چالش ثبت‌نام دانش‌آموزان افغان در مدارس کرمان

جنگ که باشد چاره ای نیست جز آوارگی برای زنده ماندن، سرنوشت مردمانی که به واسطه همسایگی به کشور ما رجوع کرده اند، گره خورده با رفتارهای تحقیرآمیزی که هیچ کسی تاب شنیدنش نیست.
#از_مهر_ جا_نمانند
اردیبهشت ماه سال 94 بود که از طرف رهبرانقلاب اعلام شد که همه دانش آموزان اتباع چه قانونی و چه بی مدرک می توانند در مدارس ایرانی تحصیل کنند، اما این دستور به‌طور کامل اجرا نشد و در فضای مجازی مردم، هشتکی با محتوای (#از_مهر_جا_نمانند) برای حمایت از این موضوع راه انداختند که تعداد بسیاری را به خود جذب کرد و وزیر آموزش‌ و پرورش قول ثبت‌نام کل دانش‌آموزان اتباع را داد.
افزایش 10رصدی مدارس کشور در ثبت نام اتباع
در چند ماه گذشته آن طور که فارس نوشته سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش مسوولان امور تحصیلی اتباع خارجی در ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور اعلام کرده بود که بیش از 10 درصد رشد ثبت‌نام دانش‌آموز افغانستانی را در مدارس ایران نسبت به سال گذشته داشتیم.
اما در کرمان انگار اوضاع احوال به گونه ای دیگر بوده است. در این چند هفته ای که گذشت چند تن از دوستان افغان که حتی به صورت قانونی در ایران ساکن بودند به «کاغذوطن» خبر دادند نه تنها مدارسی که در منطقه مسکونی آن ها بلکه حتی مدرسه های دیگر هم از پذیرفتن فرزند آن ها در ماه های ثبت نام امتناع کرده‌اند و تنها دلیل مدرسه هم افغان بودن بچه ها بوده است، حتی این دوستان از رفتاری که خارج از چهارچوب اخلاقیات بوده درد و دل کردند.
پدر یکی از دانش آموزان می‌گوید من هر مدرسه ای که رفتم گفتند نمی توانی بچه ات را ثبت نام کنی، می گفتند برای مدرسه ما بخش نامه ای برای پذیرش اتباع نیامده.این پدر که خود را کارگر ساده ای معرفی می کند می گوید مجبور شدم با همه نداری بچه را غیرانتفاعی ثبت نام کنم تا درس بخواند.
مدرسه کرمانی
بدون پذیرش اتباع
«کاغذ وطن» پیگیر این قضیه شد و به یکی از این مدارس تماس گرفت، گرچه شهریور ماه است و طبیعی است که ظرفیت کلاس ها پر باشد اما مدیریت مدرسه در پاسخ به سوال خبرنگار ما که (به ظاهر برای خواهرش تقاضای ثبت نام داشت) که آیا پذیرش افغان هم داشته‌اید یا خیر پاسخ شنید که اصلا این مدرسه مورد افغان ثبت نام نمی‌کند.
این مدرسه نشد
یک مدرسه دیگر
با توجه به این موضوع از روابط عمومی آموزش پرورش استان کرمان خواستیم که به ما توضیح دهد چگونه این اتفاق افتاده وقتی که حتی خود او می گوید پذیرش دانش آموز اتباع شبیه دانش آموز ایرانی است؟ با این حال امیدسلاجقه نپذیرفتن دانش آموز در مدارس کرمان را رد کرد و گفت در حال حاضر طبیعی است که مدارس کرمان با این ترافیک جمعیت، ظرفیت پذیرش نداشته باشند و پدر و مادر ها معطل بمانند و حتی ممکن است قرار باشد اگر این مدرسه نشد، به یک مدرسه دیگر مراجعه کنند، به گفته او پیش بینی می شود امسال حدود 32هزار نفر اتباع در مدارس کرمان ثبت نام کرده باشند.
برخورد آموزش و پرورش
با مدیران خاطی
موضوع را از کارشناس امور اتباع آموزش و پرورش استان پیگیر شدیم، محمد نیکبخت گفت این موضوع اصلا صحت ندارد، ما برای همه مدارس شیوه نامه ثبت نام را فرستادیم و هیچ فرقی بین ثبت‌نام ایرانی و افغان وجود ندارد. به گفته او احتمال دارد که دلیل ثبت نام نکردن این باشد که افراد از فصل ثبت نام جا مانده باشند اما با این وجود این مقام مسوول از «کاغذوطن» خواست که این موضوع را از زبان پدر و مادر‌های افغان بشنود و مشکل این افراد را به مدیرکل استان بفرستد تا بررسی شوند.
نیکبخت می گوید اداره‌های ناحیه یک و دو کرمان موظف به رسیدگی این هستند که دانش آموز افغان بدون هیچ برخوردی ثبت نام شود، حتی اگر مدیری از مدارس کرمان مدعی شود که پذیرش اتباع را ندارند، به صورت جد با او برخورد شود. او می گوید حتی شده که نخواهیم آن فرد، مدیر مدرسه بماند. به گفته او سعی می شود که همه مشکلات در این حوزه رفع و رجوع شده و ما می خواهیم هرکسی از اتباع که با چنین اتفاقاتی روبرو شد به اداره کل مراجعه کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19327
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    باسلام
    من مادری هستم که دخترم را در نزدیکترین مدارس محل زندگیمان بردم، اما ثبت نام نکردن، حتی به آموزش وپرورش منطقه هم مراجعه کردم، گفتن که از تهران بخشنامه آمده است، که مثل سال‌های گذشته حق ثبت نام درمدارسی که ایرانیان درس میخوان ندارن، وباید درمدارسی مخصوص خود ثبت نام بشوند، بعلت وصع مالی نامناسب نمیتوانم دخترمان را در مدرسه غیر انتفاعی ثبت نام کنم، ومجبور شدم، در مدارس دولتی که مخصوص افغانی‌ها هست ثبت نامش کنم، که حدود چهل وپنج دقه تا خانه فاصله داره، حتی به آموزش وپرورش هم گفتم که جاهای دور برای فرزندانمان آن هم دوره ابتدایی خطر داره، اگر اتفاقی برایشان بیفتد مقصر کیست، وآنها هم با کمال خونسردی درجواب گفتن که مشکل ما نیست، حال مه که دختره جای دور ثبت نامش کردم، تا بره وبیاد هزار بار مرده وزنده مشوم. چه باید بکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.