لرزه ویرانگر سال 1290 هجری راور که منجر به کشته شدن 700 نفر شد، این گسل بوده است.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از سازمان های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=16666
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.