بزرگترین پرونده کشتار حیات وحش مختومه شد

پرونده کشتار حیوانات ارزوئیه که از سال 94 باز شده بود با جریمه ۱۶۸،۷۲۳،۰۰۰ تومان مختومه شد.
به گزارش مهر، اوایل اردیبهشت‌ماه بود که رئیس دادگاه‌ارزوئیه ، جزئیات بزرگترین پرونده کشتار حیات وحش را در اختیار رسانه‌ها گذاشت و اعلام کرد که این پرونده پس از اعلام رضایت کتبی مدیرکل سابق و مدیرکل فعلی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان مبنی بر پرداخت تمامی خسارت‌ها از سوی محکوم‌علیه‌ها به محیط زیست، مختومه شده است. با توجه به این که شروع این پرونده از خرداد سال 94 بوده،دهقانی رئیس دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان ارزوئیه اعلام کرده است 9 شکارچی غیرمجاز در کشتار بیش از 170 کل و بز، قوچ و میش، 30 جبیر، 2 کفتار، یک روباه، یک خرگوش، 280 کبک و تیهو، 30 چکاوک و یک گراز تحت پیگرد قضائی قرار گرفته بودند.
به گزارش این خبرگزاری دهقانی درباره احکام صادره برای متهمان بزرگترین پرونده کشتار وحش گفته است: طبق ماده 12 و 13 قانون شکار، صید، همچنین ماده 124 قانون مجازات اسلامی و پس از تأیید حکم در دادگاه تجدیدنظر استان کرمان، متهم ردیف اول به مجازات حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم، سایر متهمان نیز به پرداخت جزای نقدی و همچنین پرداخت خسارت به محیط زیست محکوم شده‌اند؛ همچنین این افراد طبق قانون سازمان محیط زیست، بابت از بین بردن حیوانات حفاظت‌شده محکوم به پرداخت خسارت شده‌اند.
پس از انتشار این اخبار کرمان‌نو برآن شد تا به جزئیات بیشتر این از زبان محیط‌زیست بپردازد.

پاسخ محیط زیست
مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست استان در این رابطه می گوید: «در این پرونده، محیط زیست نقش ضابط داشته و شاکی این پرونده مدعی العموم به حساب می‌آید. در این پرونده قید شده که 170 گونه حیات وحش توسط 10 شکارچی کشته شده اند که جریمه آن بین این افراد تقسیم شده‌است.»
ابراهیم فصیحی هرندی ادامه داد: «این پرونده در زمانی اتفاق افتاده که جریمه چهارپایان حلال گوشت یک میلیون و خرده‌ای بوده اما از تیر همان سال به بعد این جریمه‌ها افزایش داشته که شامل این پرونده نشده است.»
نبود حمایت عامل انقراض حیوانات
در ادامه از یکی ار فعالان محیط زیستی پرسیدیم چه تعداد حیوان از یک گونه حیوانی باید کشته شوند تا بگوییم آن گونه درحال انقراض است؟
احسان کاشانی پاسخ داد: «در جهان چند نمونه انقراض وجود دارد، به طوری که کره زمین تا به حال پنج دوره انقراض را پشت سر‌گذاشته و دلایل زیادی هم عامل این اتفاق بوده است، به عنوان مثال جنگل‌های هیرکانی فعلی به عنوان جنگل‌های باستانی شناخته می‌شوند و جنگل ماقبل تاریخی به حساب می‌آیند، دلیل آن هم از بین نرفتن گیاهان در عصر یخبندان بوده است.»
کاشانی ادامه می دهد: «در حال حاضر کره زمین ششمین دوره انقراض را پشت سر می‌گذارد که انقراض انسانی یا آلودگی زیست محیطی نام دارد و انسان ها آن را به وجود آورده‌اند. این انقراض شامل گرم شدن کره‌زمین، آب شدن یخ‌ها در قطب شمال و جنوب، آلودگی هوا و وجود ریزگردها است که باعث از بین رفتن گونه‌های مختلف در کل جهان می‌شود. جدا از انقراض جهانی، یک انقراض منطقه‌ای هم وجود دارد که در خصوص گونه و زیرگونه‌های مختلف متفاوت است، به طور مثال شیر‌ایرانی در ایران دیگر وجود ندارد اما در هند تعدادی از آن یافت می شود. طبق اطلاعات دفتر حفاظت سازمان ملل همه گونه‌های جهان طبقه بندی شده‌اند، به‌طوری که موارد در حال انقراض، در آستانه انقراض، در خطر انقراض، منقرض شده، در این لیست دسته بندی شده‌اند.»
به گفته این فعال زیست محیطی: «اکثر گونه‌های قوچ، میش، کل و بزی که در ایران وجود دارند گونه‌های حمایت شده‌ای هستند که در آستانه و خطر انقراض نیستند. زیرا قوچ و میش در تمامی نواحی حفاظت شده ایران زندگی می‌کنند اما با این حال جمعیت آن‌ها رو به کاهش است. این دو حیوان گونه‌های مختلفی دارند که در استان کرمان تا حول و حوش بزمان و ایرانشهر نیز دیده می‌شوند.»
حیوانات تحت حمایت پارک ملی خبر(زیست گاه حیوانات)
کاشانی می‌گوید: «قوچ، میش،کل و بز در منطقه حفاظت شده و یا شکار ممنوع نگه داری می‌شوند که به دلیل خشکسالی‌های اخیر و همچنین عدم پایبندی به اصول از طرف شکارچی‌ها یا دامداران تغییر کاربری‌های مختلفی ایجاد شده که باعث شده زیستگاه این حیوانات رو به کاهش باشد. گونه هایی مانند مانند جبیر، هوبره و رودک عسل خور جزو حمایت شده ها هستند، تیهو و کبک هم در صورت شکار جریمه دارند. ورود اسلحه، دوربین شکاری، تیراندازی و ورود بدون مجوز سازمان محیط زیست به پارک ملی خبر هم ممنوع است. در واقع کار حفاظت بدون همکاری جوامع محلی غیر ممکن خواهد بود.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28585
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.