جهادکشاورزی: گلخانه هیدروپونیک فرصتی برای صیانت از کشاورزی کرمان

آنطور که ایرنا نوشته عباس سعیدی گفت: با توجه به اقلیم خشک و استمرار خشکسالی در این استان اجرای طرح 750هکتاری گلخانه هیدروپونیک می تواند ضمن تحول در بخش کشاورزی به اشتغال پایدار منطقه کمک کند.
وی ادامه داد: این طرح که از 2 سال قبل مجوز احداث گرفته، بنا به مشکلات بانکی هنوز نتوانسته با تامین اعتبار لازم به کمک کشاورزان استان که خشکسالی های متوالی معیشت آنان را با خطر نابودی مواجه کرده، بیاید .
مدیر کل جهاد کشاورزی استان کرمان از این طرح که به صرفه جویی آب کشاورزی و افزایش تولید کیفی و چند برابری محصول می انجامد به عنوان اقدامی عالی و ارزشمند یاد کرد.
سعیدی به نحوه اجرای این طرح گلخانه ای پرداخت و گفت که طرح یاد شده در قالب قطعات 2 هکتاری و با مشارکت مستقیم کشاورزان و تسهیلات شرکت مجری طرح (عمران کرمان ) انجام می شود و در یک دوره زمانی پنج ساله این گلخانه های 2 هکتاری در اختیار کشاورزان منطقه قرار خواهد گرفت.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان می گوید: از آنجا که هزینه احداث و راه اندازی هر کدام از این گلخانه ها 2الی سه میلیاردی است و از توان کشاورزان منطقه خارج است، می طلبد که حوزه های مختلف از جمله بانک ها و صندوق توسعه ملی و هر سازمان و نهادی که می تواند در جهت سرعت بخشیدن به روند اجرای طرح مذکوربه عنوان نمونه عینی اقتصاد مقاومتی و تکیه برداشته های بومی، حمایت و مشارکت لازم را داشته باشند پای کار بیایند و شرایط اجرای طرح را فراهم سازند.
با توجه به کم آبی در استان کرمان و لزوم کاهش مصرف آب و بهره وری آب در جهت اقتصاد مقاومتی و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی اجرای این طرح توسط شرکت عمران کرمان به صورت عام المنفعه اجرا می شود و کشاورزانی که 2 هکتار زمین داشته باشد این پروژه برای آنها اجرا می شود.
براساس این گزارش سازمان عمران کرمان کارهای اخذ وام، واگذاری و نصب تجهیزات را توسط یک شرکت هلندی اجرا می کند و با مشارکت سازمان نظام مهندسی استان کرمان کار آموزش مهندسین انجام می شود و کارگر نیز در صورت نیاز استخدام می شود و تمامی امور مربوط به گلخانه تحت اختیار کشاورز گذاشته می شود.
همچنین برای فروش محصولات حاصل از این طرح نیز در بازار برنامه ریزی شده و اقساط وام مربوطه و هزینه های کارگر توسط مجری طرح پرداخت و پس از اتمام اقساط وام مدیریت به کشاورز وارد می شود.
در حال حاضر تقاضا برای مشارکت در این پروژه از سوی مردم زیاد است و این پروژه کاملا کار کارشناسی است و نمونه همین طرح که راندمان مصرف آب در آن حدود 700 درصد آب نسبت به سیستم غرقابی است ، هم اکنون توسط آستان قدس رضوی در خراسان رضوی در حال انجام است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19595
1 نظر
  1. […] برائی نژاد بیان کرد: لازم است جهادکشاورزی مدیریت بهتر و دقیق تری در خصوص تولید مرغ داشته باشد […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.