دامپزشکی کرمان نقش فعالی در توسعه پایدار دارد

حسین رشیدی با اشاره به اینکه باید نگاه جدی ‌تر به جایگاه دامپزشکی و تأمین اعتبار این حوزه داشته باشیم افزود: دامپزشکی نقش موثری را در راستای تامین بهداشت، امنیت و سلامت غذا در جامعه ایفا می‌کند.
به گزارش ایرنا، وی تحولات ساختاری-سازمانی، مبارزه با بیماری ‌ها، تشخیص و درمان، نظارت بهداشتی بر فرآورده‌ های خام دامی را چهار اصل مهم در دامپزشکی عنوان و تصریح کرد: طی سال های اخیر سامانه ‌های الکترونیک چون سامانه اتوماسیون، صدور پروانه، دارویی، سیستم یکپارچه قرنطینه، سایت اطلاع‌ رسانی، GPS دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل و نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی برای تحقق اهداف دولت الکترونیک راه اندازی شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تأسیس و توسعه پست‌ ها و خانه ‌های بهداشت دامپزشکی در بخش‌ ها و روستاها با هدف ارائه بهتر و سریع ‌تر خدمات دامپزشکی نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب است بیان داشت: در این راستا 250 دامپزشک در بخش خصوصی و 100 نفر نیز در بخش دولتی مشغول به فعالیت هستند.
رشیدی با توجه به جذب تعداد قابل‌ توجهی از بانوان به ‌عنوان دامپزشک در دهه 80 گفت: در مجموع ترکیب جنسیتی دامپزشکان به نفع بانوان تغییر کرد و هم ‌اکنون تعدادی از این افراد در پست ‌های مدیریتی و کارشناسی با کارایی خوب مشغول به فعالیت هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان به اقدامات انجام شده در حوزه مباره با بیماری ها و کنترل و پیشگیری بیماری های واگیردار دامی اشاره کرد و افزود: بیماری مهلک شاربن سبب عفونت موضعی و عمومی در انسان شده که با واکسیناسیون هدفمند ‘واکسینه کردن منطقه تائید شده از بیماری’ کانون‌ های آن در استان، کاملاً کنترل ‌شده است.
رشیدی از اجرای طرح‌ های ضربتی در کنترل بیماری بروسلوز ‘تب مالت’ که سبب حذف تعداد زیادی دام آلوده ‌شده است خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر این بیماری در دامداری ‌های صنعتی کنترل ‌شده و تعداد مبتلایان به این بیماری کاهش ‌یافته است.
وی یادآورشد: با پایش منظم و مستمر اسب ‌داری‌ ها، از بیماری خطرناک و مشترک مشمشه در اسب و تک سمی‌ ها پیشگیری شده و تلفات طیور گوشتی صنعتی از بالای 15 درصد به زیر سه درصد کاهش و ضریب تبدیل گوشت مرغ نیز بهبود یافته است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: بیماری خطرناک بازپدید آنفلوانزا فوق حاد پرندگان با برنامه‌ های قرنطینه‌ ای، پایش و مراقبت مستمر مرغداری ‌ها، پرنده فروشی‌ ها، باغ پرندگان و غیره طی سه سال اخیر وارد استان نشده است.
رشیدی ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را دارای تیپ ‌های مختلفی عنوان کرد و افزود: این ویروس با توانایی تغییر و جهشی که دارد می‌ تواند با ویروس‌ های آنفلوآنزای موجود در انسان ترکیب ‌شده و نوع خطرناک‌ تری را به وجود آورد لذا برای پیشگیری از این بیماری باید نگرش فرا منطقه‌ ای داشت و دستگاه ‌های متولی با هم همکاری داشته باشند.
وی تأسیس سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) را برای ثبت برخط و ارتقاء عملیات بررسی، مراقبت و مبارزه با بیماری‌ ها را از دیگر دستاوردهای دامپزشکی از بعد از پیروزی انقلاب عنوان کرد و گفت: این اداره در مبارزه با آلودگی‌ های انگلی و طرح‌ های استراتژیک طرح های موفقی راه ارائه داده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان به اقداماتی دیگر از جمله پایش باقی‌ مانده ‌ها و آنتی ‌بیوتیک در گوشت مرغ، ردیابی بروسلوز در شیر، برگزاری کلاس ‌های آموزشی، اجرای سامانه‌ های بهداشتی در مراکز تولید، فراوری، توزیع و عرضه‌ فراورده‌ های خام دامی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حمل‌ و نقل دام و طیور و فراورده ‌های خام دامی تنها با وسایل نقلیه کددار و واجد شرایط بهداشتی امکان ‌پذیر است یادآورشد: سیستم یکپارچه قرنطینه و پست‌ های قرنطینه نیز در مبادی ورودی راه ‌اندازی و مستقر شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به تجهیز تمام کشتارگاه‌ های موجود به ‌پیش سردکن بیان داشت: این مهم سبب تغییرات مناسب بیوشیمیایی در گوشت، رسیدن به تردی مناسب و پیشگیری از بیماری‌ هایی همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و غیره می ‌شود.
رشیدی یادآورشد: در آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص منطقه‌ ای جنوب شرق انواع آزمایش‌ های تشخیص بیماری و نظارتی و پایش انواع باقی‌ مانده‌ های سموم، آنتی‌ بیوتیک و فلزات سنگین در فراورده ‌های خام دامی انجام می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=24782
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.